"We’ll be back," zeiden we vorig jaar! En ja hoor, ook deze zomer zijn we richting Noorwegen getrokken. Vorig jaar eindigde onze reis net boven Kaupanger aan de Sognefjord. Hiervandaan trokken we dit jaar richting Lofoten. Deze keer niet met onze eigen wagen, maar een gehuurde VW California camper. Samen met onze bordercollie Gulliver waren we een kleine vier weken onderweg en stond er op het einde van de rit 8.100 km op de teller!

Aangezien we onze hond de grote ferry rit wilden besparen, moesten we een heel stuk omrijden. Vanuit België, door Nederland en Duitsland en zo Denemarken in. Via Kopenhagen zijn we in Zweden terechtgekomen en via de kust omhoog gereden naar Noorwegen. Eens in Noorwegen hadden we nog een eind te rijden om aan ons startpunt te komen.

National Tourist Route Ryfylke

Een hele mooie route is RV13 van Balestrand naar Stryn. Onze Trotter beschreef dit als een van de meest pittoreske routes van Noorwegen. En gelijk hadden ze! De RV13 is een rijksweg, een riksvei in het Noors. Een deel van de route is niet voor niets uitgeroepen tot Nationaal-Toeristische Route. Langs deze kronkelende weg heeft onze viervoeter kunnen genieten van zijn eerste zomersneeuw EN loslopende schapen die hij zoals verwacht gewoon negeerde! Een stok was meer dan voldoende.

Onze camping was gelegen op een adembenemende plek, omgeven door bergen en gletsjers (Briksdalsbreen en Brenndalsbreen). Een plek waar we gerust langer konden blijven, maar aangezien ons doel de Lofoten waren, hebben we hier maar twee dagen vertoefd. In de omgeving zijn heel wat wandelmogelijkheden met uitzichten waar je van kan blijven genieten!

Noorwegen

Geiranger

De Geirangerfjord was onze volgende bestemming. Ik kan het niet genoeg benadrukken hoe mooi en variërend het landschap hier is. Ook al zitten we veel in de wagen, je kan je gewoon niet vervelen door al het moois om je heen. De weg naar de Geirangerfjord, een deel van weg nummer 63, wordt de Trollstigen genoemd, de Trollenroute. De Noorse natuur op zijn best, met duizelingwekkende vergezichten, steile bergwanden, watervallen en diepe fjorden. Als je niet van massatoerisme houdt, stap je hier beter niet uit. De weg ernaartoe is wel spectaculair en moet je zeker gedaan hebben.

Trollstigen

Trollstigen, de Trollenroute

Ook het stadje Geiranger zelf is een verzamelplaats voor het massatoerisme! Hier kan je op de koppen lopen wat het voor ons minder aantrekkelijk maakte. Maar de Geirangerfjord staat ook op de wereldnatuurerfgoederenlijst van UNESCO en moet je gezien hebben. Eerlijk… je moet hem gezien hebben als je nog geen Nærøyfjord en/of Lysefjord hebt gezien. Maar dat is gewoon onze persoonlijke mening!

Geirangerfjord

De Geirangerfjord is uniek en bijzonder mooi

De Geirangerfjord, niet voor niets op de werelderfgoedlijst

Via Bud zijn we over de Atlantische route richting Kristiansand gereden om zo verder noordwaarts te rijden.

De Lofoten!

Eindelijk, na heel wat kilometers, zijn we op onze eindbestemming aangekomen. Let hier zeker op je snelheid! De politie staat op vele plaatsen te flitsen en voor je het weet, sta je op de bon. Laukvik was het eerste dorpje op ons lijstje. Laukvik is een klein, heel klein dorpje en is één van de beste plekjes om de middernachtzon te bewonderen. De zichten zijn adembenemend, ook met wolken die de zon verborgen hielden. Afhankelijk van de periode dat je hier bent, kan je de bekende ‘stokvis’ zien en ruiken drogen. Deze hangen in speciale drooghuizen. Wij waren net te laat en zagen enkel nog wat koppen hangen.

