Top 5 vakantietrends 2014

Multigeneratievakanties, de natuur in, cruisen, social travel en ‘transforcations’. Hoewel boekingscijfers van grote reisorganisaties aangeven dat Nederlanders minder zullen reizen, viert de Nederlander volgens trendbureau Cherry Picker in 2014 juist volop vakantie. De betekenis van ‘vakantie’ verandert voor de Nederlander: van de lange luiervakanties van vroeger, naar vaker en korter er tussenuit en last-minute geboekt. Ook moet een vakantie een persoonlijke belevenis zijn die past binnen onze lifestyle en ‘personal branding’. Daarnaast zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen. Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge van bureau Cherry Picker zet de top 5 vakantietrends voor 2014 op een rijtje.

Reizen in 2014

Multigeneratievakanties, de natuur in, cruisen, social travel en ‘transforcations’. Hoewel boekingscijfers van grote reisorganisaties aangeven dat Nederlanders minder zullen reizen, viert de Nederlander volgens trendbureau Cherry Picker in 2014 juist volop vakantie. De betekenis van ‘vakantie’ verandert voor de Nederlander: van de lange luiervakanties van vroeger, naar vaker en korter er tussenuit en last-minute geboekt. Ook moet een vakantie een persoonlijke belevenis zijn die past binnen onze lifestyle en ‘personal branding’. Daarnaast zullen jongeren steeds meer bepalen waar de familievakantie naartoe gaat, terwijl de grootouders betalen. Vakantietrendwatcher Tessa aan de Stegge van bureau Cherry Picker zet de top 5 vakantietrends voor 2014 op een rijtje.

Ontwikkeling vakantie anno 2014: onderdeel van ‘lifestyle’
Vakantie was een geplande activiteit die behoorde tot de hoogtepunten van het jaar. Inmiddels zijn vakanties, weekendjes weg of zelfs dagjes uit onderdeel geworden van onze drukke lifestyle waarin we op zoek zijn naar de juiste balans tussen werk en privé. Bovendien is vakantie een onderdeel van ‘personal branding’, want waar je op vakantie gaat, wat je daar doet en met wie, zegt iets over wie je bent. Het zal steeds meer voorkomen dat we er vaker en korter tussenuit piepen in plaats van op één lange vakantie van drie weken te gaan. Ook gaan we dichter bij huis op vakantie om reiskosten en reistijd te besparen.

De jongere generatie die opgegroeid is met het internet bepaalt waar de reis naartoe gaat en de oudere financieel krachtige generatie betaalt de rekening. Net als bij de aanschaf van een fiets, tablet, etentje in restaurant of kleding, zijn vakanties dankzij de snelle ontwikkeling van het internet 24 uur per dag 7 dagen per week last minute te consumeren. Ook zorgt de internetverkoop voor dagelijkse nieuwe aanbiedingen en het gevoel van een constante uitverkoop. De koopjesjagende Nederlander heeft hier vanzelfsprekend baad bij.

de top 5 vakantietrends van 2014

Vakantietrend 1. Multigeneratievakantie: verticaal én horizontaal

Bij multigeneratievakanties draait het om vakanties met de hele familie: kleinkinderen, ouders en grootouders. Grootouders hebben tegenwoordig een goede gezondheid, zijn reislustig, hebben tijd en energie én betalen meestal de rekening. De drukke levens die we leiden en de crisis zorgt ervoor dat mensen meer naar elkaar toetrekken. Het samenzijn op vakantie is vaak een compensatie voor het gebrek aan contact gedurende de rest van het jaar. Tegelijkertijd kan iedereen alleen of samen zijn ‘eigen ding’ doen: vader en zoon of moeder en dochter beleven gezamenlijke momenten. In 2014 zal deze vakantietrend zich op twee vlakken ontwikkelen. Verticaal gaan we van drienaar viergeneratievakanties waarbij de overgrootouders, die steeds fitter en ouder worden, de vierde generatie zijn. Ook horizontaal verandert de trend: ook neefjes, nichtjes, ooms en tantes gaan mee op deze familievakantie.

