Review: Op roadtrip met een Nextbase dashcam

Een inslaande meteoriet. Of een bloedstollende carcrash. Met dashcams is al het één en ander vastgelegd. Russische filmpjes van bizarre verkeerssituaties zijn nog steeds erg populair op Youtube. Het gebruik van dashcams in ons land blijkt steeds meer toe te nemen. Maar hoe handig zijn dashcams nu eigenlijk en wat kun je er allemaal mee?

Multifunctioneel apparaatje

Taal technisch is de naam van het apparaatje natuurlijk niet meer helemaal correct. Een dashcam bevestig je niet op het dashboard, maar monteer je tegenwoordig aan de voorruit nabij de achteruitkijkspiegel. Een dashcam is nu ook zoveel meer dan alleen een camera die filmt. Primair doel van het gebruik van een dashcam door de consument blijft wel om verkeerssituaties vast te leggen. Bij een incident heb je gewoon hard bewijsmateriaal in handen.

Nextbase hanteert bijvoorbeeld een speciale techniek die herkent dat de auto betrokken raakt bij een botsing en vergrendelt de opnamen vervolgens automatisch. Bovendien wordt in dat geval het automatisch noodoproepsysteem ingeschakeld. Je moet dan bevestigen dat je in orde bent op het systeem of op je telefoon. Hulpdiensten worden automatisch ingeschakeld waarbij je locatie wordt doorgegeven als je niet reageert. Zelfs parkeerschade wordt gedetecteerd. Op het moment dat je geparkeerde auto in beweging komt wordt meteen een opname gestart om een kenteken of de minder vaardige bestuurder in beeld te krijgen.

Roadtrip filmen met een dashcam

Een dashcam filmt de omgeving. Als je een roadtrip ergens ter wereld maakt is de kans groot dat de omgeving schitterend is. En dat je dat vast wilt fotograferen of filmen terwijl de auto in beweging is. Vaak een gedoe met reflectie in de voorruit, een trillende hand of gewoon geen goede hoek. Theoretisch biedt een dashcam de oplossing. Vanuit een ideaal standpunt kunnen automatisch hoogwaardige bewegende beelden en foto’s worden gemaakt. Om te ontdekken hoe handig een dashcam is voor het vastleggen van een reis gingen we in Zweden op pad met de Nextbase 322 GW.

Stevige bevestiging

Nextbase is in Nederland marktleider op het gebied van dashcams. De 322 GW behoort tot een geheel nieuwe generatie van dashcams. De G staat voor GPS. De route wordt daarmee vastgelegd. De W heeft betrekking op de wifimodule die het apparaat bevat om zo beelden zonder kabel naar bijvoorbeeld een smartphone over te brengen. Met een gewicht van iets meer dan honderd gram en een breedte van ongeveer acht centimeter neemt de Nextbase dashcam niet veel ruimte in beslag. Nadat we onze huurauto op het kleine vliegveld van Växjö kregen overhandigd is het tijd voor de installatie. Dat kan op twee manieren.

In het geval van tijdelijkheid moet je gebruik maken van een zuignap met daarin een magnetisch veld. De zuignap bevestig je aan de voorruit. Het is even een zoektocht naar de juiste positie om te voorkomen dat je de halve motorkap in beeld hebt. Aan de voorzijde van de dashcam zit een verborgen klepje dat je los moet maken om de verstopte magneet te vinden. Met deze magnetische verbinding zit de dashcam zonder meer muurvast. Nadeel is dat je het losse klepje van de voorzijde van de dashcam over houdt. Een klein onderdeel dat je eenvoudig kwijt kunt raken.

Nextbase 322GW bevestiging

Laadsnoer noodzakelijk

Ondanks dat de 322 GW een ingebouwde batterij heeft moet de camera voor langer gebruik wel worden gevoed. Het laadsnoer gaat in de aansluiting van de sigarettenaansteker van voorheen. Dat betekent dat een losse kabel langs je voorruit naar beneden hangt. Als je de dashcam in je eigen auto voor een permanente situatie installeert kun je gebruik maken van een plakker voor de bevestiging en zal het laadsnoer weg moet worden gewerkt. Zodra je de camera inschakelt begint deze meteen met filmen en ben je klaar voor een eerste test.

Nextbase dashcam pakket

Instellingen controleren

Het is even puzzelen om de ideale positie te vinden waarbij het beeld optimaal is. Reflectie van het dashboard in het raam is voor het vastleggen van verkeerssituaties niet storend. Voor het vastleggen van een reis zijn dergelijke beelden echter onbruikbaar. Met behulp van de Nextbase app kun je live meekijken en controleren of het opgenomen beeld naar wens is. Delen in lage resolutie op sociale media is ook mogelijk. Standaard worden filmpjes in Full HD met een lengte van een minuut in MP4 formaat gemaakt. Lengtes van twee of drie minuten is ook mogelijk.

De hoeveelheid video’s die wordt opgeslagen is afhankelijk van de capaciteit van het micro sd kaartje. Als het geheugen vol zit worden de eerste filmpjes overschreven. Ook staan standaard een aantal stempels ingeschakeld. Zo wordt de tijd, snelheid, gps en het model in het opgenomen beeld weergegeven. Niet erg fraai of handig voor opnames van de reis. Uitschakelen van de stempels is mogelijk. Na het aanpassen van de instellingen begint het echte werk. En vergeet niet de voorruit schoon te maken.

Nextbase dashcam

Uren aan materiaal

De kwaliteit van het beeldmateriaal is uitstekend. De dashcam leidt niet af tijdens het rijden. Die filmt rustig door, je hebt er geen omkijken naar. Aan het eind van de rit is het een kwestie van beelden terugkijken en het beste materiaal apart zetten. Een minuutje film is ongeveer 150 MB. Dat betekent dat je met geheugenkaartje van 64 GB een kleine acht uur kunt filmen. En dan heb je behoorlijk wat materiaal. Na een paar uur filmen lijken de oneindige bossen van Småland toch wel erg op elkaar en kan door het uitschakelen van de camera het filmen worden gestopt.

Resumerend

Tijdens een roadtrip is een dashcam erg handig. Vanuit een ideale positie worden gewoon mooie beelden van de omgeving gemaakt. Het vereist wel wat gepuzzel om die ideale positie te vinden. Eenmaal gevonden hoef je alleen nog maar te rijden. De Nextbase 322 GW is daarvoor een prima dashcam. Bovendien is het prettig om te weten dat als er iets gebeurt de verkeerssituatie is vastgelegd en daarmee onomstootbaar bewijs is verzameld. De hoogwaardige beelden kunnen via de app worden bekeken en verspreidt. De Nextbase dashcam mag zich ons nieuwe reismaatje noemen.

Team Reishonger
Follow us
Laatste berichten van Team Reishonger (alles zien)