Autohuur in het buitenland

Vakantiegangers zien onvoorziene kosten bij het ophalen en terugbrengen van de huurauto als grootste irritatie. Ook ergeren Nederlanders zich als ze een andere auto krijgen dan waarvoor gereserveerd. Duidelijkheid en geen verrassingen; daar gaat het om zodra we over de grens gaan en een auto huren.

Trendrapport autohuur in het buitenland

Sunny Cars doet onderzoek naar trends en ontwikkelingen op het gebied van autohuur in het buitenland. Uit het trendrapport blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders in de afgelopen drie jaar een auto heeft gehuurd in het buitenland. Bijna 80% huurt een auto om vrij en flexibel te zijn. Om op plekken te komen waar je anders niet kunt komen, voor excursies en dagjes weg of om een rondreis of roadtrip te maken. Vooral mannen, jonge mensen (25-30 jaar) en hoogopgeleiden huren vaak en graag een auto. Twee derde van de ondervraagden geeft echter aan géén auto te hebben gehuurd. De belangrijkste reden is dat veel Nederlanders liever met eigen auto naar hun vakantiebestemming gaan.

Spanje is het populairste ‘autohuurland’ voor Nederlanders, gevolgd door Griekenland en de VS

Belangrijkste voorwaarden
De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat niemand tijdens de vakantie zit te wachten op gedoe. Logisch ook, je wilt gewoon lekker genieten van een onbezorgde tijd. Als iets duidelijk wordt is het dat Nederlanders duidelijkheid willen bij het huren van een auto over onder andere de kosten, de voorwaarden en de verzekeringen. Nederlanders vinden het dan ook belangrijk dat een autoverhuurder betrouwbaar is en dat ze niet voor (financiële) verrassingen komen te staan. Ook belangrijk is dat álle kosten zijn inbegrepen in het huurbedrag, zodat er ter plekke niets meer betaald hoeft te worden. Een onbeperkt aantal kilometers kunnen rijden is volgens meer dan de helft van de Nederlanders ook erg fijn. Ook vindt bijna de helft het belangrijk dat zij geen eigen risico hebben bij schade of diefstal. Tenslotte vindt ruim 40% het zelf kunnen kiezen van de ophaal- en terugbreng locatie van de auto belangrijk.

Grootste irritaties
Het huren van een auto brengt niet alleen gemak, maar soms ook irritaties met zich mee. De top 3 van grootste irritaties bij het huren van een auto op vakantie zijn de extra onvoorziene kosten (zoals een verplichte verzekering), een andere auto meekrijgen dan waarvoor is gereserveerd en lang in de rij staan, voordat de huurauto opgehaald kan worden. Daar valt de komende tijd nog wat terrein te winnen, aangezien 73% van de Nederlanders autoverhuurders niet transparant genoeg vindt.

suzanne al curacao

Interview met Suzanne Al, Sunny Cars

Wij spreken met Suzanne Al, Marketing Manager bij Sunny Cars voor de Nederlandse en Belgische markt. Na haar studie aan de NHTV heeft ze altijd in de reisbranche gewerkt, in zowel binnen- (groeps- & incentivereizen bij Incento en Holland International Destination Management en touroperator Voyage & Culture) als buitenland (Disneyland Parijs en Turkije).

Heb je zelf veel reiservaring?
“Reiservaring heb ik zeker! Op mijn bezochte landen en stedenlijst staan uiteraard Frankrijk met veel kampeervakanties en citytrips naar o.a. Parijs, Lille en Bordeaux. Maar ook roadtrips door Spanje en Portugal, skiën in prachtig Oostenrijk en Zwitserland, lekker eten in alle kustplaatsen van Turkije, shoppen en sightseeing in Istanbul, in Finland genieten van de ultieme winterse ervaring, heerlijk eten in Toscane, een supergave citytrip (inclusief nachttrein) naar Moskou & Sint Petersburg, Christmas shopping in New York, drie maanden Cuba tijdens mijn stage (lang geleden… in 1995), alle Maya-sights in Yucatan/Mexico, all-in relaxen op de Dominicaanse Republiek, reizen langs paleizen door Rajasthan, backpacken in Maleisië, Thailand en Singapore, roadtrippen door Marokko én Jordanië (niet in één reis ), wild spotten in Zuid-Afrika, roadtrippen door Brazilië, self-drive door Oman en zonnebaden op Curaçao.”

