De Indiase hoofdstad New Delhi kent tal van bezienswaardigheden, bekend en minder bekend. Ik voegde wat verrassende ervaringen toe en nam verschillende metrolijnen naar hun twee eindpunten. Het is een simpele en goedkope manier om aan detourism -omwegtoerisme- te doen en iets onbekends en onverwachts te ontdekken. Soms een leuke ervaring, soms slechts een indruk.

De metro van New Delhi

Niet de eerste stad in India met een metro, die eer gaat naar Kolkata (1984), maar inmiddels heeft New Delhi wel het grootste netwerk. In 1998 begon de constructie en inmiddels zijn er acht lijnen, 250 stations en ligt er 343 kilometer rails. Die aanzienlijke lengte heeft er ook mee te maken dat de metro niet slechts stadsvervoer is, maar ook satellietsteden bedient. Er zijn dus lijnen waar je meer dan een uur in kunt zitten. Door uitgebreide veiligheidsmaatregelen met onder meer scanners ontstaan er soms lange rijen bij drukkere stations. Er mogen geen dieren worden meegenomen, er mag niet gefotografeerd worden en ook het vervoeren van menselijke resten als skeletten en as is verboden, zoals blijkt uit een bord op de stations.

New Delhi Metro - geen honden en skeletten

New Delhi Metro – geen honden en skeletten

De metro van New Delhi is nog in ontwikkeling. Voor de meeste lijnen zijn er nog uitbreidingen gepland en er komen ook nieuwe lijnen. In een tempo waar ze in Amsterdam jaloers op kunnen zijn. Het tweede deel van de ontdekking van New Delhi per metro liet vooral tegenstellingen en verschillen in welvaart zien. Buurtjes en steden in ontwikkeling.

Lijn 1, de rode lijn – Dishad Garden

De rode lijn was de eerste metrolijn in New Delhi en is geopend in 2002. Naar het westen steekt de lijn bij de Kashmere gate de rivier de Yamuna over, een heilige rivier en de grootste zijrivier van de Ganges. Het station erna heet Shastri park, wat een veel te mooie naam is voor de uitgestrekte vuilnisbelten waarin talloze gestalten als mieren lopen te wroeten. Erna volgt, niet geheel onverwachts, een arm en troosteloos uitziende buurt. Dishad Garden is het eindpunt, al vermoed ik dat dit nog verlegd wordt en ligt in een industriewijk. Aan het metrostation grenzen hier voornamelijk wegen. En ja, de cultuur van McDonalds en selfies dringt ook hier door.

Dishad Garden - het eind van de lijn

Dishad Garden – het eind van de lijn

Dishad Garden - een cultuur rukt op

Dishad Garden – een cultuur rukt op

Lijn 1, de rode lijn – Rithala

Het andere einde van de rode lijn is een woonwijk. Men heeft geprobeerd het station een wat vriendelijker uiterlijk te geven, er is leven op straat en er wordt gebouwd aan een modern suburbia waar men met een roze blik in de wereld kan vertoeven. De rode lijn verbindt zo een zeker positivisme in het wonen via een erfenis van bittere armoede met een gezicht op economische vooruitgang.

Station Rithala

Rithala - Men heeft geprobeerd het station een wat vriendelijker uiterlijk te geven

Rithala – Men heeft geprobeerd het station een wat vriendelijker uiterlijk te geven

Rithala – suburbia door een roze bril

Lijn 2, de gele lijn – Model Town

Model Town is niet het laatste station, maar de naam intrigeert en ik stap uit. Het blijkt een relatief rijke wijk nabij de universiteit. Er is op de vroege zondagmiddag nog niet veel open, behalve een kapper die in de open lucht langs het pad naar het station werkt. Locatie, locatie, locatie. Eenmaal in het wat aangeharkte stadsdeel ontdek ik een klein tempeltje. Ik word binnen gewenkt door twee enthousiaste, Engels sprekende, studenten die me rondleiden langs de soms levensechte en soms minder levensechte aangeklede beelden. Er komt hier weinig bezoek, dat is duidelijk en dit kleine levende tempeltje is precies zo’n kleinood waarvoor je dit soort trips maakt.

Kapper aan het pad naar het station

Kapper aan het pad naar het station. Locatie, locatie, locatie

Model Town - Shiva

Model Town – Shiva

Model Town - Ganesh

Model Town – Ganesh

Model Town - Hanuman

Model Town – Hanuman

Model Town - Hanuman in meer abstracte versie.

Model Town – Hanuman in meer abstracte versie

Lijn 2, de gele lijn – Jahangir Puri

Dit is het eindpunt van de lijn in noordelijke richting. Zoals veel van de eenvormige metrostations buiten het centrum en de moderne satellietsteden een wat lompe betonnen constructie in een rommelige omgeving van autowegen en modderpaden. Verderop brede straten met weinig verkeer en veel geparkeerde auto’s. Een drumband met een vaandel en een spandoek vult de straat met geluid en aanwezigheid, Erachter op een paard een bruidegom met wat op een afgezakte kroon lijkt op zijn hoofd en een sliert bankbiljetten aan zijn nek hangend. Ik moet ook aan de collecte geloven. Als de stoet voorbij is stuit ik op twee oudere mannen die op de mobiel van een van hen na tijdloos lijken te ontspannen met een waterpijp tegen een muur met bijna een overdaad aan sfeer. Geen attracties, maar een kleine ontdekkingsreis naar wat ook New Delhi is.

Janhangir Puri – een wat lompe betonnen constructie

Jahangir Puri - Een drumband met een vaandel en een spandoek vult de straat met geluid en aanwezigheid,

Jahangir Puri – Een drumband met een vaandel en een spandoek vult de straat met geluid en aanwezigheid,

Jahangir Puri - Bruidegom

Jahangir Puri – Bruidegom

Jahangir Puri - tijdloos ontspannen

Jahangir Puri – tijdloos ontspannen

Lijn 2, de gele lijn – Huda city centre

Een andere wereld, wat al begint met het station dat een heel ander afwerkingsniveau heeft. Het station blijkt te liggen in de satellietstad Gurgaon, zo’n 30 kilometer ten zuidwesten van Delhi. Gurgaon is een van de drie rijkste steden van India, met industrie en veel kantoren waar de helft van de Fortune 500 bedrijven een vestiging heeft. Veel wat je met India kunt associëren is er niet te zien en de stad heeft de kwalijke eer in maart 2019 uitgeroepen te zijn tot de meest vervuilde stad ter wereld. Niet echt iets voor je bucketlist dus.

Huda City centre, een ander afwerkingsniveau

Huda City centre, een ander afwerkingsniveau

Huda City Centre - beton en kantoren

Huda City Centre – beton en kantoren

Lijn 3&4, de blauwe lijn – Dwarka

Niet het eindpunt, maar het ik was ook nieuwsgierig naar het begin van deze voorstad. Ik daal af uit de betonnen kolos op palen, die vlak bij de huizen staat en beland in een gemoedelijk buurtje. Er is een klein marktje met kooplui die elkaar opstoken om op de foto te gaan en vervolgens vrolijk te lachen om het resultaat. In tegenstelling tot in de buurt van het Rode Fort zijn ook de pindaverkopers niet opdringerig en proberen ze ook niet meer te vragen dan de lokale prijs. Erachter een klein pleintje met een taxistandplaats en een fitnessschool. Denk je bij India vooral aan hectiek, in dit buurtje heerst vooral rust en gemoedelijkheid.

Dwarka - pindaverkoper

Dwarka – pindaverkoper

Dwarka-Riksjachauffers

Dwarka-Riksjachauffers

Lijn 3&4, de blauwe lijn – Dwarka sector 21

Het eindpunt. Hier wordt duidelijk dat Dwarka in ontwikkeling is. Het station is hypermodern, maar de omgeving is nog lang niet af waardoor het overkomt als de voorpost van een komende welvarende toekomst. Het moet een smart city worden waarin alle resources gemanaged worden vanuit gecollecteerde data via het internet of things. Maar dat is nog toekomst, in het heden is er niet veel te zien.

Dwarka sector 21 - een modelstation

Dwarka sector 21 – een modelstation

Dwarka sector 21 - stad in aanbouw

Dwarka sector 21 – stad in aanbouw

Lijn 3&4, de blauwe lijn – Vaishali

Vlak over de rivier de Yamuna splitst de oostelijke tak van blauwe lijn zich. In noordelijke richting is het eindpunt Vaishali, al wordt de lijn waarschijnlijk nog doorgetrokken. Dit deel van de stad is grotendeels af en oogt niet smart. Een wat troosteloze omgeving van vervallen ogende betonnen flats, waar de omstanders staan te dringen om op de foto te komen.

Vaisjhali - het eind van de lijn

Vaisjhali – het eind van de lijn

Vaishali-een wat troosteloze omgeving

Vaishali-een wat troosteloze omgeving

Vaishali - wat maniakaal overkomende omstanders

Vaishali – wat maniakaal overkomende omstanders

Lijn 3&4, de Blauwe lijn – Noida city centre

De zuidelijke tak eindigt in Noida city centre. Noida is een satellietstad van Delhi en de rijkste agglomeratie in groter Delhi. Vlak buiten het station worden nieuwe gebouwen neergezet en in het centrum is levendige handel. En helaas lijkt toenemende welvaart ook hier te leiden tot het verval van, in dit geval culinaire, tradities.

Noida city centre - bedrijvigheid

Noida city centre-bedrijvigheid

Noida city centre-verval in culinaire tradities

Noida city centre-verval in culinaire tradities

Lijn 5, de groene lijn – Mundka

De groene lijn begint in het centrum van New Delhi. Op weg naar het eindpunt passeert de metro nette hoogbouw; vaak grote flats en ommuurde compounds. Bij het eindpunt eindigen de onder het spoor gelegen wegen in een netwerk van smalle straatjes. Kleine winkeltjes hebben eenzelfde leverancier voor hun reclameuiting en mensen leven in smalle straatjes in de schaduw van de moloch die het station is in relatie tot zijn omgeving.

Mundka-beton domineert

Mundka-beton domineert

 

Mundka-rijtje winketjes in de schaduw van het metrostation

Mundka-rijtje winketjes in de schaduw van het metrostation

Lijn 6, de paarse lijn – Badarpur

Ook de paarse lijn begint in de stad. Het eindpunt hier is de historische stad Badarpur, waar eens Sarai Badarpur, een caravanserai langs de historische Grand Trunk Road was gesitueerd. De grand Trunk road verbond sinds de derde eeuw voor Christus het Indiase subcontinent met centraal Azië en liep van Chittagong in Bangladesh tot Kabul in Afganistan. In de omgeving van het station is van al die historie weinig te zien. De pas aangelegde metro lijkt voor en verwoestende kaalslag gezorgd te hebben. Met wat meer voorbereiding had ik misschien nog wel iets aardigs kunnen vinden, al blijft zelfs tripadvisor nu behoorlijk blanco. Hoewel het uitzicht op de verschillende soorten bebouwing die met een grote mate van verschillen in ruimte en welvaart de ontwikkeling van het land weergeven niet onaardig was, is ook dit eindpunt geen aanrader. Badarpur-oprukkend beton Badarpur


Theo

Ik hou van reizen en fotograferen. Liefst lang en naar verre oorden, al ‘doe’ ik natuurlijk ook stedentrips. De mogelijkheid om mijn herinneringen te kunnen ondersteunen en delen zorgde ervoor dat fotografie een heel belangrijk element is geworden tijdens het reizen. Ik heb gemerkt dat ik er ook anders van ga kijken. En uit kijken en beleven volgen verhalen.
Theo

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>