Europa-Australie zonder te vliegen…

Op de website van "The Man in Seat Sixty-One" trok een artikel mijn aandacht: London to Australia without flying! Het is een heel eind van Europa naar Australië, maar er worden twee manieren beschreven om er te komen zonder in het vliegtuig te stappen:

  • Optie 1: over zee. Je kan de hele reis vanaf Europa naar Australië of Nieuw-Zeeland over zee maken, door mee te varen op een vrachtschip dat ook passagiers meeneemt of een round-the-world cruise te zoeken. Dit duurt al snel een dag of 40 en zal per enkele reis zo’n £ 3,500 kosten.
  • Optie 2: met de trein. Je kan van Europa een heel eind richting Australië komen met de Trans Siberië Express. In het Verre Oosten aangekomen moet je alleen nog een vrachtschip zoeken die passagiers mee wil nemen naar Australië. Voor het treingedeelte van de reis ben je zo’n £ 750 kwijt.

Vroeger (in de eerste helft van de twintigste eeuw) ging je hoogstwaarschijnlijk met de P&O liner van Southampton naar Sydney, een reis die enkele weken in beslag nam. Tegenwoordig varen er geen passagiersschepen meer van Europa naar Australië af, tenminste niet op regelmatige basis. Een enkele keer kun je mee op een cruiseschip dat de wereld rondvaart (een round-the-world cruise), maar dat kost aardig wat centen. Een andere optie is het boeken van een hut op een vrachtschip, maar zij nemen vaak slechts enkele passagiers mee.

P&O liner (Southampton-Sydney)

Normaal gesproken nemen de vrachtschepen niet meer dan maximaal 12 passagiers mee. Daarvoor hebben ze wel comfortabele een- of tweepersoons hutten, vaak met een eigen badkamer, koelkast en televisie. Er is dus voldoende, maar logischerwijs bieden de vrachtschepen minder faciliteiten dan een conventioneel passagiersschip. Om maar niet te spreken over de luxe van een cruiseschip… Een normaal vrachtschip doet er zo’n 32 tot 42 dagen over om van Tilbury (Groot-Brittanië) naar Sydney of Melbourne (Australië) of Auckland (Nieuw-Zeeland) te varen. De meeste schepen varen via Hamburg (Duitsland), Rotterdam of Duinkerken (Frankrijk) richting het Suez-kanaal, maar er zijn ook enkele schepen die naar het westen varen en via het Panamakanaal gaan. Zoals gezegd zal je voor een dergelijke reis ongeveer £ 3,200 – £ 4,000 kwijt zijn. Dat is natuurlijk een hoop geld, maar anderzijds… het is ook maar £ 100 per dag voor eten, vervoer en accommodatie. Als je het zo bekijkt, is het misschien zo slecht nog niet.


Met de trein van Europa naar Australië
Meer mensen kiezen ervoor om met de trein richting het Verre Oosten af te reizen. Dit kost je dan wel minimaal 4 tot 5 weken voor een enkele reis, maar onderweg zie je wel fantastische dingen met de Peking Express! Voor alle treinkaartjes bij elkaar ben je slechts iets van £ 750 kwijt (daarmee reis je helemaal van Londen naar Singapore), maar daar komen je overnachtingen, je maaltijden en ook je tours onderweg nog bij. Vanaf grote steden als Amsterdam, Londen, Parijs of Berlijn reis je makkelijk met de trein naar Moskou, van waar je de spectaculaire Trans Mantsjoerije Express of Trans Mongolie Express naar het Verre Oosten neemt. Het kost twee nachten om in Moskou te komen. Daar moet je eigenlijk minimaal een nachtje blijven, zoals op elke tussentijdse eindbestemming! Van Moskou naar Peking reis je uiteraard met de Trans Siberië Express. Dat is hier een verzamelnaam voor de mooie treinreizen naar het Verre Oosten. Er is echter maar één echte Trans Siberië Express en dat is de trein van Moskou, dwars door Siberië, naar Vladivostok. In dit geval pak je de Trans Mantsjoerije Express of Trans Mongolie Express naar het zuidelijker gelegen Peking.

De Trans Mantsjoerije Express is de trein van Moskou naar Peking. Deze trein loopt om Mongolië heen, dwars door de noord Chinese provincie Mantsjoerije naar de hoofdstad van China, Beijing. De trein heeft dan ook relatief veel Chinese passagiers en opmerkelijk weinig toeristen. Het speciale van deze trein is de lengte van het traject; de trein rijdt letterlijk 7 dagen en 7 nachten lang. Voor de route door Mongolië heen, pak je de Trans Mongolië Express. Het is juist het traject door Mongolië (al dan niet met stop in de hoofdstad Ulaan Baatar) dat de Trans Mongolië Express tot een erg populaire reis maakt. Het afgelegen Mongolië is bijna alleen per trein bereikbaar. Een stop in Ulaan Baatar is een absolute aanrader. Er gaan van beide reizen twee treinen per week en de reis duurt een week (dat is als je in de trein blijft en niet tussendoor uitstapt).

Een Mongolische ger

Van Peking (China) naar Hanoi (Vietnam) kan je ook de trein pakken; er gaan er twee per week en ook deze treinreis duurt weer twee nachten. Van Hanoi naar Saigon (Vietnam) rijden er een hoop treinen en ook deze rit kost twee nachten. Een aanrader is toch wel even uitstappen bij Hue of Hoi An. Als je aankomt in Saigon, zul je een bus moeten nemen naar Phnom Penh (die rijdt een keer per dag). Daar aangekomen kan je kiezen; de bus of de trein naar Bangkok (Thailand). De beste manier om van Bangkok naar Singapore te komen is weer de trein. Je kan kiezen voor de normale lijn via Kuala Lumpur (Maleisië) of de jungle line. Deze trein vertrekt dagelijks en doet er twee nachten over. So far, so good.

