Business class vliegen, hoe is dat nu eigenlijk?

Opgehokt zonder enige bewegingsruimte klem zitten tussen twee stoelen. Vechten om je koffertje ergens in de krappe bagagebakken kwijt te kunnen. Een uur voor boarden al aansluiten in een lange rij. Bijna vier euro voor een colaatje. Snerpende pijn nadat het restauratiekarretje weer over je tenen wordt geduwd die net iets te ver uitstaken. Plastic kip en waterige sinaasappelsap. Ach ja, je kent het wel. Het kan gelukkig ook anders.

Vliegen is lang niet altijd synoniem aan comfort. Het is een efficiënte manier om de plaats van bestemming te bereiken. Ik vlieg van Amsterdam via Qatar naar het Maleisische Penang. Goed voor in totaal zo’n 14 vlieguren. Dat het gelukkig ook anders kan heb ik ondervonden.

Business class vliegen – voor niets gaat de zon op

Toegegeven, er hangt een stevig prijskaartje aan. Vaak is het zeker wel drie tot vier keer zo duur als de goedkoopste plaatsen. Daar kun je niet omheen. Een upgrade of overboeking kan ook een reden zijn om toegang te krijgen tot de mooiste zithoek. Vaak is het de uurtjes aftellen tot de landing, hier is het niet erg als er een uurtje bij komt. Business class vliegen, het is een andere vorm van vervoer. Natuurlijk is de ervaring en kwaliteit van de dienstverlening deels afhankelijk van de betreffende airline. Het verschil met de economische klasse is levensgroot. Met name de maatschappijen met hun wortels in het Midden-Oosten staan kwalitatief goed te boek. Qatar Airways is één van deze populaire maatschappijen. Ik stapte aan boord.

Het design van de Qatar business class is strak met warme lichtkleuren

Het design is strak met warme lichtkleuren

De hele ervaring

Met nog vaste grond onder de voeten begint de ervaring. Een rode loper begeleidt me naar één van de drie incheckbalies. In een handomdraai voert een stralende dame de incheckprocedure uit. ‘Priority’ staat op het blauwe label dat ik aan mijn koffer zie hangen, net voordat deze op de band verdwijnt. Gestoken in een zilveren hoesje overhandigt ze me de boardingpass en entreekaart voor de business lounge.

Zelfs de boardingpass heeft een chique voorkomen

De bevoorrechte behandeling continueert zich bij de gate. Rustig doorlopen via de voordeur richting beenruimteparadijs. Persoonlijke aandacht staat duidelijk centraal. Keurig stelt de dienstdoende stewardess zich als Mehnaz met een brede glimlach aan me voor. Ze geeft uitleg over wat er vandaag op het programma staat. En vraagt wat ik graag wil drinken. Een colaatje met drie ijsblokjes en een kwart citroentje wordt vlot uitgeserveerd. In een glas wel te verstaan. Uit meerdere gerechten en talloze wijnen bestaat de menu- en drankkaart. Met een wit tafellakentje, vaasjes peper en zout, zilveren bestek en grote vierkante borden creëert Mehnaz een restaurantsfeer op tien kilometer hoogte. Ik ga voor de gerookte zalm met aardappelsalade in een citroendressing in combinatie met de gegrilde ossenhaas met mierikswortel. Da’s toch wat anders dan de gebruikelijke ‘chicken or pasta’ keuzemogelijkheid. Als dessert zet Mehnaz een plate met vers fruit voor mijn neus. Dineren in stijl.

Gereed voor het diner met metalen bestek en echte glazen

Vers fruit, alsof het een uurtje geleden is geplukt

Beentjes omhoog

Tijd voor wat ontspanning na een stevig diner. Minstens 18 inch moet dit tv scherm voor mijn neus wel zijn. Met netstroom en USB aansluitingen bij de hand. Een koptelefoon voorzien van noise cancelling ligt al klaar. Door de één-twee-één opstelling en de capsule achtige vorm heb ik best veel privacy. Het tussenschot is schuifbaar om de buur even te kunnen verbergen. Filmpje aan, stoeltje achterover.

Ieder plaats heeft een eigen scherm van fors formaat

Decadent in de lucht

De business class ervaring zit ook in kleine dingetjes. Van de oprechte glimlach van Mehnaz tot een drankje op maat. En een half uurtje wifi. Het handige verzorgingspakketje voor onderweg. Tel hier de service, beenruimte en het bed bij op en je hebt buitengewoon een aangename vlucht. Zo fris als een hoentje en volledig uitgerust stap ik een dag later het vliegtuig uit om voet op Maleisische bodem te zetten.

Fraaie etuis met handige producten voor tijdens de vlucht

De route aanduiding is van een haarscherp formaat

Op uitnodiging van Qatar Airways vloog ik vanaf Schiphol via Doha naar Penang. Deze verbinding is in februari 2018 geïntroduceerd. Vanaf € 650 vlieg je in economy class naar Penang en terug naar Amsterdam. Voor business class moet je toch met minstens € 2.750 voor een retourticket rekening houden. 

Jos
Laatste berichten van Jos (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>