Fabelhaftig fietsen – in het Ruhrgebied

Ooit een van de meest verguisde regio’s van Europa, nu een gebied waar je fabelhaftig kunt fietsen: het Ruhrgebied. Grijs heeft plaatsgemaakt voor groen. Rookpluimen zijn vervangen door witte wolken. Treintrajecten omgetoverd tot fietspaden.

Industriecultuur in het Ruhrgebied

Oké, toegegeven, er is natuurlijk nog wel wat industrie in het Ruhrgebied, maar het valt in het niet met hoe het ooit was. Dat zie je goed als je bovenop de Gasometer in Oberhausen staat. Het is een van de vele ‘erfstukken’ uit het industriële tijdperk dat omgevormd is tot een culturele hotspot. Ooit werd in dit gigantische bouwwerk gas opgeslagen. Nu vormt de Gasometer het toneel van kunst en cultuur. Bovenop de voormalige gasopslag heb je een panoramisch uitzicht over het Ruhrgebied. Dan valt meteen op hoe groen de omgeving is. Ooit stonden er tientallen fabrieken, nu is de natuur de baas. De Gasometer ligt aan Industriekultur Route, een zevenhonderd (!) kilometer lange fietsroute langs industriecultuur in het Ruhrgebied. De rode routebordjes zijn te herkennen aan het karakteristieke profiel van een ander juweeltje van industrieel erfgoed: de voormalige kolenmijn Zollverein in Essen. Afstappen is het advies, want de complexen zijn te interessant om voorbij te fietsen.

Vandaag de dag hebben de fabrieken compleet nieuwe doeleinden en worden ze vooral gebruikt als gave evenementenlocaties, musea en vormen ze de rode draad bij de ‘Industriekultur Route’ die je op fiets aflegt. - Jahrhunderthalle Bochum © Frank Rogner

Vandaag de dag vormen de fabrieken de rode draad bij de ‘Industriekultur Route’ – Jahrhunderthalle Bochum © Frank Rogner

Oude spoorlijnen zijn nu fietspaden

Ooit reden in het Ruhrgebied goederentreinen af en aan over spoorlijnen. Deze Bahntrassen bestaan niet meer. Die zijn omgetoverd tot fietspaden, waar de Industriekultur Route deel van uitmaakt. Je fietst dus ‘front row’ tussen al dat imposante industriële erfgoed door. Fietsen is een makkie, want net als de spoorlijn is ook het fietspad nagenoeg vlak, zonder noemenswaardige ups&downs. Bovendien is er geen ander verkeer, dus nog lekker rustig ook. Wil je alles langs de route zien, ben je wel een paar dagen zoet. Overnachten kan in de vele Bett & Bikes.

Oude spoorlijnen zijn nu fietspaden, de Erzbahntrasse

Oude spoorlijnen zijn nu fietspaden, de Erzbahntrasse ©radrevier.ruhr

Fietsen langs de Ruhr en Lippe

Het Ruhrgebied is vernoemd naar de Ruhr. Ook langs deze rivier kun je fabelhaftig fietsen. De RuhrtalRadweg slingert 240 kilometer door Duitsland, van de bron in Sauerland tot aan Duisburg, waar de Ruhr in de Rijn uitmondt. Je fietst door de natuur en langs kastelen, ruïnes, musea en uiteraard industrieel erfgoed. Wie wat dieper de historie in wil fietsen, pakt de Römer-Lippe-Route. Deze bijna driehonderd kilometer lange fietsroute volgt het dal van rivier de Lippe waar tal van Romeinse overblijfselen te zien zijn.

HOAG Trasse

HOAG Trasse ©RTG Schlutius

Wanderlust – op de fiets

De fietspaden in het Ruhrgebied zijn nieuw en op dit moment nog niet ontdekt door de grote massa. Perfecte gelegenheid dus om je verlangen naar reizen, fietsen en cultuursnuiven te combineren, zonder dat je daarvoor ver hoeft te reizen. Het Ruhrgebied ligt op nog geen twee uur rijden van Utrecht. Met de RUHR.TOPCARD ontdek je het Ruhrgebied nog voordelig ook. De kaart biedt namelijk fikse kortingen of zelfs gratis entree tot veel bezienswaardigheden. Zo wordt fietsen in het Ruhrgebied helemaal fabelhaftig.

Sybylle

Freelance (reis)journalist at Sybylle Kroon
Reist vol verwondering de wereld over en ziet elke trip als een ontdekkingsreis. Of dat nu in eigen land is of ver daarbuiten. Wil met haar verhalen anderen inspireren ook de wereld te gaan ontdekken.
Sybylle

Latest posts by Sybylle (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>