Tips voor gezond buitensporten in de winter

In de winter kan het lastig zijn om de motivatie voor het sporten te behouden. En door de coronapandemie waarbij veel sportclubs gesloten zijn, zijn we gebonden aan individueel buitensporten. Maar ja, het is koud, snel donker, en je zit ‘s avonds liever lekker warm op de bank te bingewatchen. Toch is sporten hartstikke goed om een winterdipje tegen te gaan! Wij geven je tips voor gezond buitensporten in de winter.

#1 Zorg voor goede sportkleding

Eigenlijk heel logisch, maar toch zie je dat veel mensen niet juist gekleed gaan. Kleed je aan met laagjes en kies voor een goed thermoshirt waardoor je lichaam goed warm blijft. Thermokleding houdt je niet alleen warm, maar zorgt ook voor optimale opname van vocht. Hierdoor blijf je warm. Doe je een minder intensieve workout? Dan warmt je lichaam sneller op door een thermo-laag doordat de kleding direct op je huid ligt en je de warmte als het ware bij je houdt.

Tip: de Decathlon heeft met het label Keepdry betaalbare thermoshirts. Deze zijn vaak van vergelijkbare kwaliteit als die van de duurdere merken. Kijk vooral eens in de webshop van de Decathlon; daar vind je een uitgebreid assortiment thermo- en sportkleding.

buitensporten winter tips

Het thermoshirt Keepdry 500 voert de transpiratie af en houdt de lichaamswarmte vast tijdens een langdurige inspanning.

#2 Zorg voor goede zichtbaarheid

Let ‘s winters extra op je veiligheid, wees goed zichtbaar voor anderen. Deze tip is bij vele sporters bekend, maar alsnog zijn weinig buitensporters voldoende zichtbaar – met vaak irritaties of ongelukken tot gevolg. Er zijn onwijs veel soorten en maten verkrijgbaar. Voor om je arm, aan je schoen, vestjes met verlichting, knijper-lichtjes en ga zo maar door. Ik gebruik voor zowel wandelen, racefietsen als hardlopen de Runlight 250 van Decathlon. De krachtige straal (250 lumen) van deze lamp kan je namelijk zelf richten, zo verlicht je de grond voor je altijd tot 20 (!) meter ver.

verlichting donkerhardloopverlichting

De runlight 250 is voorzien van een vaste accu. Deze is op te laden door middel van een mini USB kabel die wordt meegeleverd.

hardloopverlichting Decathlonrunlight decathlon

Zelf stap ik graag op de racefiets, ook als het donker buiten is. Naast goede fietsverlichting draag ik altijd mijn fluoriserend winterfietsjack. Winddicht en uitstekende zichtbaarheid, zodat je niet meer hoeft te aarzelen om te gaan fietsen in het donker.

#3 Kleed je alsof het 10 graden warmer is

Wel eens van de +10 graden regel gehoord? Je gevoelstemperatuur is altijd ongeveer 10 graden hoger dan de buitentemperatuur. Stem daar dus je kleding op af. Als je naar buiten stapt en je hebt het frisjes, maar niet warm, dan is dat een goed teken. In de regel train ik in de winter met een longsleeve, trui en windstopper (al verschilt dit per persoon en ligt het ook aan het weer). Na 5 minuten warming up gaat de windstopper uit.

tips sporten winter

#4 Buitensporten in de winter? Doe het voor je immuunsysteem!

Door te buitensporten in de winter bouw je een betere weerstand op tegen allerlei virussen die de ronde doen. Bye bye, griep en verkoudheden!

#5 Bedek je hoofd met een muts van fleece-stof

Je hoofd en je borst zijn het meest gevoelig voor veranderingen in temperatuur. Ook andere uitstekende delen, zoals je oren, moet je beschermen. Kies voor een muts van fleece-stof. Wol prikkelt sneller als je sport of beweegt.

fleece muts buitensportenhardlopen winter

#6 Doe het voor je geestelijke gezondheid

’s Winters zijn de dagen korter en laat de zon zich minder vaak zien. Iedereen heeft wel eens last van een winterdip. Juist door naar buiten te gaan krijgt je lichaam energie en word je een vrolijker mens. Dat vrolijke en gelukkige gevoel komt doordat je tijdens het sporten endorfine aanmaakt. Dus geniet van de heerlijke boost die ons gemoed van sporten ondervindt.

#7 Draag handschoenen

Je lichaam reageert op kou door bloedvaten te vernauwen en te rillen om warm te blijven. Je organen moeten op lichaamstemperatuur blijven en de uiteinden van je lichaam worden als eerste koud. Zorg er daarom voor dat je goede sokken, schoenen en handschoenen draagt. En niet alleen bij kleding is het het slimst om meerdere laagjes te dragen in extremere omstandigheden, ook bij handschoenen is dit zo. Een warme maar dunne handschoen van bijvoorbeeld zijde kun je dragen onder een winddichte of waterdichte want of handschoen.

sporthandschoenen

Je zou natuurlijk een winter kunnen overleven met maar één paar. Maar net als bij jassen, draag je bij verschillende weersomstandigheden ook verschillende handschoenen.

Buitensporten in de winter, jouw tips?

Sport jij graag buiten? Heb je misschien handige tips? Laat het ons weten in een reactie onderaan dit artikel.

Accessoires voor buitensporten in de winter

Ik gebruik voor de winter en sporten in het donker onderstaande kleding en accessoires.

Kleding:

Accessoires:

  1. Maartje zegt:

    Echt zo belangrijk om goede verlichting te dragen ‘s avonds. Vriendin van mij heeft hierdoor een ongeluk gehad, Sindsdien ben ik zo voorzichtig geworden om nog langs een onverlicht fietspad te gaan hardlopen bijvoorbeeld.

    • Hoi Maartje,

      Herkenbaar hoor. Voorheen ging ik ook geregeld zonder verlichting toch maar even buitensporten. Maar tegenwoordig zorg ik dat ik altijd goed zichtbaar ben. Sowieso op de racefiets maar ook als ik ga hardlopen vind ik het gewoon al een veilig gevoel als ik mijn hardloopverlichting om heb.

      Veel sport plezier ;-).

      Groet,
      Martijn – namens Team Reishonger

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>