De krachten van de aarde in Yellowstone

Door de ligging op een zogenaamde supervulkaan is Yellowstone National Park een unieke plek op aarde. Een plek die borrelt, pruttelt, puft en rookt. De helft van de geisers op aarde bevindt zich in Yellowstone National Park. Daarnaast vind je er diepblauwe warmwaterbronnen, blubberende modderpotten en stomende fumerolen. Bacteriën die de hitte van deze bijzondere plekken aan kunnen geven de meest fantastische kleuren aan het landschap. Maar Yellowstone is meer dan dit.

Wandel langs The Grand Canyon of the Yellowstone en vergaap je aan deze machtige kloof. Bewonder ook één van de vele watervallen die het park rijk is. Ben je fan van wild spotten? Dan zit je in Yellowstone goed. In het park leven onder andere herten, bizons, gaffelbokken, groothoornschapen, beren en wolven. Maak een tocht door Lamar valley om het meeste uit de wildlife ervaring te halen.

grand prismatic spring mooiste plek yellowstone

Grand Prismatic Spring: de bekendste plek in Yellowstone

Grand Prismatic Spring

Sinds ik jaren geleden in een tijdschrift een foto zag van de Grand Prismatic Spring stond Yellowstone bovenaan mijn reisverlanglijst. Deze enorme felblauwe warmwaterbron, omgeven door allerlei felle kleuren, had direct een enorme aantrekkingskracht op mij.

Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan om als één van de eerste die dag dit natuurfenomeen, in alle rust, te aanschouwen. Dat blijkt een slecht plan. Yellowstone ligt op zo’n 2.400 meter hoogte. De nachten en vroege ochtenden zijn daardoor in juni nog koud. De warmwaterbronnen zijn juist enorm heet, wat veel stoom en damp veroorzaakt. Wanneer ik bij het uitkijkpunt over Grand Prismatic Spring aankom, zie ik helemaal niets. Het voelt als een domme beginnersfout. Na even flink mopperen geniet ik alsnog van het prachtige uitzicht. Het is namelijk niet alleen Grand Prismatic spring die dampt. Overal uit de aarde komen dampen omhoog. Het is een magisch gezicht.

De wandeling naar het uitkijkpunt herhalen we in de middag. Grand Prismatic Spring stelt niet te teleur. Wat een kleuren! En niet alleen van bovenaf is deze hotspring prachtig. Wanneer we er omheen lopen lijkt het of de damp die erboven hangt gekleurde rook is. Wat is deze plek uniek.

grand prismatic spring yellowstones midway geyser basin

grand prismatic spring bizons

grand prismatic spring yellowstone

Grand Prismatic Spring

Upper Geyser Basin

Van de Grand Prismatic Spring rijden we door naar Upper Geyser Basin. In dit kleine gebied bevinden zich ongeveer 150 grote en kleine geothermische bezienswaardigheden. Vrijwel iedereen komt hier naartoe om de bekende “Old Faithful’ te zien wanneer hij water zo’n veertig meter de lucht in spuit. De gebeurt ongeveer iedere 90 minuten. We lopen het bezoekerscentrum in. Op een groot bord zien we dat het nog ruim een uur duurt voor Old Faithful uit zal barsten. Ook de tijden van andere geisers staan genoemd, zoals de Grand, Castle en Daisy. Helaas zijn deze tijden nog langer dan een uur. Wij zetten in op Old Faithful.

Omdat we nog tijd hebben wandelen we over het aangelegde pad langs andere geisers en warmwaterbronnen. Ook hier heeft de aarde waanzinnige kleuren. Warmwaterbronnen borrelen en zowel ver weg als dichtbij zien we grote pluimen damp. We gaan er zo in op dat we ineens moeten haasten. Old Faithful barst zo uit. We snellen de kant uit van de beroemde geiser. Net wanneer we aankomen kondigt hij zijn uitbarsting aan. Met grote kracht komt stoom de geiser uit, gevolgd door een grote straal water die steeds hoger groeit. Het schouwspel duurt een paar minuten. Daarna laadt Old Faithful zich ondergronds weer vol met water. Over 90 minuten zal de druk wederom zo hoog zijn voor de volgende toeschouwers.

upper geyser basin

Upper Geyser Basin

old faithful geyser

Old Faithful Geyser

Lower Geyser Basin

Op de weg terug rijden we langs Lower Geyser Basin. We hebben al veel geisers en warmwaterbronnen gezien. Maar voor de modderpotten besluiten we nog uit te stappen bij Lower Geyser Basin. Ze dragen de naam Fountain Paint pots. En inderdaad, met al die kleuren lijken het werkelijk kleine verfpotjes. Tussen al die kleuren zie ik beweging. Met grote bellen en bubbels komt de modder omhoog. We zijn stil en horen het blubberende geluid dat de modderpotjes maken. Het is vermakelijk en rustgevend tegelijk.

