Natuurlijk is het prachtig om bijvoorbeeld langs de Franse kust en over de Pyreneeën helemaal naar het zuiden te rijden. Soms heb je daar de tijd niet voor en er zijn goede alternatieven voor een ellenlange saaie rit over de tolwegen. Wij hadden ‘slechts’ twee weken en vanwege afstand en warmte was het Iberisch schiereiland voor ons een grote onbekende. We kozen voor Andalusië, de Algarve en de Portugese westkust en lieten de motoren per vrachtwagen daarheen brengen.
Motortransport naar Spanje
Via Nord Cargo in Moerdijk werden onze motoren voor € 500,- per stuk naar Malaga gebracht en dat ben je met een aantal nachten en benzine over de snelweg zeker ook kwijt. Andere bestemmingen in Spanje zijn ook mogelijk. Via Eindhoven vlogen we naar Malaga en na een kort ritje met de taxi konden we onze motoren uit een soort Ikea-pakhuis halen: rij X, stelling Y en dan zelf uit de krat pakken. Alle bagage, helmen, pakken, laarzen, waren met de motor mee vervoerd. Dus met niet meer dan ons reishandboek en de fotocamera zaten we in het vliegtuig.
Witte dorpjes, sinaasappels, olijven en kurk in Andalusië
Nog één tip: ga ergens tussen eind september en half november of tussen half april en half juni. Wij gingen begin september en met een warme föhnwind van 42 graden liep het zweet al snel in druppels onder onze helm vandaan en maakte ik elk uur mijn T-shirt kletsnat om af te koelen. Het was er warmer dan in augustus, zeiden de Spanjaarden.
De eerste stop is het plaatsje Grazalema, een klein, wat minder bekend wit dorpje in Andalusië. Voor de eerste nachten kiezen we een hotel op een schaduwrijke helling met uitzicht op het dorp én een zwembad. ‘s Avonds drinken we nog een biertje op een terras op het centrale plein in het dorp. Iedereen is buiten: oude dametjes keuvelen op een bankje, mannen bediscussiëren de politiek en kinderen spelen voetbal op het plein. Als we onze vier biertjes af willen rekenen, vragen we of de ober niets is vergeten: € 4,- bedraagt de rekening.
Andalusië is bekend om zijn witte bergdorpen. Ronda is bijzonder vanwege de ligging aan een diepe kloof. Alhora wordt bekroond door een kasteel op de top van een berg. Wanneer je per motor een toertje uitzet door het gebied, rijd dan vooral ook de kleinere, onbekende dorpen in en laat je verrassen door de charme en de rust.
Verschillende stuwmeren in Andalusië zijn de moeite waard als doel van een toerrit, zowel vanwege de uitzichten als vanwege de koelte rond het water.
Een fraaie rit door Andalusië voert ons langs sinaasappelgaarden, olijfbomen, prachtige rotspartijen en mooie bergketens en valleien.
Sherry in Jerez en levendige pleintjes aan de rivier in Ayamonte
Vanuit Andalusië trekken we in de richting van de westkust van Portugal. Dat betekent eerst een mooie kustroute door Spanje. We bezoeken Jerez de la Frontera. Jerez wordt ook wel Sherrystad en hoofdstad van de Flamenco genoemd. In de stad liggen de sherrywijnen in zogenaamde sherrykathedralen. De sherry rijpt in zwarte, eikenhouten vaten tot het moment dat ze wordt gebotteld. In één van de vele bodega’s kun je sherry proeven of lunchen met een glas sherry erbij. Dan niet meer verder rijden natuurlijk.
Nabij de Spaanse stad Sevilla staat de Gemasolar centrale. Deze wekt ook ‘s nachts stroom op. De centrale maakt gebruik van de warmte van de zon om stoomturbines aan te drijven, die vervolgens elektriciteit opwekken. Een deel van de zonnewarmte wordt opgeslagen in reservoirs met gesmolten zout en deze opgeslagen warmte wordt ‘s nachts, wanneer de zon onder is, benut. Je kunt tot aan de poort rijden en zelfs vanaf daar levert het zicht spectaculaire beelden op.
We overnachten in Ayamonte aan de Rio Guadina die de grens vormt tussen Spanje en Portugal. Het is een levendig stadje op een heuvel met in de buurt prachtige stranden en een moerasgebied, het natuurpark Marismas de Isla Cristina. Op het hoogste punt van de stad staan de ruïnes van een oud Romeins kasteel, met zeker aan het einde van de dag een schitterend uitzicht over de rivier. Aan de Paseo de la Riberia zijn de gezellige terrassen en het schilderachtige pleintje Plaza De La Coronacíon is de ontmoetingsplek van de stad. Het is heerlijk slenteren langs de kade en de haven, door de winkelstraatjes en we bezoeken de 16e eeuws kerk Nuestra Señora de las Angustias en San Francisco, de 15e eeuwse parochiekerk van Salvador en de huizen van Nabob.
De zuidkust van Portugal: Tavira en Cabo de Sao Vicente
Net te laat voor de eerste pont over de Rio Guadina, maken we het ommetje over de snelweg waarbij je over een bijzondere brug hoog over de rivier rijdt. Aan de andere kant van de grens kom je automatisch op de Portugese tolweg terecht, dat is niet de bedoeling. We hebben geen vignet en nemen de eerste de beste afslag er weer af. Gelukkig, geen achtervolging door de Portugese politie.
Het is te warm om er een stranddag van te maken. De kust biedt wel verkoeling en Tavira is de eerste stop. Tavira is een mooie, oude plaats aan de rivier de Gilão. Vooral het stukje langs de rivier is erg mooi. Over de rivier loopt een oude Romeinse brug en aan weerszijde van de rivier staan oude huizen met de voor Tavira kenmerkende puntdaken. Ooit was de plaats welvarend. De Igreja Misericórdia (kerk) heeft bijzondere mooie tegeltableaus langs de muren. En binnen de muren van het oude kasteel genieten we van de prachtige tuin.
Ook in het zuiden van Portugal zorgt het water van de stuwmeren voor verkoeling. Via verlaten weggetjes kronkelen we naar het Albufeira de Barragem do Funcho, Albufeira de Barragem do Arade en het Barragem de Odelouca, alvorens we doorzetten naar de zuidwestpunt van het land.
Ooit kwam ik in een boek van Lois Pryce -ze was op de motor op weg van Alaska naar Vuurland- de uitdrukking White Line Fever tegen: de drang om steeds te willen weten wat er verderop op de kaart ligt. Een herkenbare ziekte. Daarnaast heb ik ook last van End of the World Fever: altijd wil ik het meest noordelijke, zuidelijke, oostelijke of westelijke punt zien en aanraken. In Portugal is dat het meest zuidwestelijke puntje: Cabo de Sao Vicente. Wel wat toeristisch, maar dat houdt me in zo’n geval niet tegen. Ondanks of juist dankzij het warme weer was het mistig op de punt. Langzaam werd de vuurtoren uit de verte steeds meer zichtbaar en onthulde de dansende nevelslierten steeds een klein stukje van dit rood met witte gebouw. Vanaf de punt kijk je naar beneden en zie je de denderende oceaangolven op de steile kliffen te pletter slaan.
Westkust: golven, surfen, heerlijk eten en verstilde dorpen
Het Nationaal Park Alentejano e Costa Vicentine is een nog nauwelijks ontdekte parel. Veel rustiger en minder toeristisch dan de Algarve, met prachtige stranden en hoge golven die wel al ontdekt zijn door de surfers. Wij kiezen voor een stadje net buiten de kust: Odemeira, waar het leven nog puur en Portugees is. Van daaruit rijden we naar de stranden bij Aljezur en de bergen bij Monchique. Aan de bochten komt geen einde en aan de stranden is het relatief koel en aan het einde van de dag prima uitrusten.
De Spaanse Sierras
In een langgerekte strook schermen verschillende Sierra’s de grote droge vallei af waar steden liggen als Sevilla en Cordoba. Voor steden is het veel te warm en we trekken langzaamaan door de Sierra de Aracena, de Sierra Morena, Sierra de Tejeda, de Sierra Norte en de Sierre de Hornachuelos. Allemaal nationale parken met ruig laaggebergte, bijna droge rivieren, lieflijke dorpjes met veel bloemen, Iberico ham en heel veel rustige, bochtige weggetjes.
Alhambra
Omdat het veel te warm is, laten we het voornemen om tenminste één stad te bezoeken schieten. In Cordoba moet het in die dagen 46 graden zijn geweest. De tocht door het brede dal tussen Cordoba en Granada doen we vroeg in de morgen. De motoren houden het nog net koel genoeg om niet af te slaan. Voor een bezoek aan het Alhambra, moet je ver van tevoren via internet kaartjes bestellen, anders kom je er niet meer in. Een paar weken geleden konden we alleen nog een avondrondleiding boeken, daar zijn we nu heel erg blij mee en genieten eerst van het zwembad bij het hotel.
Ooit stond op deze plaats een fort, tegenwoordig staan op het Alhambra nog gebouwen die hun oorsprong vinden in de dertiende eeuw. Het Rode Paleis is door haar lange geschiedenis van verschillende culturen en invloeden een uniek bouwwerk met diverse sporen uit een lange periode van de Europese geschiedenis. De locatie heeft vooral dienstgedaan als fort en paleis. We herkennen zowel objecten en bouwstijlen uit de islamitische wereld als de christelijke. Het Alhambra staat terecht op de lijst van het cultureel erfgoed van Unesco.
Sierra Nevada
Via de Costa’s tussen Malaga en Nerja rijden we naar de Sierra Nevada. Sneeuw verwachten we niet in september, maar hopelijk iets frissere oorden. We overnachten in het hooggelegen Capileira, een dorp aan het einde van een dal dat ver de bergen insteekt en de thuisbasis biedt voor vele bergsporters. Het valt ons wederom op hoe rustig, goed geasfalteerd en kronkelig de wegen zijn. Het Europese geld heeft zijn weg hierheen gevonden. We genieten van de weggetjes en de uitzichten op de bergen.
