Terschelling, even helemaal weg op de fiets!

Voor de tweede keer bezoek ik Terschelling: ik begin al bijna een ‘local’ te worden. Overdreven natuurlijk, maar door mijn twee bezoekjes kan ik wel vertellen hoe leuk het is om een dagje rond te fietsen. Want dat is precies wat ik beide keren gedaan heb.

Op weg naar Terschelling!

De eerste keer dat ik naar Terschelling ging zo’n 10 jaar geleden, ging ik voor een dag op en neer met de boot vanaf Harlingen. We verbleven toen op camping De Zeehoeve. Helemaal prima natuurlijk als je gewoon een dagje wilt gaan. En ook in een dagje kun je makkelijk het hele eiland rondfietsen. Sterker nog bij Rederij Doeksen koop je vanaf €33,50 een bootretour incl. huurfiets. Da’s echt een koopje!

Wij gaan dit keer echter voor het echte eilandgevoel! Dan ben je wel wat meer kwijt maar dat heb ik er graag voor over. We hadden alles vantevoren gereserveerd. Je parkeert gemakkelijk bij P1/P2 langparkeren Skieppedykje 1 Harlingen. Voor €21,75 staat onze auto voor een lang weekend bewaakt en worden we met de gratis shuttlebus naar de ferry gebracht. De veerboot is wat duurder. We betaalden €109,66 voor een retour voor twee met de snelboot. Overigens doet de langzame boot er ongeveer twee keer zo lang over maar is wel goedkoper.

Op de fiets!

Wij verblijven in een schattige Airbnb recht tegenover de haven in West-Terschelling. Als je vertier zoekt, is het leuk om in het grootste dorp van Terschelling te verblijven. Je hebt er volop winkeltjes, een Spar supermarkt, veel restaurantjes en een heuse retro bioscoop/theater, die zo weggelopen lijkt uit de jaren ‘20. Ook de fietsen hadden we al gereserveerd bij Thijs Knop. Voor €20,25 huur je een elektrische fiets voor een dag. Aangezien er veel wind kan staan, lijkt me een elektrische fiets geen overbodige luxe.

Winkelen in West-Terschelling

Strandtent tocht

We hebben niet echt een fietsroute uitgezocht, maar goed naar onze Airbnb eigenaresse geluisterd. Dat vind ik eigenlijk altijd het leukste. Ik vraag gewoon de ‘locals’ wat je moet doen, en dat doe ik. Vaak leidt me dat tot een hele andere route -en soms ook wel eens land- dan ik in eerste instantie in gedachten had. Deze keer leidt ons dat langs veel, heel veel strandtenten.

Onze route begint bij strandpaviljoen de Walvis, waar we de avond ervoor lekker gegeten hebben. Als je maar één dag de tijd hebt, zou ik hier toch al afstappen. Het Groene Strand, zoals het natuurgebied voor de Walvis heet, is één van de mooiste natuurgebieden die ik ken. Als je er een weekend of langer bent, maak je een foto en fiets je gewoon door en doe je op een andere dag de wandelroute ‘Doodemanskisten en Seinpaalduin’ van Staatsbosbeheer die door het Groene Strand loopt.

Terschelling Groene strand

Het groene strand op Terschelling

Het Groene Strand op Terschelling

Vamos a la playa!

De route die we bedacht hebben, is heel simpel: we fietsen vanaf de Walvis langs het noordelijke strand naar het Heartbreak hotel wat het begin van natuurgebied Boschplaat is en steken dan het eiland over naar het zuiden, naar Oosterend, en fietsen via de hoofdweg via allerlei plaatsjes weer terug naar West-Terschelling. A piece of cake! Laat dat nou precies zijn waar we zin in hebben……

Strandtent de Zandzeebar

Eerst komen we langs de plaatsjes West aan Zee en Midsland aan Zee, wat eigenlijk niet meer is dan een samenraapsel van huurhuisjes. Wat we ons niet gerealiseerd hebben, is dat de meeste strandpaviljoens pas om 11.00 opengaan. We laten de eerste twee daarom links liggen, wat een hele goede keuze blijkt te zijn. We fietsen door naar de ZandZeeBar in Formerum. Van buiten ziet het er niet heel bijzonder uit: een blauw laag gebouw, maar als je naar het terras achter het paviljoen loopt, waan je je in Ibiza! Supercoole banken, schommels rond tafels en overheerlijk gebak. En nog wel glutenvrij, wat voor ons erg fijn is.