suzanne al oman

Suzanne tijdens haar selfdrive in Oman

Vertel eens iets over je baan bij Sunny Cars
“Ruim 12 jaar geleden werd ik benaderd voor de functie van Marketing & Salessupport door een uitzendbureau. Ik kende Sunny Cars niet maar wilde graag meer met marketing doen, dus ben op gesprek gegaan. Er was een klik, ik ben gestart én ik zit er nog steeds! Inmiddels wel als Marketing Manager met een team van zes mensen die zowel de online als offline marketing doen. Zelfde bedrijf maar een totaal andere functie.”

“Sunny Cars richt zich op iedereen die vanuit Nederland of België met het vliegtuig op vakantie gaat naar het buitenland. Dat is een brede doelgroep, hoor ik je denken. Dat klopt! Iedereen die ergens heengaat om meer van een land te ontdekken, is een mogelijke klant. Want hoe kan je nou beter een land ontdekken dan op eigen houtje met een huurauto op pad? Vinden wij uiteraard geheel onpartijdig.”

“In het begin boden we onze service alleen via reisbureaus aan. En tot de dag van vandaag zijn reisbureaus nog steeds onze belangrijkste partners, al kan je intussen op veel meer plaatsen terecht voor een all-in huurauto. Denk bijvoorbeeld aan zelfstandig reisadviseurs, touroperators, maar ook de sites van airlines en zeker niet te vergeten: onze eigen website sunnycars.nl.”

Om risico’s te ondervangen, kiezen de meeste Nederlanders voor een all-inclusive verzekeringspakket bij het huren van een auto in het buitenland.

Waarin onderscheiden jullie je van t.o.v. de concurrentie?
“Wij nemen ons motto ´rent a smile´ heel serieus. Werkelijk iedereen in onze organisatie probeert te zorgen voor blije klanten. Ons all-inclusive product is daarbij het belangrijkste. Wij willen de klant echt ontzorgen. Daarom is alles wat je nodig hebt om zorgeloos van je huurauto te kunnen genieten standaard inbegrepen. Je zet geen vinkjes bij diensten of dingen die wel of niet inbegrepen zijn, nee wij bieden je een (all-in) huursom aan. Op vakantie wil je natuurlijk dat alles goed gaat, maar mocht er iets fout gaan, zorgen wij dat je volledig gecoverd bent en alle verzekeringen hebt die je nodig hebt. Wel zo’n prettig gevoel.”

Jullie scoren ontzettend goed bij review websites als Trustpilot en eKomi. Wat zijn jullie succesfactoren?
“Onze all-inclusive aanpak wordt het meest gewaardeerd. Het feit dat je bij ons weet waar je aan toe bent, geeft al onze klanten een goed gevoel. Alle kosten zijn inbegrepen zodat je ter plekke met een gerust hart ´nee´ kunt zeggen tegen wat je ook wordt aangeboden. Nergens meer over nadenken; gewoon vakantie vieren.”

“Verbeterpunten zijn er altijd. Vaak komt het neer op ruis in de communicatie en verkeerde verwachtingen. We proberen dat te voorkomen door zaken net even anders te omschrijven, maar ook dan gaat het nog wel eens mis. Niet alle klanten nemen de tijd om alle belangrijke informatie omtrent de huurvoorwaarden door te nemen helaas.”

