Getest: de OPPO Find X5 Pro

OPPO heeft vorige maand zijn nieuwste premium smartphone serie gelanceerd, de OPPO Find X5 Series. De grootste troef zijn de foto's, waarbij de perfecte schermkleuren vaak spectaculaire resultaten laten zien. De toestellen zijn in staat om heel goed te kunnen fotograferen én 4K te filmen in het donker, het hoogst haalbare voor een mobiele telefoon. De innovatieve camera’s, in staat om professionele beelden te schieten, legden de basis voor OPPO’s samenwerking met National Geographic.

De Oppo Find X5 Pro is één van de beste telefoons van dit moment. Een mooi scherm met een hoge resolutie, goede specificaties, een uitstekende batterij die bliksemsnel oplaadt: de concurrentie heeft het moeilijk om alle vakjes af te tikken. De echte troef zijn echter de foto’s. Zodra de zon ondergaat, bestaat er momenteel geen smartphone die betere beelden maakt.

Een klein jaar na de lancering van de Find X3-serie brengt de Chinese smartphonefabrikant nu zijn Find X5-serie op de markt. Voor het nieuwe vlaggenschip zette OPPO in op het nog verder verbeteren van de camera en het verfijnde design van de telefoon. Hiervoor is de OPPO Find X5 Pro uitgerust met een van de beste schermen die we ooit in een telefoon hebben gezien, een stevige keramische behuizing en een unieke beeldverwerkingsprocessor, waarmee OPPO de grootste uitdaging overwint waar smartphones voor staan als het gaat om video-opnames: 4K-filmen in het donker. Ook is de lat voor snel bekabeld en draadloos opladen opnieuw hoger gelegd. Met dit toestel toont OPPO aan dat ze moeiteloos de strijd aangaan met de beste toestellen die vandaag op de markt zijn.

OPPO Find X5 Pro + OPPO's Enco X-oortjes

De nieuwe OPPO Find X5 Pro

Review OPPO Find X5 Pro

Naast een toffe OPPO x National Geographic masterclass smartphonefotografie heb ik afgelopen weken zelf de camerafuncties van de OPPO Find X5 Pro smartphone goed tegen het licht kunnen houden. Hieronder bespreek ik de camera’s en hun mogelijkheden, gedetailleerdere informatie over de verschillende functies als Ultra Night, Dark Video en XPAN-modus, en allerlei handigheidjes die in dit toestel zijn verwerkt. In een volgend artikel deel ik tips en tricks om een meester te worden in avond/nachtfotografie met de OPPO Find X5 Pro: nachtfotografie: alle in’s and out’s.

unboxing OPPO Find X5 Pro

Empower Every Moment

OPPO en National Geographic hebben ter ere van de lancering van het laatste vlaggenschip van OPPO voor het derde jaar op rij een toffe campagne gelanceerd. De ‘Empower Every Moment’ campagne van dit jaar legt de focus op de uitzonderlijke vergezichten, trapsgewijze bergwanden en verborgen watervallen van IJsland. Het doel van de campagne is het unieke landschap van IJsland en zijn bezienswaardigheden vast te leggen met alleen de Find X5 Pro-smartphone, met de nadruk op de uitdagende omstandigheden van weinig licht. In eerdere campagnes, genaamd ‘Out of This World Colour’ en ‘Uncover Antarctica’, heeft National Geographic de kleinste kleurschakeringen in de Mojave-woestijn vastgelegd en reisde het team af naar een van de koudste locaties op aarde om te fotograferen onder barre omstandigheden.

Deze keer legde de bekroonde fotograaf Kiliii Yuyan zijn professionele camera opzij voor de OPPO Find X5 Pro om daarmee de wonderen van IJsland te onthullen. De Amerikaanse Kiliii is een zeer gerespecteerd outdoor fotograaf, die talloze awards in de wacht heeft gesleept. Zijn werk focust op het onthullen van de verborgen verhalen van Arctische gebieden en inheemse gemeenschappen. Een groot deel van het jaar is hij dan ook te vinden in de extreme omgeving van het Noordpoolgebied. Reishonger kreeg de kans Kiliii te spreken over zijn ervaringen met de telefoon in IJsland.

OPPO x National Geografic - Empower Every Moment

De ultieme kleuren van het poolgebied

Tijdens zijn tocht ontdekte Kiliii iconische plekken als de gletsjerlagune Jökulsárlón, het opmerkelijke zwarte zandstrand van Fauskasandur en de ruwe schoonheid van Kvernufoss. Volgens Kiliii was een van de grootste uitdagingen van smartphonefoto- en videografie het schieten van beelden bij weinig licht. “Het is makkelijk om details te missen, evenals extreme lichte en donkere kleuren die fotografie naar een ander niveau kunnen tillen.”

Kiliii was positief verrast over het gemak van het maken van macrofoto’s. Met een smartphone heb je minder ruimte nodig en de OPPO schakelt bij een close-up automatisch over naar de macrolens. Ook zegt Kiliii dat hij verbaasd was over de resultaten van foto’s in HDR met de smartphone. Soms kon hij het toestel met een sluitertijd van 4 tot 8 seconden gewoon in zijn hand houden en nog een goede foto maken. Nog een laatste pluspunt: ondanks de kou gaf de accu geen problemen.

HDR off/on

Het verschil tussen HDR off (links) / on (rechts)

OPPO Find X5 Pro - macrofotografie

Macrofotografie: ijs

Ook was Kiliii in staat duidelijke foto’s van het noorderlicht te maken boven het bekende DC-3 vliegtuigwrak. Hij kreeg het voor elkaar door de handmatige modus te selecteren, een lange sluitertijd te gebruiken en -eerlijk is eerlijk- een tripod te gebruiken om het beeld goed stil te kunnen maken. Ook gebruikte hij zijn hoofdlamp en nog wat kleine lampjes in het vliegtuig, om het vliegtuigwrak dat onderin de foto ligt, te benadrukken.

OPPO Find X5 Pro noorderlicht Sólheimasandur DC-3 vliegtuigwrak

De OPPO Find X5 Pro kan zelfs duidelijke noorderlichtfoto’s maken

Verbeteringen OPPO Find X5 Pro

“De OPPO Find X5-toestellen bouwen voort op het kern-DNA dat de Find X3-serie tot een hit maakte bij zowel consumenten als critici,” zegt William Liu, President of Global Marketing bij OPPO. Ook deze nieuwe serie zit boordevol toonaangevende features, wat resulteert in ongekende cameramogelijkheden, snelle batterijtechnologie en krachtige prestaties.

Van de OPPO Find X3 Series naar de OPPO Find X5 Series dus. De X4 heb je trouwens niet gemist. OPPO geeft geen officiële reden, maar het cijfer 4 wordt in thuisland China als een ongeluksgetal beschouwd, logisch dus dat Chinese bedrijven daar graag van wegblijven. Op het eerste gezicht verschilt de nieuwe smartphone weinig van zijn voorganger, al zijn er ook aan de buitenkant enkele tweaks. Zo gebruikt OPPO voor de achterkant voortaan keramiek in plaats van glas, wat niet alleen sterker en krasbestendiger is, maar ook beter in warmtegeleiding, waardoor de Find X5 Pro effectief koeler blijft onder gamedruk. Ook in de cameraopstelling is een en ander veranderd: van de quad camera opstelling naar een triple-lensmodule. De voorzijde is vervaardigd uit Gorilla Glass Victus: het sterkste glas dat Corning vandaag in de rekken heeft en de standaard voor vlaggenschiptelefoons dit jaar.

OPPO Find X5 Black

Specificaties van OPPO’s Find X5 Pro

• Het kraakheldere kleurenscherm blijft een uitblinker. Het 6,7 inch WQHD+-scherm is even groot gebleven en krijgt een dynamische refresh rate van 120 Hz. Het display ondersteunt 10 bit-kleur en zorgt voor leesbaarheid bij fel daglicht dankzij een maximale helderheid van 1.300 nits.
  • Het toestel is gebouwd rond de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1-processor: de krachtigste mobiele chipset die vandaag op de markt is. Tel daar 12 GB aan RAM en 256 GB aan interne opslag bij, en je merkt dat het dit toestel niet aan pk’s ontbreekt.
  • De OPPO Find X5 is voorzien van eersteklas cameratechnologieën, waaronder OPPO’s zelfontwikkelde MariSilicon X Imaging NPU, die fascinerende nachtopnames vastlegt. Met deze technologie overwint OPPO de grootste uitdaging waarvoor smartphones gesteld zijn als het gaat om video-opnames: 4K-filmen in het donker.
  • Naast een royaal dubbel IMX766-camerasysteem, leveren de toestellen ongeëvenaarde prestaties, ultrasnelle 5G-connectiviteit en een supersnelle oplaadtechnologie. De grote dual-cell batterij van 5000 mAh ondersteunt 80 watt (!) snelladen via SuperVooc en is binnen de 12 minuten halfvol en in slechts 35 minuten zit hij weer op 100%. Met de draadloze AirVOOC-lader (30W) is het lege toestel volledig opgeladen in slechts 47 minuten.
  • Compact toestel: de OPPO Find X5 Pro is iets zwaarder dan de Find X3 Pro vanwege de keramische achterkant (218 gram), maar voelt stevig in de hand met een goed verdeelde gewichtsverhouding. Het hoge en smalle ontwerp met gebogen schermzijden en het iets uitstekende camera-eiland zorgt voor een ergonomische grip.

