Een bizarre gletsjer in IJsland

Er is geen ander land ter wereld dat qua natuur lijkt op IJsland. Het landschap ziet eruit alsof de vulkaanuitbarsting net heeft plaatsgevonden en bestaat aan de kust uit uitgestrekte boomloze vlaktes bedekt met gitzwarte vulkaanresten afgewisseld met gras of mos. Landinwaarts veranderen deze vlaktes in stijl omhoog hellende heuvels en sneeuwbergen met daartussen enorme gletsjermassieven. Bij gletsjers denk je dan aan helder wit met blauwe ijsmassa’s, maar de gletsjer die ik in IJsland bezocht heeft niets weg van dat plaatje dat ik in mijn hoofd had.

Er is geen ander land ter wereld dat een landschap heeft dat lijkt op dat van IJsland

IJsland en vulkanisme
IJsland is 25 miljoen jaar geleden ontstaan als gevolg van meerdere vulkaanuitbarstingen rond de verschuivingen van 2 tektonische aardplaten. Deze Noord-Amerikaanse en Euraziatische tektonische platen schuiven jaarlijks ongeveer 2 centimeter uit elkaar. Er zijn in dit gebied maar liefst 130 vulkanen, waarvan er op dit moment nog 14 actief zijn. Een actieve vulkaan komt “af en toe” tot uitbarsting en vertoont meetbare activiteiten. Doordat het eiland nog vrij “jong” is, zijn er volop vulkanische activiteiten zichtbaar. Naast vulkanen zijn er geisers, hete bronnen, geothermische gebieden met fumarolen (barsten in de aardkorst waar damp uit komt), lavavelden en kraters te zien.

Naast vulkanen zijn er ook geisers te bezichtigen (Foto: Páll Jökull Pétursson/ Landscape Photography Iceland)

Het land van vuur en ijs
Niet alleen vulkanen vormen het landschap van IJsland. Maar liefst 11% van het eiland is bedekt met gletsjers. En weer 60% van deze gletsjers liggen bovenop gebieden met vulkanische activiteiten! IJsland wordt daarom ook wel het land van vuur en ijs genoemd. De gletsjers zijn reusachtig en goed op afstand te aanschouwen. Op een paar uur rijden van Reykjavik liggen de meest bekende gletsjers van het eiland, waaronder de Vatnajökull (8000 km²), Mýrdalsjökull (600 km²) en de bekende Eyjafjallajökull (60 km²), De vulkaan onder deze laatstgenoemde gletsjer barstte in 2010 uit en zorgde voor een enorme aswolk die zich over grote delen van Europa verspreidde.

Je voelt je enorm klein naast zo een machtige gletsjer

Dagtrip naar een gletsjer
Tijdens mijn Icelandair Stopover in IJsland kies ik voor een bezoek aan de Mýrdalsjökull gletsjer. Deze gletsjer staat bekend om haar ligging bovenop de “zeer actieve” Katla vulkaan die al eeuwenlang met regelamaat iedere 50 jaar uitbarst. Tijdens haar laatste uitbarsting ontstond er een vloedgolf vanaf de gletsjer die helemaal in de zee eindigde en niet meer dan een enorme grindvlakte achterliet. Inwoners van IJsland zijn erg op hun hoede voor deze vulkaan, omdat de laatste uitbarsting dateert uit 1918 en hij dus elk moment kan uitbarsten.

Offroad richting de gletsjer

Om 8.00 uur ’s morgens word ik bij mijn hotel opgehaald door mijn gids van KatlaTrack en in een rit van 2,5 uur rijden we naar Vík.

Vanuit het stadje Vík in het zuiden stappen we met onze gids over in een grote comfortabele terreinwagen, die ons via de enorme kale grindvlakte naar de voet van de gletsjer brengt. Aan het landschap is goed te zien dat de laatste uitbarsting 100 jaar geleden is. Vlak voor de gletsjer loopt het grind over in felgroen mos, wat er volgens onze gids dus al 100 jaar over doet om zo te groeien zoals het vandaag de dag er uit ziet. Het mos heeft een enorme veerkracht en is zo zacht als een matras. Tijdens dagenlange wandelingen in de zomer wordt het mos ook weleens gebruikt als bed. Dat klinkt goed!

Aan het moslandschap is goed te zien dat de laatste uitbarsting 100 jaar geleden is

Het mos is zo zacht dat het tijdens lange wandeltochten als matras wordt gebruikt tijdens de overnachting

Als we de gletsjer naderen verdwijnt het mos weer en wordt er plaats gemaakt voor een puinachtig terrein met diepe groeven waar het smeltwater in het voorjaar doorheen raast. We zijn aan de voet van de gletsjer aangekomen en worden verrast door een bizar zwart-wit landschap. In plaats van een witte kraakheldere ijskap met blauwe ijstunnels is deze vulkaangletsjer zwart gekleurd door het lavastof en is het smeltwater daardoor grijs.

De gele helmpjes van een groepje mensen vallen in het niets bij de reusachtige gletsjer

We parkeren de terreinwagen aan de voet van de gletsjer. In vergelijking met de zonnige kustlijn is het hier mistig met een hoge luchtvochtigheid en er staat een stevige ijzige wind. Ik stap de auto uit en naast de wind voel ik ook de energie van de gletsjer door heel mijn lichaam vliegen. Deze gletsjer leeft! Ik doe al mijn kledinglagen over elkaar aan, trek mijn sneeuwijzers aan en ik ben ready-to-go.

Het is erg mistig op de gletsjer

De duidelijke lagen geven aan wat hier in het verleden is gebeurd

De gletsjer is opgebouwd in verschillende lagen ijs, zand en as van vulkaanuitbarstingen die in het verleden onder de gletsjer hebben plaats gevonden. Gletsjers veranderen voortdurend door een constante beweging van het ijs, hierdoor ontstaan her en der grotten en deze verdwijnen ook weer. Door deze veranderingen wordt het ten strengste afgeraden om zelfstandig een gletsjer te gaan bezoeken. Onder begeleiding van onze gids bezoeken we een tweetal grotten op niet al te verre afstand van de parkeerplaats. Het is geen moeilijke wandeling en deze dagtocht is dan ook geschikt voor iedereen die een gletsjer wilt zien.

Onder begeleiding van onze gids lopen we naar de volgende grot toe

De zwarte lagen tussen het ijs is lavazand van vroegere vulkaanuitbarstingen

Na 2 uur te hebben rondgewandeld op de gletsjer en door de grotten zit onze tijd met de gletsjer er op en rijden we met de terreinwagen over het strand terug naar Vìk. Deze 8 uur durende dagtrip zit er op en met de gewone bus worden we weer teruggebracht naar Reykjavik. Op de terugweg maken we uiteraard nog een stop bij de prachtige Seljalandsfoss waterval.

De prachtige Seljalandsfoss waterval

gletsjer IJsland

Wil jij ook een dagtrip boeken tijdens je stopover of vakantie in IJsland? Kijk voor meer informatie over deze gletsjer dagtocht en andere mogelijkheden op de website van Iceland Travel. Kijk voor meer informatie over actuele tarieven en vluchten naar IJsland op www.icelandair.com/nl.

Margriet
Laatste berichten van Margriet (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>