Jullie vallen regelmatig in de prijzen als bedrijf. Kan je daar een aantal voorbeelden van noemen?
“Vol trots kan ik zeggen dat dat klopt. We hebben al veel vakprijzen gewonnen zoals de Veer voor Beste autoverhuurder (Nederland), TM Award for Best Broker (België) en de Swiss Travel Award (Zwitserland). Daarnaast hebben we ook een aantal keer een Zoover Award en een VakantieAward gewonnen. Bekijk onze prijzenkast eens zou ik zeggen 😉

Hoe zie jij de concurrentie van ‘newbees’ als Uber en carsharing websites als BlaBlaCar?
“Ik vind het hele mooie initiatieven maar zie het niet als concurrentie voor ons product. Uber richt zich op transport in steden en BlaBlaCar echt op vervoer van de ene bestemming naar de andere. Terwijl wij veel meer zitten op mobiliteit tijdens je hele vakantie. Dus niet alleen vervoer van- en naar de luchthaven, maar ook met de huurauto naar dat leuke dorpje, strandje, restaurant of een ander plekje waar je anders niet kan komen. Totale vrijheid tijdens je hele vakantie, op ieder moment.”

Welke ontwikkelingen zie jij de komende jaren in de autoverhuurbranche?
“Persoonlijk denk ik dat de vraag naar autohuur op vakantie blijft toenemen, zeker als het aantal low-cost carrier bestemmingen blijft groeien. Steeds meer klanten durven te rijden in het buitenland en willen ook zelf op pad om dingen te ontdekken en dat is precies waar wij voor staan.”

“Voor wat betreft technologische en duurzame ontwikkelingen; autohuur volgt de markt qua mogelijkheden en aanbod. Elektrisch rijden kan bijvoorbeeld alleen als de infrastructuur in een land daar volledig op is ingericht. Omdat we in 120 landen wereldwijd verhuren duurt het nog wel even voordat dit overal van toepassing is. Een huurrobot die je rondrijdt zie ik ook nog als ver weg en toekomstmuziek, misschien ooit, maar voorlopig geniet ik ervan om een land te ontdekken terwijl ik zelf achter het stuur zit 😉 ”

Wat doen jullie aan marketing om Sunny Cars nog meer bekend te maken in Nederland?
“Uiteraard zorgen we dat we goed vindbaar zijn in Google, werken we veel samen met reisjournalisten en bloggers en hebben ons eigen blog waar we veel experttips over autohuur geven. Daarnaast adverteren we in magazines die zich specifiek op vakanties richten. Maar de beste PR zijn toch wel onze tevreden klanten die hun positieve ervaringen delen met vrienden en bekenden en reviewsites.”

Tot slot: als je jezelf zou mogen interviewen, welke vraag zou je jezelf dan stellen?
“Wat is een bestemming die je iedereen aan kan raden om met een huurauto te maken? Antwoord: mijn absolute favoriet was Oman. Maar er zijn er zoveel. Eigenlijk iedere vakantie wordt leuker met een huurauto, je komt gewoon nét even verder dan met openbaar vervoer of excursies.”

suzanne al new york

Het Solomon R. Guggenheim Museum, moderne kunst aan 5th Avenue in New York

Sunny Cars: Rent a Smile

Sunny Cars is actief op social media. Je kunt ze vinden op Facebook, Pinterest, Instagram en hun eigen blog blog.sunnycars.nl. Elk jaar doet Sunny Cars onderzoek naar trends en ontwikkelingen van autohuur in het buitenland. Het laatste trendrapport vind je hier. De Sunny Times is het eigen magazine van Sunny Cars dat ieder kwartaal uitkomt. Hierin delen ze als autohuurexpert inspiratie voor roadtrips op populaire autohuurbestemmingen, zijn er columns van bloggers en worden handige tips over autohuur en alles wat daarmee te maken heeft gedeeld.

Deel je reishonger:

Dionne

Voel jij ook die continue reishonger? Ondanks de drang nieuwe plekken te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten, ben ik graag zuinig op onze aardbol en fan van duurzaam toerisme. Ik deel graag mijn ervaringen met je!

Latest posts by Dionne (see all)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>