Bekijk alle specificaties en mogelijkheden van dit toestel op de officiële site van OPPO.

De camera’s – OPPO’s stokpaardje

Bij OPPO weet je dat de camera centraal staat, dat de focus bij de camerabeleving ligt. Opnieuw komt de telefoon met twee heel goede hoofdcamera’s (één met een gewone groothoeklens en één met een ultragroothoeklens) en een 13 MP-telelens die samenwerkt met de andere lenzen, waardoor een 5x hybride en 20x digitale zoom wordt bereikt. Voor de microcamera, de leuke gimmick die op de Find X3 Pro te vinden was, is op de nieuwe telefoon geen ruimte meer.

Vooraan zit een 32 MP-selfiecamera die opnieuw beter moet presteren bij laag licht (zelfs met ondersteuning voor de nachtmodus!). De selfie-snapper schakelt automatisch over naar de groothoekmodus wanneer meer mensen in het frame springen. De camera vergroot automatisch het zicht van een hoek van 80 tot 90 graden bij het identificeren van selfies van meerdere personen.

OPPO Find X5 Series

OPPO Find X5 Series

Oppo Find X5 Pro camera opstelling

Daarnaast heeft OPPO de gekende functionaliteit aan boord. De Find X5 heeft een groot aantal camera-modi, waaronder de panoramastand, ‘dual view’, tekst scanner, slow-motion, time-lapse en hyper-lapse video’s. Er is de nachtmodus, waarmee OPPO zich echt onderscheidt ten opzichte van de concurrenten. In de nacht kent OPPO op dit moment geen gelijke. Er is de portretmodus, je kunt manueel met de camera-instellingen spelen en foto’s in RAW nemen. Selecteer de pro-modus in de camera-app en speel met de sluitertijd, ISO-waarde, scherpstelling, belichtingscompensatie en witbalans. Hierdoor heb je alle controle over het uiteindelijke resultaat van de beeldopname. Voor superhandige tips voor smartphonefotografie verwijs ik je graag naar het eerdere artikel vol tips en tricks om de meest bijzondere professionele beelden te schieten op welke locatie dan ook!

OPPO Find X5 Pro portretmodus

Portretmodus: door het grote diafragma wordt de achtergrond wazig en gaat de aandacht uit naar de bloesem

Nieuwe modi

De camera krijgt verder enkele nieuwe modi mee, zoals de ‘XPAN-modus’ en ‘hi-res’, geschikt voor goed verlichte natuurlijke landschappen en niet-bewegende onderwerpen. Met de ‘lange belichtingstijd’ kun je met een lange sluitertijd fotograferen voor professioneel ogende effecten. Een waterval of autolichten zijn geschikt, maar ook kun je met deze optie bijvoorbeeld de achtergrond in de trein vervagen. Er komt geen handmatige aanpassing van de lensopening en sluiter bij kijken. Kies gewoon uit de beschikbare opties, als water of verkeer, afhankelijk van de onderwerpen en de lichtomstandigheden. Met deze modus kun je scherpe foto’s nemen met een sluitertijd tot en met twaalf seconden. De telefoon analyseert dan zelf welke zaken in beeld bewegen en welke niet, en stelt vervolgens zelf een beeld samen dat netjes belicht is.

De modus Lange Belichtingstijd

De modus Lange Belichtingstijd

MariSilicon X

Deze functionaliteit heeft de telefoon deels te danken aan de dedicated NPU (microprocessor) van eigen makelij die OPPO in dit toestel verwerkt: de MariSilicon X. OPPO ontwikkelde zijn eigen imaging-NPU om de beeldkwaliteit bij weinig licht te vergroten. Het resultaat: video’s die helderder, gedetailleerder en nauwkeuriger zijn met minder ruis. OPPO is duidelijk trots op de eigen chip, gezien de vermelding op het camera-eiland: powered by MariSilicon. Hetzelfde geldt voor de nieuwe samenwerking met Hasselblad, de bekende Zweedse fabrikant van fotocamera’s. OPPO drukt ook deze merknaam duidelijk zichtbaar op de achterzijde van zijn smartphone.

