De natuur van Grand Teton National Park

Vijftig tinten groen, gekleurde bloemen, heldere meren en de machtige pieken van het Teton gebergte. Wanneer je Grand Teton National park bezoekt zal de natuur je niet teleurstellen. Start je je bezoek vroeg in de ochtend dan heb je de meeste kans om wilde dieren te zien. Beren, elanden, herten en eekhoorns zijn de bewoners van de bossen van dit nationale park.

Het is 07.00 uur ’s ochtends. Stevig doorstappend bevinden we ons al op onze eerste trail in Grand Teton National Park. Een jetlag brengt je nog eens ergens bij het krieken van de dag. In alle vroegte zijn we naar de ingang van het park gereden. De weg nog leeg, die pieken van de Tetons in de verte en de glooiende heuvels in tientallen tinten groen. Direct pakt de natuur van dit park mij.

grand teton phelps lake

Phelps Lake

Vanaf de ingang zijn we doorgereden naar de parkeerplaats van Laurence S. Rockefeller Preserve. Vanaf de uitgestorven parkeerplaats spotten we direct ons eerste wild. Een groot hert dat rustig tussen de salie planten wandelt.

Vanaf het Rockefeller Preserve starten we de wandeling naar Phelps Lake. Het is een wandeling van zo’n vijf kilometer die voor heel het gezin geschikt is. Via een bruggetje steken we de rivier over en wandelen door het bos richting het meer. Plotseling staat mijn man Dustin stil. “Beer” zegt hij, terwijl ik zijn hand al naar de berenspray zie gaan. Ik denk nog dat hij een grapje maakt. Ik zet een stap naar voren en zie dat hij gelijk heeft. Een groot bruin dier staat rustig van de planten te eten vlak naast onze trail. Ik sta aan de grond genageld, dit is serieus heel spannend. De beer lijkt het echter niet te deren. We zorgen dat we genoeg geluid maken zodat de beer weet dat we er zijn en niet zal schrikken.

Voorzichtig lopen we door. Vol van de adrenaline zijn we daarna zo bij Phelps Lake. Een prachtig meer omringd door bos, met bergen op de achtergrond. In ons geval helaas wel wat verstopt in de wolken. We relaxen even en genieten van het prachtige zicht over het meer. Daarna is het tijd voor de wandeling terug, waarbij we natuurlijk extra alert zijn op beren. Maar “onze” beer blijkt inmiddels weer diep het bos in te zijn.

phelps lake hert

phelps lake beer

phelps lake waterval

phelps lake

Laurence S. Rockefeller Preserve Phelps Lake

Taggart Lake

Nog zo’n mooi meer is Taggart Lake. De wandeling hiernaartoe is een van de populairste van Grand Teton National Park. Ook hier zijn we vroeg, dus van drukte op de route merken we weinig. Het wandelen vroeg in de ochtend is altijd gunstig voor het zien van wild. Na een kilometer wandelen horen we geritsel. Spannend, wat maakt dat geluid? Dan zien we een groot eland met zijn hoofd boven de struiken uitkomen. Hij geniet van zijn ontbijt en geeft ons de kans hem rustig te bekijken. Wat een mooi dier. We wandelen verder en genieten ook hier van het prachtige bos, dat nog meer kleur krijgt door de bloemen die in bloei staan.

taggart lake eland

taggart lake

taggart lake grand teton

taggart lake wandeling

Signal Mountain

Na onze ochtendwandeling besluiten we om met de auto een aantal andere mooie plekken aan te doen. Grand Teton National Park is niet heel groot. De centrale cirkel rijden met de auto duurt, zonder tussenstops, ongeveer een uur. Van Taggart Lake rijden we naar Signal Mountain. De weg slingert hier voor een kwartier lang omhoog. Bovenaan stappen we uit. Voor we het weten worden we verrast door een geweldig uitzicht over Jackson Lake en de Tetons.

Na deze omweg herpakken we onze rondrit door het park. Zoals het gaat in de bergen draait het weer 180 graden om. In ons voordeel. De zon breekt door en de kleuren van de natuur knallen eruit. We rijden door tot Schwabacher Landing Road. We nemen de afslag en komen aan bij een aftakking van de Snake river. Wanneer we langs het water wandelen, zien we nog net hoe een bever weg zwemt. We blijven nog zeker een kwartier turen om te zien of hij nog een keer verschijnt. Maar helaas, deze bever blijft lekker in zijn burcht. Het drukt de pret niet, want de uitzichten over de Tetons zijn hier op zijn mooist en met de weerspiegeling in het water zelfs magisch.

signal mountain

Signal Mountain

signal mountain grand teton met kinderen

Schwabacher Landing Road

De zon breekt door onderweg naar Schwabacher Landing Road

De uitzichten over de Tetons zijn hier op zijn mooist

Wandelen richting Snake River

Schwabacher Landing Road

Een aftakking van de Snake River bij Schwabacher Landing

Jenny Lake en Hidden Falls

Het is onze laatste dag in Grand Teton National park. We parkeren de auto bij het Jenny Lake bezoekerscentrum. Vanaf hier start de wandeling naar Hidden Falls. Het eerste deel van de route gaat langs Jenny Lake. Omdat het een warme dag is lassen we al vroeg een pauze in. Op een steen langs het water kijken we uit over het meer. Het water is kraakhelder en glad als een spiegel. Ik kan hier wel de hele dag zitten.

We hervatten echter de wandeling en starten een klim omhoog, naar de Hidden Falls. De route loopt nu door de bergen. De toppen zijn grootst. Ik voel me klein als ik ertussen loop. Het is een flinke klim, zeker omdat we nog een stuk extra klimmen naar het Inspiration Point. Hier worden we beloond met een fantastisch uitzicht over de lagere delen van Grand Teton National Park. Na het Inspiration Point dalen we rustig af naar de waterval. Met 90 meter hoogte en een grote hoeveelheid water is dit een indrukwekkende waterval.

We zijn vandaag weer verwend met een hoop natuurschoon. Voor de kinderen is het nu tijd voor een beetje actie. We pakken daarom de boot terug naar het bezoekerscentrum. Omdat de kapitein het gas flink open zet scheuren we over het water. De kinderen gillen het uit van plezier. Voldaan komen we weer aan op ons beginpunt. We stappen de auto in en laten Grand Teton National park achter ons. We nemen veel mooie herinneringen mee. Op naar Yellowstone!

jenny lake wandeling

jenny lake grand teton

jenny lake hidden falls

jenny lake

jenny lake boottour

Sandra

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>