Het laatste stuk van de reis, van Zuidoost-Azië naar Australië, dat is eigenlijk het enige probleem. Er zijn wel ferries van Singapore naar Indonesië, maar er zijn geen reguliere passagiersschepen van Australië naar Singapore of Indonesië. Daarom moet je het laatste stuk van de reis een cruise boeken, of toch weer een vrachtschip dat ook passagiers mee wil nemen. Het probleem is echter, dat er bijna geen schepen zijn die passagiers meenemen op die route, maar probeer de Duitstalige website van Swiss company eens. Zij zeilen tweemaal per maand van Singapore naar Fremantle (Perth) in Australië. Dit kost je ruim 1.300 zwitserse francs per enkele reis en je bent dan 7 dagen onderweg. Ook varen ze eenmaal per maand van Singapore naar Melbourne. Deze reis kost zo’n 7.000 zwitserse francs en duurt 15 dagen. De schepen hebben echter maar een of twee 2-persoons cabins voor passagiers, dus zorg ervoor dat je dit gedeelte van de reis het eerst boekt!

Voor meer informatie over passagiersschepen (voor lange afstanden) kun je een kijkje nemen op de volgende sites:

freighter-cruise

Deze reis boeken
Er zijn geen reisbureaus waar je deze hele trip kan boeken, dus je zal zelf een en ander moeten regelen. Behalve als tijd geen enkele rol speelt, moet je elke stap van de reis vooraf plannen. Het belangrijkst is dus het boeken van het stuk over zee (van Azië naar Australië), omdat de plaatsen op de vrachtschepen beperkt zijn. Daarom zou je moeten beginnen met het zoeken van een schip dat jou mee wil nemen, dit bepaalt dan de data voor de rest van je trip. Je kan vervolgens de treinreis tot aan Moskou boeken bij een Europees bureau, bijvoorbeeld European Rail. Moskou-Peking en Peking-Hanoi boek je bij een lokale Russische agency, zoals Real Russia. De overige tickets zoals bijvoorbeeld Hanoi-Saigon-Phnom Penh-Bangkok kun je allemaal ter plaatse kopen.

Als je vooraf nog geen tickets wilt regelen, bekijk dan in ieder geval wel de visa-vereisten voor Wit-Rusland, Rusland, Mongolië als je daarheen gaat, China, Vietnam en Australië. Voor de landen in Zuidoost-Azië kun je een visum regelen bij de douane aan de grens. Vaak is het regelen van een visum nog best lastig, dus bekijk de websites van de betreffende ambassades goed.

Latest posts by Martijn (see all)
  1. Jur van der Veen zegt:

    Mijn vrouw en ik hebben het idee opgevat om in april 2018 per trein naar Singapore te reizen en vervolgens met de boot naar Darwin en trein naar het uiterste zuidwesten te reizen dan wel de boot te nemen naar Fremantle in Australië en de bus voor het laatste stuk.
    Heeft iemand wel eens een dergelijke reis gemaakt? En zo ja, wie kan mij aan de informatie helpen en wat zouden de kosten kunnen bedragen? etc. etc.

  2. Wij willen graag met een auto de wereld rond. Maar hoe kom je mét auto van Indonesië naar Australië? Iemand dat wel eens gedaan?

    • Hi San,

      Wat een gave trip willen jullie gaan maken, met jullie eigen auto de wereld rond!

      Om te beginnen moet je toestemming krijgen van de Australische overheid om een auto te mogen importeren. Meer informatie vind je hier: https://infrastructure.gov.au/vehicles/imports/process_overview.aspx. Begin hier tijdig mee, het aanvraagproces kan weken duren.

      Er gaat helaas geen ferry dienst tussen Indonesië en Australië. Je bent dus afhankelijk van commerciele vervoerders.
      Twee opties: door de lucht of over de zee. Met het vliegtuig is ontzettend duur, voor dat geld kan je beter een nieuwe auto kopen ;-).

      Blijft zeetransport over. Is redelijk betaalbaar, mits je tijdig reserveert. Er bekende vervoerder is https://www.a1autotransport.com/international/. Ik adviseer een email te sturen naar A1 autotransport om eens te informeren naar de mogelijkheden en bijbehorende kosten (seizoensafhankelijk).

      Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen.

      Heel veel succes met de planning van jullie wereldreis! Leuk om van jullie te horen als jullie eenmaal aan het avontuur beginnen, hou ons op de hoogte!

      Groetjes,
      Dionne

  3. Wat geweldig beschreven!! Ik plan nu een reis van Rotterdam naar Nieuw Zeeland, het liefst zonder te vliegen, en dit helpt al enorm!!! Nu nog van Australië naar Nieuw Zeeland, dat ga ik nog verder uitzoeken!

    • Hi Renee,

      Bedankt voor het mooie compliment!

      En als je meer informatie hebt gevonden hoe je van Australië naar Nieuw Zeeland komt zonder te vliegen, let us know!
      Dan kunnen we dat wellicht in het artikel verwerken.

      Groetjes
      Martijn namens Team Reishonger

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>