En wie zijn de ‘decisionmakers’? De jongere generatie die opgegroeid is met het internet en daardoor goed de weg weet op vakantiewebsites gaat steeds meer bepalen, de oudere financieel krachtige generatie gaat daarentegen betalen.

Vakantietrend 2. Cruisen: zowel op zee als op de rivieren

De populariteit van de cruisevakantie kent zijn weerga niet in 2014. Het afgelopen jaar heeft de cruise-industrie hard gewerkt aan het ombuigen van het imago van cruisen door zowel korte als lange cruisevakanties aan te bieden die passen bij elke leeftijd en lifestyle. Van breicruises tot stedentripcruises. De cruises hebben hun stoffige imago verloren en worden nu ook door jongere generaties omarmd. Was cruisen vroeger iets voor voornamelijk ouderen, in 2014 wordt cruisen de nieuwe drijvende all-inclusive vakantie voor iedereen. In vaak korte tijd zie je verschillende steden en landen, aan boord is er voor ieder wat wils en je weet van tevoren wat de vakantie kost.

Vakantietrend 3. Transforcations: digitale detox en ‘expertcation’

Wie in deze drukke tijden op ‘transforcation’ gaat doet dat om te reflecteren, nieuwe plannen te maken of om iets te leren van, óf bij te dragen aan het vakantieadres. De ‘braincation’ is er voor wie geestelijke rust nodig heeft in de vorm van een digitale detox zonder telefoon en internet. Wie tijdens zijn vakantie juist iets wil opsteken gaat op ‘expertcation’. Deze expert-vacations sluiten vaak aan bij persoonlijke passies en draaien om iets leren, bijvoorbeeld over de lokale bevolking, gastronomie, geschiedenis of natuur. Tot slot is er de vakantietrend ‘voluntourism’ voor wie vrijwilligerswerk en vakantie combineert en zo iets bijdraagt aan de plaatselijke cultuur of natuur.

Transforcation

Vakantietrend 4. Social travel: voordelig én ‘local’

Social travel was dé opkomende trend van 2013 en is nog lang niet voorbij gevlogen. In 2014 zullen steeds meer Nederlanders hun heil zoeken bij social travel. Enerzijds zoeken ze via bemiddelingswebsites als AirBnB en Wimdu naar een voordelige slaapplek waarbij persoonlijke tips van de gastheer of –vrouw hun vakantie uniek en ‘local’ maken. Ook stellen we zelf online via onze eigen social media netwerken of websites met lokale insiderstips een bijzonder vakantieprogramma samen. In 2014 wordt de reiziger tegelijkertijd kritischer door het stellen van hogere eisen aan de kwaliteit van de accommodatie, privacy en de authenticiteit van social travel bij locals thuis.

Vakantietrend 5. De natuur in

Vakantie is een manier om te ontsnappen uit de dagelijkse gedigitaliseerde maatschappij. We kiezen dit jaar nog meer voor lichamelijk én geestelijke gezondheid en trekken ze er steeds vaker op uit in de natuur. In de natuur waan je je in een andere wereld, vol rust en balans. Buitensportactiviteiten groeien in populariteit, net als overnachten op natuurlijke plekken in een ‘glampingaccommodatie’ of boomhut. Back to basic in de natuur, maar dan wel met enige vorm van luxe.

En de ‘staycation‘?
De ‘staycation’, oftewel thuisblijfvakantie, schudde in 2013 het taboe van thuisblijven in korte tijd van zich af. De staycation werd in Amerika in het leven geroepen als voordelige vakantie tijdens de crisis, maar is in Nederland gecultiveerd tot on trend vakantievieren. In 2014 wordt ook thuis vakantievieren onderdeel van onze lifestyle. We hebben meer behoefte aan rust en bezinning: wie thuis vakantie viert heeft geen stress met inpakken, files of controles op de luchthaven. Thuisblijvers spelen toerist in eigen stad, kamperen in de tuin en maken dagtripjes binnen Nederland.

Martijn

Digital Storyteller, Off-The-Beaten-Path Traveller & Adventure-seeker never far from a camera, bacardi and coffee. Let's cheers and see the world!

Latest posts by Martijn (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>