Finnmarksløpet

Finnmarksløpet, Europa's langste en 's werelds noordelijkste hondenslederace gaat volgende week weer van start in Noord-Noorwegen. Een extreem sportevenement, waarbij in vijf à zes dagen 500 of 1000 kilometer wordt afgelegd, met acht of veertien honden!

Finnmarkslopet: Casper-Tybjerd-Visitnorway.com

Deze jaarlijkse wedstrijd staat bekend als het meest extreme sportevenement van Noorwegen en is een symbool voor de regio Finnmark. En ook dit jaar telt de race één Nederlandse deelneemster, Nieske Wierda. Wij wensen haar uiteraard veel succes in deze ultieme winteruitdaging.

“De mooiste hondenbaan”

In 1981 werd de eerste Finnmarksløpet met drie deelnemers georganiseerd en in 2001 werd de officiële stichting Finnmarkløpet AS opgericht. Sindsdien groeit het evenement explosief: de race telt dit jaar 140 teams en 1350 honden uit zeventien landen. De teams bestaan uit acht of veertien honden en deelnemers kiezen een parcours van 500 of 1000 kilometer.

De Finnmarksløpet heeft twee klassen: de FL-500 (500 kilometer) waarbij met maximaal acht honden per slee wordt geracet en de FL-1000 (1000 kilometer) met een maximum van veertien honden per slede. Beide klassen starten op dezelfde dag, namelijk op zaterdag 8 maart 2014. De lange tocht met veertien honden voert van het centrum van Alta naar het oosten, tot Kirkenes vlakbij de Russische grens én terug. Deelnemers in de FL-1000 race doorkruisen op die manier het hele graafschap: 1000 kilometer met tot veertien honden!

De race is non-stop met uitzondering van de verplichte rustpauzes bij de controleposten. Het volgen van de route is uitdagend in dit ruige gebied met barre weersomstandigheden: de deelnemers werken met gedetailleerde kaarten en GPS. Daarnaast moet iedere deelnemende ‘musher’ (oftewel menner) in staat zijn om vier dagen zonder hulp te overleven. Ruim zes dagen staat het leven in Finnmark in het teken van dit sportevenement.

finnmarkslopet-map

Nederlander in de startblokken

Het grootste deel van de deelnemers is Noors. Nederland wordt vertegenwoordigd door Nieske Wierda. In 2011 vertrok ze voor haar studie naar Noorwegen en werd verliefd op een musher. Nieske doet dit jaar voor de derde keer mee aan de 500 kilometer. Ze zal met acht honden door het westelijke gedeelte van Finnmark racen, voornamelijk over het bergplateau en de hoogvlakte van Finnmarksvidda. Als de paden en de weersomstandigheden goed zijn, zullen de eerste mushers maandagavond alweer kunnen finishen in het centrum van Alta.

Nieske heeft een duidelijke strategie voor de wedstrijd: “Gelukkige honden voor mijn slee en natuurlijk een goede run.” Leiderhonden in haar team zijn Pacha, Rambo, Nora, Quimmis en Lillebror. Aan elke race houdt Wierda mooie herinneringen over als musher: “Geen race is hetzelfde.”

Finnmarksløpet - fotocredits: Casper Tybjerd, Visitnorway.com

Bezoek finnmarkslopet.no voor meer informatie over de race en de activiteiten!

Dionne
Laatste berichten van Dionne (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken: