Maak kennis met packraften, het nieuwste outdoor avontuur

Packraften is een nieuw fenomeen in Europa. Reden dus om te ervaren hoe dit eraan toe gaat. In de Duitse Eifel beleef je een uniek avontuur waarin je wandelen, varen en mountainbiken in een driedaagse trail combineert. En dit alles vanuit een comfortabel, goed verzorgd en gezellig basecamp. Ga je mee?

packraften nationalpark eifel

Op naar het basecamp

Yessss, daar gaan we! Samen met vriendin Nicole vertrek ik vanuit mijn woonplaats richting de Duitse Eifel. We gaan een totaal nieuw avontuur tegemoet: packraften. Ik heb er enorm veel zin in. Naast het feit dat het iets nieuws is betekent het packraften dat ik drie volle dagen in de buitenlucht actief zal zijn. Ik ben er dol op. Voor wie drie dagen te veel is biedt Packraft Travel, de organisatie die deze reis aanbiedt, ook tweedaagse trails aan. Wij hebben gelukkig de tijd en hebben voor de driedaagse variant gekozen. Ook maken we gebruik van de optie om al een dag eerder aan te komen.

De autorit naar de Eifel vliegt voorbij. In nog geen drie uur tijd komen we aan bij het basecamp in het plaatsje Heimbach. Het basecamp is gelegen op de stadscamping. We volgen de bordjes met “Packraft Travel” erop. Aan het eind van de camping zien we de basecamp liggen. Zes grote glamping tenten en acht kleine koepeltentjes staan knus opgesteld. In het midden is ruimte ingericht om te zitten en er is een kampvuurplaats.

Nadat we warm ontvangen zijn door eigenaar Michael ritsen we onze glampingtent open. We zijn nieuwsgierig waar we zullen slapen. De tent blijkt ruim en sfeervol ingericht. Hier is duidelijk veel zorg aan besteed. Naast het comfortabele bed is er een zithoek en staat er een koelbox waar we gebruik van kunnen maken.

Na het eten wordt het snel donker. Tijd voor een kampvuur. We maken het vuur aan en prikken een marshmallow aan een stok. Onder het genot van de zoetigheid en de warmte van het vuur kijken we uit naar de dagen die komen.

glamping tent packraft travel

packraft travel basecamp

De voorbereiding

De wekker gaat! Vandaag gaan we van start. Onze driedaagse trail begint. Voordat we de tassen op de rug hijsen wacht ons eerst een heerlijk ontbijt. Michael heeft verse broodjes gehaald. Er staan verschillende soorten beleg en er is koffie, thee, melk en sap. Ook krijgen we onze expeditie foodpacks mee. In deze grote papieren zak zitten diverse energierepen en speciale zakken met gedroogde maaltijden. Ook krijgen we een thermosfles om te vullen met heet water zodat we de maaltijden onderweg kunnen bereiden.

Dan volgt de instructie over het packraften. Michael legt ons uit hoe we de route afleggen met behulp van Komoot. Nog belangrijker: hij vertelt ons hoe we onze boot opblazen en weer leeg laten lopen.
Met een volle maag, het voedselpakket en een hoop kennis over de route en boot zijn we klaar voor vertrek.

Goed verzorgd ontbijt - Instructie op de eerste dag

Na een goed verzorgd ontbijt volgt een duidelijke instructie

Hiken

We hijsen de rugtas voorzien van boot, peddels, eten en drinken op onze rug. Met de Komoot app voor onze neus wandelen we de camping af. Omdat het nog vrij vroeg is hangt de nevel nog tussen de groene heuvels van de Eifel. Na een paar kilometer komen we bij uit bij een meer. Ook hier hangt de nevel nog over het water. We genieten van dit heerlijke ochtendmoment. Na het maken van wat foto’s gaan we door. De trail leidt ons door de heuvels en de prachtige bossen die steeds weer een beetje anders zijn. Het ene moment lopen we door loofbos in vijftig tinten groen. Het volgende moment zijn we omgeven door naaldbomen en ruiken we de frisse dennenlucht. Het wandelen wordt na ongeveer twaalf kilometer van de tocht onderbroken door een stuk varen met een opblaasbare boot. Na het plezier op het water gaat de tocht nog zo’n zeven kilometer verder.

Ook dag twee is een dag met wandelen en varen. De route start ook deze dag vanaf het basecamp en leidt ons dit keer met een behoorlijke klim omhoog. Dit betekent uiteraard ook een prachtig uitzicht. In ons geval kijken we neer op het kasteel van Heimbach. Het ligt er statig bij in de heerlijke ochtendzon. Ook in het bos genieten we van de ochtendzon. De zon door het bladerdak levert de mooiste plaatjes op. Omdat het warm is op de trail zijn we blij wanneer we bij ons rustpunt aankomen. Hier kan namelijk gezwommen worden. Voorzichtig voel ik met mijn grote teen in het water. Brrrrr, dat is echt koud! Onder aanmoediging van vriendin Nicole zet ik door. Kopje onder in het frisse natuurwater.

Wanneer we opgedroogd zijn is het tijd de boot op te blazen en vervolgens drie kilometer over water af te leggen. Na de vaartocht volgt wederom een stuk wandelen. Ditmaal nog zo’n vier kilometer. Met een pittige klim omhoog komen we bij een tweede uitzichtpunt van de dag. Vanaf een bankje genieten we van het uitzicht over de natuur van de Eifel. Hierna leidt de tocht naar beneden en eindigen we bij het basecamp.

Nevel boven de Obersee vroeg in de ochtend

ochtendzon bos eifel

Packraften combineert hiken en raften in één avontuur

Uitkijken over de Obersee

Kasteel Heimbach

zwemmen ijskoude obersee

Zwemmen in de ijskoude Obersee

packraften hiken

packraften bepakking

Raften

Wandelen doen we op dag één en twee. Dag drie staat in het teken van mountainbiken. Raften, of eigenlijk varen, staat iedere dag op het programma. Vlak na de lunch is iedere dag het moment dat wij onze bootjes opblazen. We draaien een lichtgewicht stoffen zak aan de rubberboot die we vervolgens vullen met lucht. Met onze handen en armen duwen we de lucht vervolgen in de boot. Wonderbaarlijk snel is de boot vol. We zetten de peddels in elkaar, binden de tas op de boot en we zijn klaar voor de tocht over het water.

Op de eerste en derde dag bevaren we de Rursee. Vanaf het water kijk ik genietend naar de heuvels om ons heen. Ik peddel op sommige momenten voorzichtig langs de kant om het ruige gesteente langs de kust beter te zien. Op andere momenten kijk ik uit over idyllische haventjes met zeilboten. De boot is licht en het peddelen gaat me makkelijk af. Zo op het water ervaar ik totale ontspanning.

Op dag twee varen we vanaf de Urft dam over de Obersee. Tevens een heerlijke tocht tussen de heuvels door. Het is warm als we aankomen bij de ligplaats aan de Obersee. En wat een geluk, hier bevindt zich een barretje! Voor we met de wandeling verder gaan pakken we eerst een terrasje met een koud glas frisdrank.

packraften rursee

Varen over de Rursee

raften fiets op boot

Zelfs de fiets gaat mee op de boot

Varen over de Obersee

packraften boot opblazen

De boot opblazen en later een terrasje pakken

Biken

Het is weer tijd voor instructie. Na het ontbijt verzamelen we ons bij Michael. Het is dag drie en vandaag gaan we op pad met de mountainbike én de boot. En de mountainbike ín de boot. Bikeraften. Michael laat ons zien hoe we het voorwiel van de fiets halen en de fiets vervolgens op de boot kunnen plaatsen. We letten goed op. We willen immers niet de fiets achterlaten op de bodem van de Rursee.

Na de instructie stappen we op. Onze telefoon zit stevig bevestigd in de telefoonhouder die op de fiets aanwezig is. Zo kunnen we Komoot goed blijven volgen. Voor het eerste stuk van de route had Michael ons gewaarschuwd: pittig! De waarschuwing klopt. Ik doe nog mijn best om te blijven trappen, maar moet helaas afstappen. Nicole was al iets eerder gestopt. Lopend komen we boven. Gelukkig volgt daar de beloning en suizen we daarna de heuvel af. Wat een vaart! De rest van de tocht leidt ons via onverharde wegen door het bos naar de Rursee. Afstappen is niet meer nodig.

Wanneer we het water bereiken blijkt het goed te doen om de fiets op de boot vast te leggen. Met fiets en rugtas in de boot volgt een mooi stuk over het water. Na vier kilometer varen laden we de boot uit, zetten de fiets in elkaar en pakken de tas in. Met de tas op de rug zetten we het laatste deel van de trail in. De route voert langs de Rursee en is heel ontspannen. Terwijl ik fiets kijk ik uit over het water. De zon schittert erop en ik zie zeilbootjes in de verte. Het zijn de laatste kilometers. Het zit er bijna op. Ik heb genoten van ieder stuk van dit geweldige avontuur.

Bikeraften mountainbike

packraften fietsen lang de rursee

Fietsen langs de Rursee

packraften fietsen door het bos

Fietsen door het bos

packraften biken

Op pad met de mountainbike én de boot

packraften biken geweldige uitzichten

Wil je dit ook?

Enthousiast geworden door mijn verhaal? De driedaagse trail die ik gemaakt heb kun je doen via www.packtrafttravel.nl. Een trail beleven van Packraftravel is heel laagdrempelig. Iedereen die fit is kan het. Op de website lees je ook welke mogelijkheden er zijn voor verblijf op het basecamp en kun je direct boeken. Lees ook mijn blog met zeven redenen waarom je wilt packraften voor aanvullende informatie.

packraften eifel

Sandra

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>