Met China Airlines naar Taiwan

Met de hand wordt iedere zes jaar de prachtige plum blossom op de staart weer opnieuw aangebracht. Een klus voor de echte vaklieden. Het is precisiewerk waarbij het nogal nauw komt met de juiste vormgeving en met name de kleurstelling. Ook zijn de meeste toestellen verfraait met een vogel. China Airlines besteedt de nodige aandacht aan het uiterlijk van haar vloot. Maar hoe zit het eigenlijk met de rest? Ik vloog van Amsterdam naar Taipei.

Meerdere keren per week voert China Airlines vluchten vanaf Schiphol uit

Meerdere keren per week voert China Airlines vluchten vanaf Schiphol uit

Beenruimte blijft belangrijk

China Airlines is de nationale luchtvaartmaatschappij van Taiwan met een vloot bestaande uit 70 passagierstoestellen. Voor vandaag staat een frisse A350-900 klaar voor de dertien uur durende vlucht naar de hoofdstad van Taiwan. Een mooie rechtstreekse verbinding. Wel een stevige zit. Online inchecken blijkt dit keer door een marechaussee controle niet mogelijk. Dus ouderwets aanschuiven bij de balie, waar de checkin door de blauwe dames van onze eigen nationale luchtvaartmaatschappij wordt verzorgd. Een gangpad stoel, meer ben ik niet nodig. Stoel H en G blijven leeg als de cabinedeur wordt gesloten. Dat biedt bewegingsvrijheid. Op zich biedt Economy Class acceptabele beenruimte voor een fatsoenlijke vlucht. Zodra de stoel voor je in liggende stand komt wordt alles wat krapper. Dat geldt voor alle airlines. Het kunnen slapen in een vliegtuig is niet voor iedereen weggelegd. Voor mij is het vaak niet meer dan een halfuurtje dommelen. Het blijft met een lengte van boven de 1.90 meter toch vouwen. Ook nu vat ik de slaap niet. De tarieven voor de vlucht Amsterdam – Taiwan v.v. met China Airlines in Economy Class zijn afhankelijkheid van de beschikbaarheid en seizoen maar liggen rond de € 600,- à € 700,- gemiddeld.

De huisstijl van China Airlines wordt mooi overgebracht op de vliegtuigen

De huisstijl van China Airlines wordt mooi overgebracht op de vliegtuigen

De beenruimte in Economy Class is best ruim

De beenruimte in Economy Class is best ruim

De maaltijd in Economy Class is prima

De maaltijd in Economy Class is prima

Modern vliegtuig

In de rugleuning voor me zit een scherm met het formaat van een uit de kluiten gewassen Ipad ingebouwd. Propvol films en series, zowel internationaal als een ruime Taiwanese selectie. Voyager 3D is een leuke applicatie die vanuit alle hoeken de route en huidige positie weergeeft. Zo kun je dus exact zien over welke plaatsen wordt gevlogen vanuit je eigen positie. Daarbij wordt zelfs aangegeven wat de afstand tot de betreffende plaats is. Erg leuk om bij een dagvlucht de route zo nauwkeurig te kunnen volgen. Via Oost-Europa vliegen we over Griekenland en Turkije door naar het Midden-Oosten om via India en China bij Taiwan te geraken. Zeven tijdzones worden doorsneden. Na de maaltijd dempt het licht in de cabine zeer geleidelijk. Het verandert van kleur en simuleert als het ware de zonsondergang. Als het tijd is voor de volgende maaltijd wordt een zonsopgang gesimuleerd. De A350-900 is een mooi modern toestel. De wanden zijn toepasselijk genoeg afgewerkt in een soort bamboestijl. Goed om meteen in de sfeer te komen.

Voyager 3D is een leuke applicatie die vanuit alle hoeken de route en huidige positie weergeeft

Op verschillende manieren kun je de voortgang van de vlucht bijhouden

Voyager 3D bij China Airlines

De kaarten zijn aardig gedetailleerd en geven afstanden tot plaatsen weer

Als het tijd is voor het ontbijt wordt een zonsopgang gesimuleerd

Van donker naar een paarsachtige schemering richting zonsopgang

Met China Airlines naar Taiwan

En steeds wordt het iets lichter en verandert de kleur van het licht

Economy of Premium Economy Class?

Business Class, Premium Economy Class en Economy Class zijn de drie smaken die China Airlines aanbiedt. Business Class is voor de gemiddelde reiziger gewoonweg te duur. Economy Class is het goedkoopst. Maar die tussenvorm, Premium Economy Class, wat is dat? En wat is de prijs/ kwaliteit verhouding? De tariefstelling voor deze klasse op de vlucht Amsterdam – Taiwan v.v. loopt vanaf ongeveer € 1.000,-. Circa €300,- tot € 400,- duurder als Economy Class dus. Terug naar Amsterdam neem ik de proef op de som. Een dertigtal stoelen vallen in de Premium Economy Class. Op het eerste oog is dit echt een tussenvorm. Het zijn niet alleen stoelen met meer beenruimte, het zijn echt andere stoelen. Een soort van fauteuil met een steun onder de benen. Bij de liggende positie klapt de rugleuning niet naar achteren. De zitting van de stoel verschuift. Een slapende passagier voor je zorgt er niet voor dat je persoonlijke ruimte kleiner wordt. En dat is fijn. Ook is de beenruimte aanzienlijk groter. Stevige brede leuningen en een grote uitklaptafel. Een menu voor de vlucht wordt uitgereikt en de service is persoonlijker. Evenals in de Business Class wordt een opfrispakketje in een fraai tasje van The North Face aangeboden. Zonder meer is het China Airlines gelukt om een onderscheidende tussenvorm te creëren. Slaapverwekkend is het in ieder geval. Met nog acht uur resterende vluchttijd op de klok schrik ik wakker. Vermoeidheid speelt een rol, maar toch. Een dutje van vijf uur is voor mijn doen lang niet slecht. Daarna vertrek ik nogmaals naar dromenland.

Premium Economy Class China Airlines

Ruimte te over bijna in Premium Economy Class

Premium Economy Class van China Airlines

Kleine leeslampjes op de comfortabele stoelen in Premium Economy Class

Verfrissingspakket Premium Economy Class China Airlines

Een verfrissingspakketje met toiletartikelen wordt verstrekt

Menukaart Premium Economy Class China Airlines

Net als in businessclass krijg je een menukaart uitgereikt

Met China Airlines naar Taiwan

De maaltijden zijn anders en uitgebreider dan in Economy Class

Waar voor je geld?

Grofweg is Premium Economy Class twee keer zo duur als Economy Class. Bij Business Class gaat het om tarieven vanaf € 2.300,-. Da’s weer een behoorlijk verschil ten opzichte van de Premium Economy Class. Vooral bij langere vluchten maakt meer comfort echt een verschil. Je stapt gewoon frisser en meer uitgerust uit het vliegtuig. Mocht je enige flexibiliteit binnen het budget hebben, dan is de keuze voor Premium Economy Class het zeker waard.

Op uitnodiging van China Airlines vloog ik in Economy Class naar Taiwan en in Premium Economy Class terug naar Amsterdam

Jos

Jos verkent graag nieuwe plekken, landen en culturen, om vervolgens zijn ervaringen te delen. Hij heeft een lichte voorkeur voor het westelijk halfrond, maar wil de hele wereld zien, onder het motto; ‘the world is my playground’.
Jos

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>