Khao Yai en Chet Sao Noi

Wanneer je van natuur en wildlife spotten houdt dan wil je zeker Khao Yai en Chet Sao Noi National Park in Thailand ontdekken. Grote kans dat je in Khao Yai een kudde olifanten, neushoornvogels, gifgroene slangen en slingerende gibbons ziet. Daarnaast verrast het park met prachtige watervallen en enorme vergezichten over de jungle. In Chet Sao Noi National prak waan je je in een oase met kleine watervallen tussen tropische bomen. Wandel er een trail en neem er een frisse duik in het water.

Een dag in de jungle van Khao Yai National Park

Ik voel de wind in mijn haren en ruik de kruidige geur van het oerwoud. We zijn zojuist met de open auto de jungle van Khao Yai National Park ingereden. Het is acht uur in de ochtend en de nevel hangt nog tussen de bomen. De weg leidt omhoog. Ik geniet van de uitzichten over de gele bloemen en de bijzondere planten en bomen. Khao Yai is een bergachtig oerwoud en dat merken we direct. Na een klim met de auto worden we getrakteerd op een prachtig uitzicht over het landschap. “Kijk! Een aapje,” roept één van mijn zoons. Het blijkt er niet één, maar meerdere apen snoepen van de vruchten die op de grond liggen. Het is een leuk schouwspel om naar te kijken. Onze tassen moeten we echter goed dichthouden, waarschuwt gids Alex. Deze apen kunnen ook brutaal zijn.

Na een uitleg over het park en de indeling van de dag rijden we verder, op zoek naar wildlife. Al snel zet Alex de auto aan de kant. We horen een brullend geluid. Alex wijst en in de verte zien we gibbons van tak naar tak slingeren. Wat een mooie dieren! Een paar honderd meter verder vinden we, na goed zoeken, een familie van grote neushoornvogels hoog in een ficus. Ik maak een klein dansje, want deze vogels wilde ik heel graag zien. Mijn dag kan nu al niet meer stuk.

Dan is het tijd voor een tocht te voet door het dichtbegroeide woud. De bomen zijn enorm en sommige ficussen zijn wel meer dan anderhalve meter breed. Dan zie ik Alex ineens stilstaan en ons wenken. Voorzichtig lopen we naar hem toe. Hij wijst ons op een felgroene boomadder. Een prachtig exemplaar. We vervolgen onze wandeling wanneer Alex een bericht krijgt van een andere gids. De olifanten zijn gespot! Omdat Alex zijn collega niet te pakken krijgt, gaan we eerst lunchen. Tijdens de lunch hoort Alex waar de olifanten zijn.

We springen in de auto en in volle vaart rijden we twintig minuten door het park. De kinderen gillen het uit van plezier, zo hard gaan we. De rit blijkt niet voor niets. Nog net op tijd zien we een olifant het oerwoud in verdwijnen. Wel jammer dat ze zo snel weg is. We wachten nog even en dan gebeurt het. Een grote kudde met vrouwtjes olifanten met kleintjes komt het bos uit! Over de weg lopen ze in onze richting. Wat een machtig gezicht! Rustig gaan we achteruit, want spannend is het ook. Na een schouwspel van zo’n vijf minuten verdwijnen de dames met kinderen de jungle weer in. Wij rijden door naar de Haew Narok waterval, nog nagenietend van deze enorme ervaring.

Khao Yai aapjes

Khao Yai hangbrug

Bij het bezoekerscentrum rennen de kinderen direct naar een uitdagende hangbrug. Deze past perfect in het jungle plaatje

Khao Yai uitzicht aan het begin van de tocht

Uitzicht aan het begin van de tocht

Khao Yai jungle tocht te voet

Jungletocht te voet

Khao Yai boomadder

De levendige groene kleur helpt de boomadder bij het camoufleren in het dichte gebladerte

Khao Yai wilde olifanten kudde

Khao Yai - beware of wild elephants

Khao Yai jungletocht

Khao Yai gibbon

Een gibbon is een supersnelle slingeraar

Haew Narok waterval

Haew Narok waterval (Hell’s Fall)

Khao Yai verder verkennen

Met de geweldige ervaringen van de eerste dag nog vers in het geheugen stappen we de volgende dag weer vol energie bij Alex in de auto. Wederom maken we de prachtig groene rit omhoog. We hebben het geluk nog een gibbon te zien. Een zwarte dit keer. Ook de neushoornvogels zitten weer hoog in de boom. We starten onze dag met een stevige jungletocht te voet. Na twee uur wandelen is het tijd voor lunch. Ook vandaag serveert Alex ons diverse heerlijke Thaise gerechtjes uit het restaurant. We smullen van kip cashew, gewokte groenten, knoflook kip en groene curry.

Na de lunch is het tijd voor een bezoek aan de Haew Su Wat waterval. Wanneer we afdalen zie ik in de verte een monnik in oranje gewaad. In lotushouding mediteert hij voor de waterval. De aanblik is enorm sereen. De kinderen klauteren over de rotsen en ik luister en kijk naar het harde geklater van de waterval. Deze is overigens bekend uit de film “The Beach” met Leonardo DiCaprio.

Terug van de waterval brengt Alex ons naar een laatste bijzondere plek in Khao Yai National park: de Pha Diao Dai klif. Het blijkt een behoorlijke rit omhoog. Eenmaal boven wandelen we via vlonders naar het uitzichtpunt. Onderweg stapt Alex van het pad af en gebaart ons om ook heel zachtjes te volgen. Voorzichtig volgen we hem, in de verwachting een slang te zien. Maar dan ineens staan we oog in oog met een heel ander dier: een bosgems. Dit dier wordt maar heel zelden gezien. Mijn camera maakt overuren en ook Alex maakt veel foto’s van dit mooie dier. Dan volgt als afsluiter het uitzichtpunt. Zo ver als ik kan kijken zie ik oerwoud. Wat indrukwekkend!

