Er zijn genoeg plekken waar je de IJslandse schoonheid voor jezelf hebt. Op de Nauthúsagil trail, de Þerribjörg trail, de waterfall circle en op meerdere korte trails bij Landmannalaugar beleef je de spectaculaire natuur in alle rust.

Wandelroutes Landmananlaugar in IJslandLandmananlaugar

Landmananlaugar

Om mij heen zie ik bloemen, water en in de verte heuvels in diverse kleuren. We zijn net aangekomen in Landmannalaugar. Bij de blokhut verkennen we welke routes we hier kunnen wandelen met de kinderen. Het blijkt behoorlijk druk bij de hut. Veel mensen hebben vlakbij de hut gekampeerd of in de hut geslapen. Ik maak me een beetje zorgen over de drukte op de trails. Maar dit blijkt voor niets. Vrijwel iedereen hier komt voor de meerdaagse hike Laugevegur. Wij kiezen twee andere routes uit. Met mijn dochter wandel ik de acht kilometer lange route naar Mount Blahnúkúr.

IJsland trails
Blahnúkúr IJsland

De mannen pakken de rondwandeling van vijf kilometer, omdat het begin van de Mount Blahnúkúr trail stijl en smal is. Dit stuk blijkt inderdaad spannend, maar duurt kort. We hebben de berg vrijwel voor onszelf en genieten van de klim. Halverwege vinden we een mooie rustplek. Het moment om eens goed om ons heen te kijken. Het uitzicht is schitterend! Rondom zie ik bergen in kleuren rood, roze en groen.

Tip: lees hier onze reisblog over de Laugavegur Route in IJsland, één van de mooiste wandeltochten ter wereld.

Blahnúkúr bergenBlahnúkúr wandeling

De wandeling naar Mount Blahnúkúr is pittig, maar goed te doen met kinderen vanaf negen jaar. Zorg voor goede schoenen als je deze wandeling maakt. Weer beneden lopen we mijn man en zoontjes tegemoet. De rondwandeling bracht hen naar dampende lavavelden en fumarolen. Ook deze wandeling bleek rustig en goed te doen met wat jongere kinderen. Klimmen was niet nodig. Ik bekijk hun foto’s en zou het liefst de wandeling zelf ook nog maken, zo mooi ziet het eruit. Het is echter tijd voor wat lekkers van de grill. De hut heeft er één staan die je gratis kunt gebruiken. Er zijn ook andere faciliteiten zoals douches en wc’s. Ben je in dit gebied met camper of tentje, dan kun je er voor kiezen in het gebied te blijven. Je kunt dan de wandelingen gespreid over een aantal dagen maken. Of kiezen voor één van de andere prachtige dag wandelingen die vanuit Landmannalaugar te maken zijn.

Nauthúsagil trail

Onderweg naar het gebied Þórsmörk rijden we al vrij snel langs een bord dat duidelijk maakt dat er iets te beleven valt. Ik wil graag even kijken. Het blijkt de start van een vrij korte, maar avontuurlijke trail. Omdat de trail slechts twee kilometer lang is besluiten we deze te lopen voordat we verder rijden. De nieuwsgierigheid heeft gewonnen. Het blijkt een voltreffer, voor onszelf maar ook voor de kinderen. Het eerste stuk blijkt al avontuurlijk. De route loopt langs èn door een riviertje, die door een smalle kloof stroomt.

Nauthúsagil

Ik maak sprongen over stenen om droge voeten te houden. Ongeveer halverwege de route komt het serieuze werk. Langs touwen klimmen we ongeveer drie meter omhoog. De kinderen vinden het geweldig en zelf houd ik ook wel van dit soort uitdagingen. Dan hoor ik in de verte watergekletter. Het einde is in zicht. Vanaf zo’n twintig meter hoogte stort een watervalletje zich naar beneden de kloof in. Tussen de varens en de verschillende mossen voelt het als een sprookjesachtige plek. Ben je hier in de buurt, neem dan zeker deze avontuurlijke en prachtige omweg.

Nauthúsagil trail

Þerribjörg trail

We verblijven in het oosten van IJsland. Van daaruit zijn in een uur richting de plaats Fagridalur gereden naar het startpunt van de Þerribjörg trail.

ÞerribjörgÞerribjörg trail

Het voelt als het einde van de wereld. Een kustpad van ruim drie kilometer brengt ons naar een strand. Links van mij zie ik hoge kliffen, rechts een landschap vol bloemen en in de verte de zee. Het strand waar we op uit komen is verlaten. Het zand is zwart en heel fijn. We leggen ons picknickkleed uit en genieten van een lekkere lunch op deze rustige plek. ‘’ Ik zie een walvis” roept mijn dochter plotseling. We turen in de verte. Ze heeft gelijk. Heel in de verte zien we zo af en toe een rugvin boven water komen. Met deze mooie extra ervaring beginnen we aan de terugweg. Lees hier ook het reisverslag wild spotten op IJsland met het gezin.

Þerribjörg IJslandÞerribjörg met gezin trails IJsland

Waterfall circle, de onbekende trial van IJsland

Vanochtend zijn we op tijd vertrokken. In 40 minuten rijden we vanaf Egilsstaðir het binnenland van IJsland in tot aan Laugarfell. Hier begint de Waterfall cirle.

Waterfall circle trailWaterfall trail IJsland

Een route van acht kilometer langs vijf watervallen, waarvan een aantal tot de krachtigste van IJsland behoren. Weinig mensen kennen deze trail. We zijn er dan ook vrijwel alleen. Wanneer we de wandeling beginnen is het mistig. De omgeving ziet er mysterieus uit op deze manier. Langs het eerste stuk van de wandeling kabbelt een beekje. Ik kan me nog niet voorstellen dat we straks krachtige watervallen zien. Maar dan plotseling doemt de eerste op. Een hoge waterval met aan weerzijde basaltkolommen.

Waterfall circle

Een goede start, maar ik hoop toch op een iets spectaculairder vervolg. Ik heb dit nauwelijks bedacht of de route gaat omlaag. We kruisen een aantal avontuurlijke bruggetjes over het water en staan dan vlak bij een enorme waterpartij. Dit is het echte werk. Het water dendert omlaag. Ik voel een spanning omdat ik er zo dichtbij sta. De route vervolgt zich langs een spectaculaire kloof. Wat een verrassing.
landschap IJsland
Waterfall circle IJsland

De laatste grote waterval komt uit in de kloof. Ik ga dicht bij de kloof zitten en ervaar de kracht van de natuur, die hier zo duidelijk zichtbaar is. Dan zetten we in naar het einde. Op naar een laatste beloning: de warmwaterbron bij de hut van Laugarfell.

Sandra

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>