Rondreis West-Canada in 18 dagen: de route (deel I)

Reisroute West-Canada Whistler

Het westen van Canada is een droombestemming voor outdoor liefhebbers. Je vindt er (besneeuwde) bergen, hoge watervallen, heldere meertjes én kunt naar hartenlust wildlife spotten. In het gebied tussen (grofweg) Vancouver en Calgary zijn dan ook talloze reisroutes mogelijk, waarbij je zowel door British Columbia (met onder andere Vancouver Island) en Alberta kunt rondtrekken. Ik reisde one-way van Vancouver naar Calgary en laat er inspiratie zien hoe mijn reisroute eruit zag. Dit is het eerste deel van de route.

Rondreis West-Canada in 18 dagen

Dag 1
Ik kijk er al een aantal maanden naar uit, maar nu is de reis naar Canada echt begonnen! Vanaf Schiphol vliegen we met Air Transat naar Vancouver. Vooraf heb ik op de website van Air Transat gezien dat oortjes voor het entertainment systeem niet zijn inbegrepen. Zo spaar ik de $8 uit die het kost om ze aan boord te kopen – kan ik die ter plaatse weer aan iets leukers uitgeven! Na bijna 10 uur landen we op de luchthaven van Vancouver. De rij voor de douane is redelijk lang, maar het gaat gelukkig vlot. Als we de huurauto op de luchthaven ophalen zijn we blij verrast: een automaat, cruise control én ontzettend ruim van binnen. Tijdens de korte rit naar ons hotel in het centrum van Vancouver kunnen we alles mooi uittesten. Na het diner in de buurt van het hotel vallen we als een blok in slaap.

Rondreis West-Canada inclusief Vancouver

Dag 2
Tijd om Vancouver te verkennen! In de ochtend huren we fietsen en bezoeken we Stanley Park en The Waterfront. We zien totempalen, watervliegtuigen, de haven en veel wolkenkrabbers. Het centrum van Vancouver heeft een fijne, relaxte sfeer. In de middag wandelen we over de Capilano Suspension Bridge, een lange hangbrug over een diepe kloof. Best een adrenalinekick, maar je tast er wel diep voor in de buidel. In deze plog lees je wat ik nog meer deed tijdens mijn dag in Vancouver.

Ferry naar Vancouver Island

Dag 3
Op naar Vancouver Island! Hiervoor nemen we de ferry van Vancouver (Horseshoe Bay) naar Nanaimo (Departure Bay) op Vancouver Island. De boot heeft een zonnedek met zowel een open als een overdekt deel. De twee uur durende overtocht gaat snel voorbij. Vanaf Nanaimo is het nog twee uur rijden naar Campbell River, onze uitvalsbasis voor de komende dagen. Onderweg zien we enkele bijzondere verkeersborden, waaronder één die aangeeft dat het verboden is om te liften. Omdat we het centrum van Campbell River niet echt gezellig vinden, doen we inkopen bij de Walmart en koken we ons diner in de kitchenette van de hotelkamer.

Orka's spotten op Vancouver Island

Dag 4
We zijn naar Campbell River gereisd om orka’s en andere zeedieren te spotten, dus dat is wat we vandaag gaan doen. Met een zodiac gaan we vanuit de haven van Campbell River de hele dag het water op. Alleen al de boottocht is een belevenis, want het lijkt bijna alsof de zodiac over het water vliegt als deze op volle snelheid vaart. We spotten een bultrugwalvis, zeeleeuwen, zeearenden én een prachtige groep springende orka’s. Een onvergetelijke dag!

Reistip: Als je de westkust van Canada bezoekt en het is het juiste seizoen, dan is een dagje orka’s spotten een onvergetelijke ervaring!

Elk Falls Provincial Park en Campbell River

Dag 5
Onze hotelkamer heeft wel iets weg van een Oostenrijks chalet en vanaf het balkon hebben we uitzicht op de Strait of Georgia, nice! Ik breng de ochtend dan ook door met een boek op het balkon. In de middag maken we en uitstapje naar Elk Falls Provincial Park vlakbij Campbell River. Hier wandelen we een uurtje rond. Er zijn onder andere een hoge waterval en een suspension bridge. Leuk om te zien als je in de buurt bent, maar geen must-see.

Watervallen langs de Sea-to-Sky Highway van Vancouver naar Whistler

Dag 6
Vanaf Campbell River rijden we terug naar Nanaimo voor de veerboot naar het vasteland. Vanaf Vancouver rijden we vervolgens over de Sea-to-Sky Highway naar Whistler. Vooral het eerste deel van deze route is mooi! Met uitzicht op zee slingert de weg tussen de bergen door. Onderweg stoppen we bij de 100 meter hoge Shannon Falls. Deze mooie waterval kun je van onderaf bekijken. Ook pauzeren we bij de Brandywine Falls. Deze 70 meter hoge waterval zie je van bovenaf. In de namiddag checken we in bij ons hotel in Whistler. Dit is een typisch bergstadje, ook wel bekend van de Olympische Winterspelen in 2010. Het is er gezellig druk.

