Tijd te kort en keuzes te over #treinleven

Met de trein reizen is voor ons niet nieuw, een hele vakantietrip per trein uitstippelen wel! Deze zomer besloten we om het eens anders te doen, we gingen Europa ontdekken per trein. Hoe, wat en waar wisten we nog niet, maar het begin en einde van de reis stonden vast. We zouden eerst richting Pohoda Festival in Slowakije reizen en als feestelijke afsluiter gingen we een kijkje nemen bij Melt festival in Duitsland. Daartussen lagen alle opties open en daarmee heel Europa deze zomer voor tien dagen aan onze voeten. Wat een rijkdom!

Maar dit zorgt ergens toch ook wel weer voor een enorm luxeprobleem. Keuzestress. Want de mogelijkheid om binnen Europa af te reizen waarheen je maar wilt, maakt je ineens erg gulzig. Het maximale uit deze trip halen, tevens onthaasten en tegelijkertijd ongelooflijk genieten werd ons doel, hoe duaal dit ook mag klinken!

Let the journey begin!

Aan het begin van de zomer vallen ze in de brievenbus. Onze Interrail Global Passes waarmee we binnen tien dagen in één maand door dertig Europese landen kunnen reizen. Het grote gepuzzel kan beginnen. Hoe zullen we richting Slowakije reizen en welke landen kunnen we daarna allemaal aandoen om vervolgens in Duitsland te eindigen? Zoveel keus en stiekem zijn er ineens nog veel meer Europese landen die we graag willen bezoeken dan vooraf gedacht. We besluiten te beginnen bij het begin, de reis richting onze eerste bestemming Slowakije. Hoe kunnen we die zo leuk mogelijk en toch ook wel efficiënt afleggen? De nachttrein! Op die manier kunnen we onze reis één avond eerder beginnen en de volgende dag in een compleet andere wereld ontwaken. Op de Interrail kaart zien we dat Wenen in de richting van onze eindbestemming Trenčín ligt en in deze stad zijn we allebei nog nooit geweest. Als we halverwege de avond vanaf Düsseldorf reizen hebben we nog een hele dag in Wenen. De volgende beslissing die we moeten nemen is, blijven we een nacht in Wenen of brengen we de nacht toch liever op weer een ander plek door? We besluiten deze reis alle opties open te houden en dat ter plekke in Wenen te beslissen.

Interrailen: elke keer een nieuwe wereld

Welkom in weer een nieuwe wereld.

Eenmaal in Wenen droppen we zo snel mogelijk onze backpacks in een kluisje op het station, super handig als je tussen het treinen door ergens een middagje door wilt brengen, en ploffen neer in het park. Hoogtepunten passeren de revue en natuurlijk wippen we ook even binnnen bij Figlmüller om als lunch de befaamde schnitzel te proeven.

De beroemde Figlmüller schnitzel in Wenen, Interrail

De beroemde Figlmüller schnitzel, guten Appetit!

Ondertussen bedenken we plannen voor de rest van de avond. Onze Reishonger is zoals altijd erg groot en we besluiten om eind van de middag door te reizen richting Trenčín. We zien dat de trein ook langs Trnava komt, een leuk klein stadje met veel studenten dat op slechts een half uurtje treinen van onze bestemming van de volgende dag ligt. We grijpen de kans om deze keer plaatsen te gaan ontdekken die minder voor de hand liggen en waar je normaal niet zo snel zult neerstrijken. Eens even niet de standaard stedentrips. Trnava verrast ons dan ook zeker! Het op het eerste gezicht rustige bijna uitgestorven stadje blijkt na een korte wandeling een levendig centrum te hebben met een pleinbioscoop, tal van leuke eettentjes, krappe sfeervolle straatjes en een knusse kelder met volop lokale biertjes. Deze insteek van het uitstappen op de kleinere stationnetjes bevalt ons wel!

Trnava Slowakije Interrail

Wat een leuke onverwachte tussenstop!

treinstation Trnava Slowakije Interrail

Ook het uit- en opstappen op kleine stationnetjes bevalt ons wel.

Puzzelen, genieten, puzzelen…

Hoe leuk Trnava ook is, de volgende dag moeten we weer door omdat we het Pohoda Festival op de planning hebben staan. Wat een heerlijke en zonnige tussenstop was dit pittoreske stadje, bekend om zijn vele kerken! Op naar Pohoda dan, waarbij we uit moeten stappen op Trenčín CS, om vandaar verder te gaan per pendelbus. Trenčín ziet er bij aankomst zo leuk uit, dat we de dagen die volgen tussen het festivallen door het centrum van dit stadje even in duiken, want ook deze plaats willen we natuurlijk meepikken. De stad Trenčín vormt een mooi intermezzo tussen het feestgedruis, Omdat we uiteraard niet té veel willen missen van het festival, ploffen we enkele uren later weer neer in een zitzak op het festivalterrein. Hier begint de voorpret voor de rest van de Interrail festivaltrip alvast.