Met een voldaan gevoel verlaten we Khao Yai aan het einde van de dag. Wat een veelzijdig en prachtig nationaal park is dit.

khao yai jeeptour

Neushoornvogel en zwarte gibbon

Lunch Khao Yai

Heerlijke Thaise gerechtjes als lunch

Haew Su Wat Waterfall

Khao Yai monnik Haew Su Wat Waterfall

Monnik in lotushouding voor de waterval

Wat een bijzondere plek in Khao Yai: de Pha Diao Dai klif

Sumatraanse bosgems

Een zelden gespotte bosgems

khao yai national park

Relaxen in het Rain Tree Residence hotel

Na twee intensieve dagen besluiten we dat een dag relaxen in ons hotel een goed idee is. We verblijven in Rain Tree Residence. Dit hotel ligt aan het begin van de bergen van Khao Yai National Park, verscholen in het groen. Met de taxi waren we in een klein half uur vanaf het hotel bij de ingang van het park.

We starten onze dag met een rustig ontbijt. Omdat je mij dag en nacht wakker kunt maken voor Thaise gerechten schep ik ook bij het ontbijt al een heerlijk geurende groene curry met rijst op. De rest van het gezin kiest voor een vertrouwde optie met toast, jam en ei. Buiten, op het terras tussen de hoge bomen, geniet ik van mijn curry. Met volle magen vertrekken we even later richting het zwembad. Vanaf mijn ligstoel kijk ik over het water van de infinity pool richting de bergen en bossen. Wat een uitzicht! De kinderen vermaken zich ondertussen met de speelplankjes en buizen in het zwembad.

Om 12.30 wacht de tuktuk van het hotel op ons. De chauffeur brengt ons naar één van de lokale restaurantjes iets verderop. Het rijden met de tuktuk is al een uitje op zich. De kinderen hebben er nog nooit ingezeten en vinden het geweldig. Bij het restaurant smullen we op gekleurde plastic stoeltjes aan een tafel met dito tafelkleed van pad thai en gebakken rijst. Na anderhalf uur pikt de tuktuk ons weer op.

Ook de middag staat in het teken van zwemmen, en we struinen wat rond in het hotel. Het hotel heeft educatie omarmt en stimuleert kinderen om te lezen. Zodoende zijn er diverse fijne leesplekjes en een grote bibliotheek ingericht. Terwijl de kinderen een goed boek lezen op hun e-readers duik ik de gym in. Na een work-out lust ik wel weer een goede Thaise maaltijd. In het hotel staat een tafel voor ons gedekt bij de openslaande deuren naar de tuin. We proosten met een drankje en schuiven daarna aan. Wat fijn zo’n ontspannen dagje.

rain tree residence

Proosten met een drankje bij het hotel

De infinitypool van het Rain Tree Residence Hotel

Tuktuk Thailand

Met de tuktuk naar lunch

Thaise Lunch

bookmark cafe en raintree hotel

Lezen doe je in het Bookmark Cafe of je zoekt een plekje bij Raintree om rustig te lezen

Ligging van het hotel aan de rand van de groene bergen

rain tree residence

groene omgeving rond hotel

Genieten van de groene omgeving rond het hotel

De oase van Chet Sao Noi National Park

Op onze laatste dag in Thailand stappen we vanaf Rain Tree Residence in een taxi naar Chet Sao Noi National Park. Bij toeval vond ik dit park toen ik door Google maps aan het neuzen was. Ik wist direct dat ik het wilde zien. Het park stelt niet teleur. Een anderhalve kilometer lange wandeling brengt ons langs zeven klaterende watervalletjes in een oase van groene bomen en struiken. Bij de derde waterval spreiden we onze handdoeken uit en gaan het water in. Wat een plek om te zwemmen! Wanneer we weer opgedroogd zijn wandelen we verder naar een restaurant halverwege de trail. “Kijk een schommel boven het water!” roept mijn dochter. Razendsnel zit ze erop en schommelt rustig boven het smaragdgroene water. Vanaf ons tafeltje kijken we naar de schommelde kinderen aan de linkerkant van ons. Rechts kijken we uit op één van de zeven watervalletjes. Dit is echt een “lunch with a view”.

Na de lunch hangen we nog wat rond bij het water en wandelen daarna de rest van de trail. Terug bij de ingang laten we ons nog eenmaal in het frisse water glijden. We zijn nog een mooie herinnering rijker met dit bezoek aan Chet Sao Noi National Park. Wat een goede afsluiter van deze reis naar Thailand.

chet sao noi ficus of banyan

De enorme wortels van de ficus of banyan

chet sao noi jungle schommel

chet sao noi lunch

Lunch with a view

chet sao noi np

chet sao noi watervallen

chet sao noi zwemmen

Praktische informatie

Khao Yai en Set Sao Noi National Park liggen beide op zo’n tweeëneenhalf uur rijden ten noordoosten van Bangkok. Met bus of taxi zijn beide parken goed te bereiken. Voor meer informatie over beide parken kun je kijken op: Khao Yai national park en Chet Sao Noi Waterfall National Park.

Wij reisden in het droge seizoen, wat loopt van november t/m april. Onze uitvalsbasis voor het bezoek aan beide parken was Raintree Residence hotel. Een ecologisch en kindvriendelijk hotel aan de rand van de groene bergen van Khao Yai National Park. Voor meer informatie over het hotel kun je kijken op: Rain Tree Residence. Wij boekten het hotel eenvoudig via Booking.com.

Khao Yai en Chet Sao Noi

Sandra

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>