Reistip: Zowel de Shannon Falls als de Brandywine Falls zijn aanraders om te bezoeken als je over de Sea-to-Sky Highway rijdt. Ze liggen direct langs de snelweg en vanaf de parkeerplaats is het maar eventjes lopen, waardoor het niet veel tijd inneemt in je reisschema.

Wandelen in Whistler tijdens mijn rondreis door West-Canada

Dag 7
Na een zelfgemaakte ontbijtje in de kitchenette van het hotel lopen we naar de Whistler Village Gondola aan de rand van het centrum. Hier kopen we kaartjes voor de Peak 2 Peak Experience. De kaartjes zijn prijzig ($60 per persoon), maar je krijgt daarmee wel toegang tot het hele systeem van kabelbanen én eenmaal boven kun je mooie wandelingen maken. Dat laatste zijn we dan ook van plan. Na de eerste kabelbaan nemen we de Peak 2 Peak Gondola tussen Whistler Mountain en Blackcomb Mountain. Deze 4,4 km lange kabelbaan heeft de records voor ‘hoogste kabelbaan boven de grond’ en ‘langste aaneengespannen kabelbaan’ op zijn naam staan. De rit is spannend, maar ook heel gaaf! Op Blackcomb Mountain is niet veel te doen, dus we gaan meteen weer terug naar Whistler Mountain met de gondola.

Vanaf Whistler Mountain nemen we een hele steile stoeltjeslift omhoog. Op bijna 2200 meter hoogte zijn we nu pas écht op de top van de berg. Het uitzicht over de besneeuwde bergtoppen is geweldig! Vanaf hier volgen we de High Note Trail, de langste en zwaarste wandeling die je hier kunt maken (ongeveer 10 km en 4 uur lopen). De route vergt flink wat klimmen en is daardoor best inspannend, maar we krijgen wel overweldigende uitzichten op de bergen en het blauwe Cheakamus Lake. Echt een aanrader als je van wandelen in de natuur houdt!

Rondreis West-Canada in 18 dagen

Dag 8
Vandaag staat een van de langste ritten van de reis op het programma. In ongeveer 5 uur rijden we van Whistler naar Clearwater (425 km). In het begin gaat het over flink slingerende bergwegen. Dat is mooi voor het uitzicht, maar de kilometers gaan daardoor best traag. Na Kamloops schiet het meer op. Aan het begin van de avond bereiken we Clearwater, ‘the gateway to Wells Gray Provincial Park’.

Een rondreis van 18 dagen door het westen van Canada

Dag 9
Wells Gray Provincial Park
is hét watervallenpark van West-Canada. We rijden vandaag een route langs de vier bekendste watervallen in het park. Als eerste zien we de Spahats Creek Falls. Het lijkt alsof deze 75 meter hoge waterval rechtstreeks uit de berg stroomt. Dan rijden we naar Helmcken Falls, de mooiste én hoogste waterval van het park (141 meter). We bekijken de waterval vanaf de rand van de kloof en staan lang te kijken naar de kracht van het water. Ook zien we de brede Dawson Falls en maken we een wandeling van twee uur naar de Moul Falls, die verstopt liggen in het bos. Met 30 graden is het de warmste dag van de reis, dus de verkoelende spray die van de waterval af komt is heerlijk. We sluiten de dag af met ontspanning in het zwembad en de hot tub van het hotel.

Dag 10 t/m 18
Bij Wells Gray zijn we alweer op de helft van onze rondreis door Canada! Een aantal van de mooiste momenten hebben we voor de tweede week bewaard, zoals de geweldige natuur in de nationale parken Jasper en Banff, de panoramaweg Icefields Parkway, wildlife spotten én een gave gletsjerwandeling. Het tweede deel van het routeverslag lees je binnenkort op Reishonger.nl.

Sascha

Als Sascha niet op reis is, schrijft, praat of droomt ze erover. Haar verlanglijstje? De hele wereld! Sascha’s reishonger is voorlopig nog niet gestild.
  1. Jacqueline Penninkx zegt:

De lange dag van Whistler naar Clearwater ….is dit goed te doen in 1 dag met onderweg wel nog tijd voor een stop/hike?

• Sascha zegt:

Hoi Jacqueline,

Bedankt voor je reactie! Wij hebben deze rit in één stuk gemaakt met alleen af en toe een stop tussendoor om de benen te strekken. De route gaat over flink slingerende bergwegen, waardoor het niet echt opschiet. Ik zou zelf dus niet per se aanraden om tussendoor een hike te maken. Maar het kan natuurlijk wel, als je vroeg vertrekt vanuit Whistler. In het plaatsje Clearwater is ‘s avonds weinig te doen.

Groetjes Sascha

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>