lower geyser basin fountain paint pots

The painted pots in Yellowstone

Norris Geyser Basin

Op onze tweede dag in Yellowstone rijden we van ons boshuisje net buiten het park naar Mammoth Hotsprings in het noorden van het park. We komen langs Norris Geyser Basin. Dit is de heetste plek van Yellowstone. Bij metingen ondergronds sloeg de teller uit naar 237 graden Celsius. De vlakte van Norris Geyser Basin ziet er letterlijk witheet uit.

Mammoth Hotsprings

Na het korte bezoek aan Norris Geyser Basin rijden we naar Mammoth Hotsprings. De rit er naartoe is wederom prachtig en ik merk dat we steeds verder de bergen inrijden. Het landschap verandert en in de verte verschijnen de Mammoth Hotsprings. Kenmerkend voor Mammoth Hotsprings zijn de kalkterrassen in verschillende kleuren. Ook zie ik terrassen die spierwit zijn. Ik heb een zonnebril nodig om ernaar te kijken. Indrukwekkend hoe ook deze formaties door hitte en gesteente gevormd zijn.

mammoth hotsprings huurauto

mammoth hotsprings

mammoth hotsprings kalkterrassen

Grand Canyon of the Yellowstone

We parkeren onze auto bij de Lower falls aan het begin van de Grand Canyon of the Yellowstone. In een eerder blog vertelde ik al over mijn watervallen-tick. Ik heb er in mijn leven dan ook al veel gezien. Ook ditmaal maakt de waterval zijn verwachtingen waar. Aan het begin van de kloof dendert het water zo’n 100 meter omlaag de rivier in. Door de kloof in de voorgrond van de waterval is het een schilderachtig plaatje. Vanaf het uitzichtpunt over de waterval loopt een trail van ongeveer 3 kilometer heen en terug naar het Inspiration Point. De route brengt ons door het bos en geeft op meerdere plekken een geweldig uitzicht over de diepe, gekleurde kloof. Ik voel me klein wanneer ik de diepte in kijk.

Na de wandeling rijden we naar de andere kant van de kloof zodat we ook de Upper falls kunnen zien. Tussen de groene bergen komt het water hier omlaag. Een goede afsluiter van een dagje Grand Canyon of the Yellowstone.

the grand canyon of the yellowstone

The Grand Canyon of the Yellowstone

grand canyon of the yellowstone lower falls

Lower Falls

grand canyon yellowstone river

grand canyon yellowstone

Lamar Valley

Uiteraard zijn we naar Yellowstone gekomen voor het unieke en prachtige landschap. Maar het park biedt nog veel meer. Wij zijn dol op wild spotten. Yellowstone leent zich hier uitermate goed voor. Vandaag rijden we naar Lamar Valley, zogezegd de Serengeti van Yellowstone. Vlak voor we bij de vallei aankomen, zien we een aantal auto’s stilstaan. Wat zien de mensen daar? We parkeren ook en turen naar buiten. “Ja daar!”, wijst mijn zoon. Ik kijk in de richting waar hij heen wijst en zie een prachtige zwarte beer staan. Mijn camera draait overuren. Wanneer hij recht op gaat staan zie ik pas goed hoe groot de beer is. Wat een prachtig dier.

We rijden verder naar Lamar Valley. Met de bizons en de gaffelbokken in de verte begrijp ik de vergelijking met de Serengeti meteen. We stappen uit en wandelen de Lamar Valley trail. We zijn een kilometer op pad als de weg geblokkeerd is. Een kudde bizons verspert ons de weg. Spannend, want deze dieren zijn een maatje groter dan een koe. Met een grote boog, en met onze schoenen soppend door het moerasland gaan we eromheen. Na de bizons zien we de gaffelbokken van dichtbij. Ook zien we veel kleine eekhoorns en zelfs een Amerikaanse das.

Lamar Valley staat bekend als het leefgebied van wolven. Deze komen we tijdens de trail niet tegen. Wolven laten zich niet snel zien. Wanneer we terug rijden naar onze lodge zien we echter wederom een opstopping. Er is een wolf gezien! We turen door onze verrekijkers, en ja wij zien hem ook! Wat een goede afsluiter van ons geweldige verblijf in Yellowstone National Park.

lamar river trail

lamar valley bizons

lamar valley yellowstone

lamar valley zwarte beer

Een prachtige zwarte beer in Lamar Valley

Sandra

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>