OPPO Find X5 Pro Hasselblad

Vintage-style panorama’s met de XPAN-modus

De samenwerking met camerapartner Hasselblad heeft geen betrekking op de camera-hardware, maar is enkel softwarematig. De camera-app krijgt Hasselblad-designelementen en komt met Hasselblad-filters, een leuke toevoeging aan de OPPO Find X5 Pro. Voor wie dit niets zegt: de Hasselblad XPAN is een camera die bekend staat om zijn unieke perspectief en filmische beelden.

De XPAN-modus is makkelijk toegankelijk via het menu van de camera-app. Een foto gemaakt in de XPAN-modus verschijnt eerst even als negatief op je scherm, om vervolgens te worden ‘ontwikkeld’ tot de foto die wordt opgeslagen. Hiermee wordt het traditionele ontwikkelingsproces nagebootst; het is een ‘eerbetoon’ aan het ritueel van filmontwikkeling. Dit, in combinatie met de gebruikersinterface, het iconische sluitergeluid en de typische beeldverhouding van 65:24, creëert een vintage opname-ervaring. Hier worden de eigenschappen van de originele Hasselblad XPAN camera met de XPAN-modus nagebootst op de telefoon, met een preview direct in de camera-app. De Hasselblad XPAN-modus is dus feitelijk een format om filmische panorama’s en vintage-style foto’s vast te leggen.

Hasselblad XPan modus

De gouden eeuw van fotografie omarmd door de toekomst – Hasselblad XPAN modus, foto van Kiliii Yuyan

4K Ultra Night Video

Video-opnames in de nacht zijn altijd een enorme uitdaging geweest voor smartphones. OPPO’s zelfontworpen Imaging NPU, de MariSilicon X, zorgt voor een doorbraak in nachtvideografie. Op dit moment is 4K nachtscène video-opname het hoogst haalbare voor een mobiele telefoon. Deze kan automatisch worden ingeschakeld in de voorste en achterste nachtscène modus en video-modus. Dit biedt enkele voordelen t.o.v. devices die deze functie niet aanbieden:

1. De chip verbetert de details van het donkere deel van de nachtscène, en vermindert ruis en valse kleuren. De kleur komt dichterbij de perceptie van het menselijk oog.
  2. Verbetering van de basis beeldkwaliteit en kleurexpressie van nachtvideo, zonder belichting van het heldere gedeelte en met details in het donkere gedeelte. Met andere woorden: de duisternis wordt opgelicht zonder in te hoeven leveren op kleur.
  3. De beeldkwaliteit, kleur en dynamisch bereik van screenshots in de nachtvideo zijn vergelijkbaar met het maken van foto’s in de super night modus. Ieder frame is zo helder als een foto.

OPPO Find X5 Pro IJsland ruis

Ultra Dark Video

Onder slechte lichtomstandigheden van minder dan 5 lux (zoals de helderheid bij slechts één kaars), verschijnt het onderwerp in de video duidelijk en is de lichtbron zelf niet fel. Ook is de kleur van het portret natuurlijk. Dankzij de MariSilicon-chip zie je bovendien tijdens het filmen live wat het eindresultaat wordt, ook in heel donkere kamers.

De OPPO Find X5 Pro voor jou?

Ben je fan van het tot in detail aanpassen van de interface? Je kunt de OPPO Find X5 Pro tot in de puntjes personaliseren. Zo kun je instellen dat optillen betekent: wakker worden! Dat je hand opsteken betekent: selfie maken! Kies zelf de ontgrendelanimatie, of welke app geopend wordt als je de telefoon aanzet. In de zijbalk kun je allerlei apps naar keuze instellen.

Hecht je waarde aan zeer goede groothoeklenzen (en vind je ver inzoomen minder belangrijk)? Zoek je een supersnelle smartphone met een topscherm? Dan moet je de OPPO Find X5 Pro zeker meenemen in je beslissing.

De OPPO Find X5 Pro is per direct los verkrijgbaar in Nederland voor een adviesprijs van € 1.299. Daarmee is het toestel vergelijkbaar geprijsd met Samsung of Apple’s vlaggenschepen. De Find X5 Pro wordt geflankeerd door twee lichtere varianten. De gewone Find X5 lijkt sterk op zijn grotere broer, maar mist de afwerking uit keramiek. Het toestel heeft wel gelijkaardige functionaliteit en valt nog onder het premiumsegment. De Find X5 Lite is een middenklasser die nauwelijks iets gemeen heeft met de andere twee toestellen, op de naam na.

Wil je meer weten? Vraag het ons gerust in de reacties hieronder!

Dionne
Laatste berichten van Dionne (alles zien)