Schommels bij de Zandzeebar

Smullen bij de Zandzeebar

De tweede reden dat we naar de ZandZeeBar willen, is dat onze Airbnb eigenaresse heeft gezegd dat we links voor de ZandZeeBar het strandhotel kunnen vinden met daar weer links van beschilderde bunkers. We laten het strandhotel links liggen en gaan direct naar de bunkers. Dit mag je echt niet missen! De bunkers zijn niet alleen van binnen beschilderd met o.a. een kat maar de kunstenaar heeft ook twee beelden gemaakt van mozaïek van een man en een vrouw die de ingang van de bunker opluisteren. Een knap staaltje vakmanschap!

Bunkers Terschelling

Bunkers met kunst

Verder fietsen op Terschelling

Onze tocht gaat weer verder. We fietsen door naar Hoorn. Het zijn allemaal geen lange stukken, en het zijn heel eenvoudige, goed onderhouden fietspaden. In Hoorn gaan we naar het paviljoen Kaap Hoorn. Het leuke hiervan is dat het geen strandpaviljoen is, maar een paviljoen in een duinpan aan de andere kant van de duinen. Je ziet dus niet de zee, maar dat wordt meer dan goedgemaakt door het bandje van studenten dat staat te spelen. Ieder jaar gaan muziekstudenten uit Nijmegen in de zomer een weekend het eiland rond om overal gratis te spelen. Het terras is druk, mensen staan te swingen. Gelukkig kunnen we nog een plekje binnen bemachtigen. Hier willen we onderdeel van uitmaken!

Gezelligheid bij Kaap Hoorn

Om het hele eiland Terschelling gezien te hebben -tenminste waar je met de fiets kunt komen- fietsen we door naar het begin van Boschplaat waar we –je raadt het al- weer een strandpaviljoen bezoeken. Dit keer is het het Heartbreak hotel met een heel bijzondere inrichting. Het lijkt wel een Amerikaanse diner! Om in de sfeer te blijven, bestel ik een thick shake: een dikke milkshake.

Heartbreak hotel op Terschelling

Op naar het zuiden!

Nu we de noordelijke kant van het eiland -en tevens de meeste strandpaviljoens- gezien hebben, buigen we af naar het zuiden, naar Oosterend. Vanaf Oosterend fietsen we afwisselend over de hoofdweg of parallelpaden in de richting van West-Terschelling. Eigenlijk is het eiland niet groot: van Oosterend naar West-Terschelling is slechts 14 kilometer! De terugweg gaat dan ook erg snel. Er zijn veel minder dingen om te bezoeken voor ons (lees: geen strandpaviljoens). Wel stoppen we bij de Boekenboer in Formerum. Dit ziet er heerlijk nostalgisch uit voor iemand zoals ik die alleen nog maar boeken op haar e-reader leest.

De Boekenboer in Formerum

Kort daarna komen we langs het wrakkenmuseum. En dan langs de jongerencamping de Appelhof. Tien jaar geleden ben ik daar overheen gelopen en omdat mijn zus het nog nooit gezien heeft, wil ik even de camping oplopen. Als we onze fiets neerzetten, komt er echter een meisje aanlopen die vraagt wat we van plan zijn. Ik vertel dat ik even over de camping wil lopen. Helaas mag dat niet: je moet gast zijn op de camping om toegelaten te worden. En laten we nou minimaal 20 jaar te oud zijn!

Het wrakkenmuseum Terschelling

Al met al is dit een hele gevarieerde fietstocht: door duinen en bos, langs strandtenten, door kleine dorpjes. Echt de moeite! Terug in West-Terschelling leveren we de fietsen in. We hebben in een krappe 7,5 uur met ontzettend veel stops het hele eiland rondgefietst. Dat verdient wel een drankje. We strijken neer op terras Zeezicht, dat een mooi uitzicht heeft over de haven. West-Terschelling stikt van de leuke terrasjes, maar voor ons zijn de Walvis en Zeezicht favoriet. Goed om te herinneren mochten we een derde keer terugkomen!

Cindy

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>