De Lofoten

De bekende ‘stokvis’ hangt in speciale drooghuizen

Wij zagen enkel nog wat koppen hangen

Het mooiste dorpje op de Lofoten was Henningsvær, het Venetië van het Noorden. Het dorpje heeft veel gezellige winkeltjes, koffiehuizen, enkele restaurants, een leuke haven en natuurlijk opnieuw prachtige zichten. Ondanks het feit dat wij hier in augustus waren, hebben we ons toch een wollen muts moeten aanschaffen.. brr. Wat ons ook opgevallen is, is dat Noorwegen niet zo hondvriendelijk is als België. Wij zijn gewend om hem mee te nemen naar het café en zelfs naar sommige restaurants. Dat is hier helemaal uit den boze. Gelukkig kan die van ons rustig en stil zijn en hebben we hem hier toch in een cafeetje kunnen binnen smokkelen;)

Lofoten

Wandelen kan je hier overal doen! Moeder natuur is hier toch op haar best. Op het eiland Gimsøy waren we aan een stevige klim begonnen, maar door het slecht weer zijn we iets vroeger moeten terugkeren. De mist belemmerde ons zicht in de bergen en het werd te gevaarlijk om verder te gaan.

Eggum, nog een plek waar je middernachtzon kan bewonderen, als ze niet door de wolken wordt achteruitgeschoven. Maar niet getreurd, ook hier valt meer te beleven dan enkel de zon te bewonderen. Een fikse wandeling, met de Atlantische Oceaan aan de ene kant, majestueuze rotsen aan de andere kant en natuurlijk… loslopende schapen.

Noorwegen

Relaxen in Fredvang!

Het vele rijden en de duizenden kilometers begonnen serieus in onze kleren te zitten. Gelukkig hadden we een camping gevonden Fredvang of de Blue Lagoon! Er zijn slechtere plekjes om even uit te blazen, niet?

Ook bordercollie Gulliver geniet van de Lofoten

Van hieruit zijn we terug naar het vasteland gereden om via Zweden richting België te rijden. Een fantastisch doch heel vermoeiende reis gehad!

Sylvie
Laatste berichten van Sylvie (alles zien)
  1. Lillian zegt:

Mooie foto’s. Wat leuk om deze reis eens via een ander terug te zien. De zelfde vissenkoppen aan de drooglijn. Het schijnt dat dit daar een delicatesse is.

2. Tjapke | Tjapke Op Reis zegt:

Wauw! Hoe lang hebben jullie er ongeveer over gedaan om tot in de Lofoten te geraken? Wij gaan deze zomer ook met de camper naar Noorwegen en het plan is om zoveel mogelijk nationaal toeristische routes te volgen! We moeten alles nog goed uitstippelen, maar aangezien we in België vertrekken met de camper richting Noorwegen, vrezen we ervoor dat we niet tot in de Lofoten gaan geraken in onze 3 weken vakantie. Maar de Lofoten blijven sowieso wel op mijn verlanglijstje staan en ooit zal ik er wel eens geraken!

• Sylvie zegt:

Hoi Tjapke,

Aangezien we reeds een stuk van Noorwegen hadden gezien tijdens onze eerste reis, zijn we deze keer zo snel mogelijk naar boven gereden. Doordat de onze hond mee was, hebben we hier wel langer overgedaan omdat we geen ferry konden nemen met hem. Maar wat ik je kan aanraden is om met de camper tot in het noorden van Denemarken te rijden en daar de nachtferry naar Bergen te nemen. Dan ben je al een heel eind opgeschoten. Ik denk dat je zelfs nog noordelijker kan aanmeren, maar dat weet ik niet zeker. Neem zeker een cabin ipv een ‘vliegtuigstoel’ want daar doe je echt geen oog dicht.

Om precies te weten hoe lang we er over gedaan hebben, moet ik mijn blog nog eens herbekijken. Die kan je zelf ook raadplegen mocht je interesse hebben: https://gulliverstravelsontheroad.wordpress.com/. Veel plezier met de voorbereiding! Zalig hè. Wij hebben de meeste reisinfo en leuke adressen uit de Trotter gehaald en 100% Noorwegen.

Groeten,
      Sylvie

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>