We pakken de kaart erbij en beginnen alle mogelijkheden tegen elkaar af te wegen. In het noorden van Slowakije begint het indrukwekkende Tatragebergte dat grenst aan Polen. Deze omgeving schijnt zo verschrikkelijk mooi te zijn. Dat kunnen we dan combineren met een bezoek aan Auschwitz om vervolgens een kijkje te nemen in Wit Rusland, de laatste dictatuur van Europa. Via Gdansk met de boot richting Scandinavië en dan naar Berlijn zou een andere optie zijn, alhoewel we dan wel een hele strakke planning zouden moeten hanteren. Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Servië en Bosnië passeeren ook de revue. Europa werd te groot en wij waren eigenlijk te moe na het continue reizen en aansluitende festival. Misschien moesten we toch maar kiezen voor ontspannen in de zon? Dit leek ineens ook een prima idee! Wat zou hiervoor de beste uitvalsbasis zijn? Ten noorden en westen van Slowakije waren de voorspellingen niet best, dus zakken we af richting het zuiden. Via de Interrail app, die ons precies vertelt waarheen we zouden kunnen afreizen, komen we uit bij Koper. Een stadje aan de het korte stukje kust dat Slovenië rijk is, ingeklemd tussen Italië en Kroatië en waar van alles te doen is. Aangezien we van onszelf weten dat we na een paar uur stilzitten toch wel weer erg veel zin hebben om nieuwe plekken te ontdekken, lijkt ons dit een perfecte bestemming! Via Bratislava en Boedapest razen we uiteindelijk in de nachttrein door Europa richting onze volgende stop.

Interrail Trein

Proost vanuit de trein!

Triëste Italië Interrail

Triëst konden we gelukkig nog even snel meepikken!

Centraal Koper

Ook Koper blijkt een perfecte bestemming te zijn! Tijdens één van onze dagen daar crossen we over een oude spoorbaan op de fiets richting Kroatië, echt een verschrikkelijke tof traject dat Parenzana heet en vernoemd is naar de gelijknamige oude spoorweg die hier vroeger liep. Dit traject heeft een lengte van 130 kilometer en loopt van net onder Triëste helemaal tot aan Poreč in Kroatië. Het Sloveense deel loopt zelfs door een aantal oude spoortunnels. Let onderweg, terwijl je makkelijk afgeleid wordt door de indrukwekkende omgeving, trouwens wel even op dat je de juiste route aanhoudt, want voor je het weet verandert de zwaarte van de rit van een moeilijkheidsgraad twee in een moeilijkheidsgraad vijf. Ook tof, maar toch net een beetje anders.

Het weer zit zoals voorspeld geweldig mee, dus een bezoek aan het strandje pikken we ook even mee. Terwijl we daar liggen ontdekken we ineens dat je vanuit hier prima met de trein naar Venetië kunt afreizen en dat besluiten we dan ook te doen; lang leve de Interrail pas! Na een korte busrit zit ja al in Italië en daar stap je in Triëste op de trein waarna je binnen twee uur in Venetië zit. Leuk om de stad vanuit een ander punt te betreden dan het drukke centrum! De buitenste ring van deze stad heeft dan ook onze voorkeur, hier lopen we tegen de leukste plekjes aan. Een Espresso in een klein koffiebarretje, een heerlijk glaasje wijn met een minibroodje (voor slechts €1,60 samen!) en het eten van een echte Italiaanse pizza maken we tot ons doel van deze dag. Op de terugweg sluiten de trein en bus niet helemaal aan en dat geeft ons de kans om nog even een snel borrelmomentje in Triëste in te plannen om kort kennis te maken met deze stad.

Gedurende de avonden slenteren we door de straten van het gezellige stadje en nuttigen hier en daar een hapje en een drankje. We belanden in een verstopte biertuin en kijken daar vol spanning mee naar de belangrijke wedstrijd van buurland Kroatië. Op aanraden van de verschrikkelijk enthousiaste medewerkster van het tourist information center besluiten we de toren van Koper te beklimmen, want al die treden zijn het uitzicht meer dan waard aldus de enthousiaste dame. De dagen vliegen echt voorbij, want ook hier is weer zoveel leuks te doen en ontdekken! Van uitrusten is er de dagen in Koper misschien dan ook niet heel veel gekomen, maar ontspannend en vernieuwend was het wel!

Koper Toren Slovenië Interrail

De toren van Koper beklimmen.