- Stelling van Amsterdam: een wandelende belevenis - 3 juni 2020
- Patagonië: temperamentvolle rondreis - 4 oktober 2018
- Luxe motoeren door Andalusië en Portugal - 28 juli 2018
Toine Schilder says:
Lijkt ons prachtig om ook zpiets te doen.
Hebben jullie misschien een route kaart.
Groetjes Toine en Linda
Agnes says:
Hoi Toine en Linda, sorry voor de late reactie. Zijn jullie al onderweg? Nee we hebben van deze reis geen routekaart. We hadden zulk bloedheet weer dat we ons schema ontzettend hebben aangepast. Ga in Andalusië rijden waar het groen is op de kaart en in Portugal zijn alle binnenwegen ontzettend lekker bochtig. Tot het je neusgaten uitkomt.
Ron Vleesdraager says:
Half mei ga ik het beleven. 4 weken lang op zoek naar avontuur en even weg uit het drukke Nederland. Motor bepakken, langs de Franse kust afzakken naar Spanje en verder door naar Portugal. Een strak schema heb ik niet , maar wel een aantal mooie plekken die ik wil bezoeken. Nu nog druk met de voorbereidingen maar het avontuur lonkt. 🙂
Agnes says:
He lekker vooruitzicht. Hoop dat je lekker motorweer hebt.
Henk D says:
Ik wil in mei /juni vanuit Nederland naar Gibraltar en terug.
Wie heeft tips/ routes/ of wil mee?
Dionne says:
Hallo Henk,
Vanuit Nederland naar Spanje zijn er talloze mooie routes. Hangt er een beetje vanaf hoe lang je er voor uit wilt trekken.
Ik weet dat de route vanuit Sevilla naar Gibraltar erg geliefd is onder motorrijders. En een van de mooiste motorritten in Spanje is.
Je overnacht bijvoorbeeld in Sevilla, en legt dan een grote afstand af door het platteland. Uiteindelijk kom je uit bij Jerez de la Frontera. Hier zet je de route voort naar het zuidoosten, waar je via Historical Roman Road richting Vejer de la Frontera rijdt. Nu volg je de N-240, waarbij je een prachtig stuk langs de kust gaat, tot je uiteindelijk in San Roque aankomt. Hiervandaan sla je af naar het zuiden tot je in Gibraltar bent.
Met vriendelijke groet,
Martijn namens Team Reishonger
Peter Debrouwer says:
Wij (Marjan & ikzelf) plannen om met onze twee Vespa.s 250cc volgend jaar vanuit Belgie tot in Portugal te rijden voor de World Vespa Days. Iemand tips?
Wij hebben ervaring met het rijden in Frankrijk (geen snelwegen!), maar waar op te letten in Spanje en Portugal?
Thx…
Peter
Agnes says:
Ik vond de wegen, juist ook de binnenwegen in zowel Spanje als Portugal meestal in zeer goede staat. Op afgelegen plekken soms aangelegd met Europees geld en verder geen kip te bekennen. Heel af en toe kwamen we ineens op een heel slechte weg terecht, lange stukken met gaten en gravel. Maar dat was vanaf de kaart niet te voorspellen en ik kan je dus ook geen tip geven over hoe die te vermijden. Neem in bepaalde tijden van het jaar voldoende water mee, want het kan er bloody hot zijn.
glenn says:
wat een leuk reisverhaal ! samen met een vriend reis ik in mei richting portugal om er 8 dagen te toeren .
We hebben reeds zitten nadenken hoe we dit zouden aanpakken , dachten de motoren mee te nemen op een trailer en daar dan te starten . Nu het idee dat de motoren reeds ter plaatse staan lijkt me ook wel interessant ,
hier boek je al redelijk wat tijdswinst mee uiteraard . Zijn jullie de terugreis wel met de motor terug gereden ?
We Hebben 10 dagen en zouden deze optimaal willen benutten :-).
Bedankt om jullie reisverhalen te delen !
groeten Glenn uit Brugge
Agnes says:
Hallo Glenn,
Wij hebben de motoren zowel heen als terug laten vervoeren en dat is ons goed bevallen. Wij hadden twee weken tot onze beschikking en daarin konden we een mooie rit maken door Portugal en Andalusië met ook een paar rustigere dagen ertussen. Het noorden van Portugal is voor ons al 2200 km. Snelwegen houden we niet van (betekent uiteindelijk twee dagen knallen en dan ben je redelijk doodop) en als je over enigszins doorgaande wegen binnendoor wilt rijden, ben je toch minimaal 5 dagen op pad. Dat is een keuze: een afweging tussen tijd, geld en plezier.
Met het vrachtvervoer ben je natuurlijk wel langer je motor kwijt voorafgaand en na afloop van je reis!
Groet, Agnes
Tom says:
Was de € 500 voor vervoer motor vanaf Moerdijk voor heen en terug?
Agnes says:
Ja, dat was per motor heen en terug. Maar inmiddels wel een flink aantal jaren geleden, dus dat is zeker geen prijsgarantie.