In korte tijd fit voor de zomer worden

De zomervakantie staat weer voor de deur. Denk jij dat het inmiddels te laat is om fit de zomer in te gaan? No worries, het is nóóit te laat om te beginnen met trainen. In deze blog delen wij tips over manieren om nu nog fit te worden voor deze zomer!

Ga bewegen

De gouden regel hierbij is een sport te doen die je leuk vindt. Een training die je leuk vindt houd je nou eenmaal langer vol. En je hoeft echt niet direct in te schrijven op een sportschool. Ga touwtjespringen, laat een keer de auto staan en loop naar de supermarkt of bestel een trampoline voor in de achtertuin. Een trampoline is een leuk voorbeeld van hoe je ‘speelgoed’ kunt inzetten om een goede work-out te doen. Het springen draagt bij aan de ontwikkeling van het evenwicht, coördinatie en de motorische vaardigheden. Je traint er je benen en je billen mee en bij de sprongen train je ook ongemerkt je buikspieren.

Tips om fit voor de zomer te worden.

Er zijn veel discussies over of je nu meer calorieën verbrandt bij kracht- of juist bij duurtraining. Laten we vooropstellen, je zal bij iedere vorm van sport calorieën verbranden. In combinatie met een evenwichtig voedingspatroon zal het op ten duur gewichtsverlies tot gevolg hebben. Maar met de ene sport gaat het nu eenmaal sneller dan met de andere. Veel mensen hebben de neiging om cardiotraining te gaan doen wanneer ze willen afvallen. Effectief verbrand je tijdens een cardiotraining wel meer calorieën dan tijdens een krachttraining, maar overall verbrand je meer met krachttraining. Bij krachttraining is namelijk ook nog sprake van zogenaamde naverbranding wat zo’n 24 uur tot na de workout kan duren. Krachttraining zorgt ervoor dat je sterker wordt en spieren ontwikkeld. Voor de ontwikkeling van deze spieren is energie (lees: calorieën) nodig. Daarnaast verbrandt spierweefsel ook in rust calorieën, omdat je lichaam continue werkt om spiercellen te behouden en te versterken.

Eet bewust

Hoe eet ik gezond, lekker en voedzaam? Het is een vraag die blijkbaar door velen wordt gesteld, gezien de grote groep dieetgoeroes en culinaire bloggers die ons dagelijks bestoken met tips. Maar het is vooral een kwestie van gezond verstand. Tijd investeren om verse en gezonde ingrediënten te kopen. Opeens let je op wat je eet, wanneer (en hoe vaak) je eet en hoeveel je eet. En dat zorgt ervoor dat je lichaam hier weer positief op reageert.

voeding voor afvallensporten voor de zomervakantie

Ga NIET op dieet

Wat je vooral niet moet doen is complete voedselgroepen te verbannen en aanzienlijk minder eten dan je eerst deed. Eten is juist ongelofelijk belangrijk als gewichtsverlies je doel is. En nog belangrijker als je daarbij ook (veel) sport. Je lichaam moet aangevuld worden om goed te functioneren en om energie te hebben om te bewegen. Je lichaam gaat in de spaarstand als je te weinig voeding binnenkrijgt en slaat alles wat je eet op in vet. Denk dus goed na wat je eet en hoeveel je beweegt om calorieën te verbranden.

Drink

En nee, geen bier. En bewaar die heerlijke mojito maar voor als je eenmaal op zomervakantie bent. Het is belangrijk om gedurende de dag een hoop water te drinken. Het drinken van water voor iedere maaltijd (liefst 2 glazen) kan mensen helpen zich voller te voelen en minder te eten. Water helpt daarnaast je spijsverteringsstelsel, het helpt je lichaam de voedingsstoffen in de darmen op te nemen en helpt voedings- en afvalstoffen in het lichaam te transporteren.

fit voor de zomer is ook veel water drinken

Ga stappen tellen

Het klinkt een beetje oubollig, maar wandelen is echt fijn. Het maakt je hoofd leeg, zorgt ervoor dat je een frisse neus haalt en geeft je lichaam een net wat rustigere beweging dan met de meeste andere sporten. Ok, als je eerder die dag al hebt hardgelopen hoef je daarna echt niet te gaan wandelen. Maar in combinatie met een krachttraining of op een rustdag is het ideaal. Ook in de wintermaanden. Volgens de richtlijnen van de World Health Organization (WHO) zouden we minimaal 6000 stappen per dag moeten zetten. En met 10.000 stappen per dag werk je actief aan een gezonder lichaam. Die 4000 stappen die je dan nog extra moet zetten staan gelijk aan 30 minuten bewegen. Elke dag 10.000 stappen is best een opgave, maar begin eens met zo’n 2 à 3x per week een half uur tot een uur wandelen.

wandelen met hond om fit te worden

Hoe word jij in korte tijd fit voor de zomer?

Ben je zelf sportief? Of juist helemaal niet maar heb je wel andere manieren om op tijd fit te worden voor de zomer. Deel jouw tips hier en helpt anderen om in korte tijd fit voor de zomer te worden. En check ook eens de website van onze partner betersport, al 12,5 jaar dé specialist in fitnessapparatuur voor thuis. Fijne zomervakantie iedereen!

Martijn

Digital Storyteller, Off-The-Beaten-Path Traveller & Adventure-seeker never far from a camera, bacardi and coffee. Let's cheers and see the world!

Latest posts by Martijn (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>