Kerktoren Koper Slovenië Interrail

Nog maar 150 treden te gaan…

Venetië Italië Interrail

Heerlijk ronddwalen in de straten van Venetie…

De laatste puzzelstukjes

De eindhalte van onze vakantie komt alweer in zicht. Via welke route zullen we de laatste treinreis gaan afleggen? Onze gulzigheid lijkt oneindig, dus nog een extra tussenstop kunnen we er vast wel uitpersen. Ljubljana blijkt precies haalbaar! We nemen toch maar even een treintje eerder om nog even vijf uurtjes de vibe van deze stad mee te pakken. Als we dan daarna de nachttrein pakken komen we de volgende dag toch weer een soort van uitgerust aan in Berlijn en vanuit daar is het nog maar een kort tripje tot onze eindhalte Melt Festival. We boeken bij aankomst in Ljubljana meteen een slaapcoupé en gaan volgens een inmiddels opgedane routine weer op zoek naar de kluisjes om onze tassen tijdelijk te stallen. Ljubljana stelt ons niet teleur en was zeker het puzzelen waard! In de laatste zonnestralen bezoeken we het kasteel en kijken uit over de rivier, wat een heerlijke plek. Na een paar uurtjes wordt het tijd om onze tassen weer op te pikken op het station waar we, in beslag genomen door de schoonheid van de stad, net op tijd aankomen. Onze slaapcoupé blijkt een hele luxe tweepersoonscoupé te zijn voorzien van eigen wastafel, dat is nog eens een aangename verrassing. Lekker om deze ervaring ook nog even mee te pikken! Terwijl we elke minuut steeds dichter bij het Melt festival in de buurt komen en naar buiten staren, zien we de ene na de andere mooie omgeving voorbij razen. Het einde van deze geweldige trip komt nu echt heel erg snel dichterbij! Maar eerst nog even een paar uurtjes slaap inhalen op het deinende ritme van de trein en genieten van deze rit, zodat we ons in het festivalleven van Melt kunnen gaan storten…

Lljubljana Slovenië Interrail

Dankzij de ruime reismogelijkheden zit er nog een pitstop in Ljubljana in!

Melt Festival Duitsland, Interrail festivaltrip

Sunny days, wat hebben we een geluk met het perfecte weer!

Een nog aangenamer #treinleven

Toen we in alle Interrail mogelijkheden gingen duiken hebben we best even moeten kijken hoe alles precies in zijn werk gaat en voor welke ritjes je bijvoorbeeld wel en niet moet betalen en hoe, of en wanneer je bepaalde trajecten moet reserveren. Hieronder een aantal tips die je #treinleven nog aangenamer maken:

• Bepaal vooraf je koers, en laat dit gelijk weer varen..
  • Neem zelf wat drankjes mee voor de ergste dorst, voor je het weet hebben Engelse tieners de hele voorraad bij de conducteur opgekocht.
  • Neem nachttreinen om meer te hebben aan de dagen. Tegen bijbetaling heb je een bed, maar voor de lowbudget reiziger; een stoel slaapt ook best oké, en het gangpad ligt heerlijk. It’s up to you!
  • Stop je mobiel of tablet eens een paar uur weg; het veranderende landschap is onderdeel van de reis.
  • Zorg dat je nergens hoeft te zijn, dan kan je ook niet verkeerd gaan..
  • Flexibiliteit is een belangrijk sleutelwoord.
Lljubljana Slovenië Interrail

Interrailen, we love it!

Of Interrailen niet meer iets voor tieners is en of het niet vervelend is om zoveel uren in de trein door te brengen, hebben we voor we vertrokken meerdere malen gehoord. Blijkbaar is dat toch het imago dat rondom Interrailen hangt, maar niets is minder waar… Natuurlijk hebben we tal van gezellige en enthousiaste tieners ontmoet tijdens onze reis en ook echt heel veel uren doorgebracht in de trein, maar dat is niet dat wat de boventoon voerde en iets waar we tevens van genoten hebben. Ontspannen samen naar buiten turen, ruimte hebben om rond te dwalen, bijzondere ontmoetingen en onverwachte bestemmingen en wendingen is waar Interrailen voor ons voornamelijk om draait. Even heerlijk alles op zijn beloop laten en jezelf overgeven aan de reis die zich beetje bij beetje voor je voeten ontvouwt en steeds meer vorm krijgt. Neem alles zoals het komt, heb vooral geen haast, sta open voor allerlei nieuwe indrukken en je hebt de vakantie van je leven!

Voor alle mogelijkheden zie www.interrail.eu.

Interrail

Aan al het moois komt een einde helaas, maar wat een geweldige ervaring was dit!

Eefje
Laatste berichten van Eefje (alles zien)
  1. Een heel leuk en spontaan verhaal zeker een mogelijkheid om over na te denken als je de foto s ziet wil je zo op vakantie !!!!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>