Zeil mee op De Eendracht

De Eendracht is een zeilschip dat wordt gerund door de Stichting Zeilschip Eendracht. Dit doen zijn onder het motto “Gedreven door Vrijwilligers”. De stichting wil zoveel mogelijk jongeren het zeezeilen laten beleven. Daarnaast is er voor iedereen een mogelijkheid om mee te zeilen met dit schip. Jaarlijks zeilt de Eendracht in de wintermaanden van Rotterdam naar het Caribisch gebied en terug. Dat is een enorme reis en daar is het schip dan ook op gebouwd.

De Brandronde

Tijdens mijn reis van Sint Maarten naar de Britse Maagdeneilanden wordt ook ’s nachts gevaren. Juist gedurende de nachten is het van belang dat het schip goed in de gaten gehouden blijft worden. Overdag lopen er tenslotte meer mensen rond die alle hoekjes en ruimtes van het schip met regelmaat controleren.

De Eendracht voor de kust van Virgin Gorda

De Eendracht voor de kust van Virgin Gorda

Daarom is er ’s nachts een verplichte brandronde. De naam doet vermoeden dat dat wordt gedaan om te controleren op brand en dat is grotendeels ook waar. De brandronde wordt gelopen door een tweetal van de wacht en moet worden gedaan is een bepaalde volgorde. Het leukste hiervan is dat je zo een volledige self-guided tour door het 63 meter lange schip krijgt. En onder het dek gaat verrassend veel verborgen!

Het slaapgedeelte

Tijdens de brandronde kom je langs ieder deel van het schip, dus ook langs de hutten van de opvarenden. Aangezien slapen op de Eendracht als belangrijkste goed wordt beschouwd moet deze brandrond muisstil worden uitgevoerd. De slaapvertrekken bevinden zich direct onder het dek en de compartimenten zijn gescheiden door waterdichte deuren. Vanaf dit niveau kun je verder zakken naar de ruimte met de kaboutersporen, het hondenhok, of de machinekamer.

Stappelbedden in de hutten

Stappelbedden in de hutten

Machinekamer

Veel ruimtes van dit schip blijven doorgaans verborgen omdat je hier het meeste van de tijd niet veel te zoeken hebt. Zoals de machinekamer. Het kloppende hart van het schip. Gehoorbescherming is hier verplicht want zelfs als alleen de generatoren draaien en de echte motoren dus nog uit staan is dit een takkenherrie. Ik heb me verbaasd over de gigantische hoeveelheid gereedschap hier aan boord, al is dat achteraf gezien natuurlijk niet zo raar. Iedere zeilboot-eigenaar (ik niet) schijnt te weten dat alles altijd kapot lijkt te gaan aan een boot. En met het dichtstbijzijnde land op negen dagen varen kan het handig zijn om goed gereedschap te hebben.

In de machinekamer valt dan ook veel te controleren op lekkage, verschoven gereedschap, of bijvoorbeeld rookontwikkeling. Niks ongewoons te zien en deze ruimte wordt afgevinkt. Na de machinekamer volgen nog veel meer kleine ruimtes die een check verdienen.

Onder het dek van de Eendracht gaat een enorme wereld verborgen

Onder het dek van de Eendracht gaat een enorme wereld verborgen

Opslagruimtes

De Eendracht is, zo bleek dus tijdens de brandronde, rijkelijk voorzien van efficiënt ingedeelde opslagruimtes. In iedere ruimte liggen onderdelen en reserveonderdelen, zeilen en reservezeilen, lijnen en reservelijnen, en nog veel meer. Alles is vastgezet om op z’n plek te blijven zitten als het schip heftig gaat rollen. De Caribische zee was erg rustig dus alles lag nog mooi waar het hoorde te liggen.

Naast gereedschap en zeilmateriaal moet ook het eten voor maximaal 45 man en 18 dagen worden gestald op een plek waar het niet in de weg ligt en ook niet bederft. Een enorme vriezer en koeling zoals je zou verwachten bij een restaurant ontbreekt dan ook niet op de Eendracht.

De Kombuis van de Eendracht

In de kombuis wordt door de crew een uitstekende maaltijd bereid.

Over eten gesproken

De Eendracht heeft een behoorlijke kombuis. Voorzien van een tig-pitter, power-vaatwasser, een industriële oven en een super crew! Iedere avond staat de hardwerkende bemanning weer een fantastische maaltijd te wachten en ook voor de lunch worden kosten nog moeite gespaard.

Aansluitend aan de kombuis vind je het dagverblijf. Hier kan iedereen ontbijten, lunchen en avondeten (als je buiten niet wil zitten). Hier vind je ook het koffie en thee buffet en zal toch echt de afwas gedaan moeten worden. Op de meer tropische reizen is het dagverblijf een minder belangrijk deel van het schip. Waarom zou je tenslotte binnen willen zitten als het buiten dertig graden is. Tijdens de grote oversteek van de Azoren naar Paramaribo zul je vaker binnen willen schuilen. Het dagverblijf van de eendracht

In het dagverblijf wordt ontbeten of afgewassen. Gelukkig kan ik op de Britse Maagdeneilanden altijd buiten eten. In de theetuin ontbijten tijdens zonsopkomst of dineren terwijl de zon weer zakt, altijd in de frisse lucht en zonder last van zeeziekte.

De theetuin is ook de plek om te schuilen voor de zon op heetst van de dag. Een potje te kaarten of simpelweg eventjes in slaap te vallen tijdens het lezen van een boek. Vaak verzamelt iedereen hier om de planning van de dag door te spreken en doet de kapitein de mededelingen die betrekking hebben op de opstappers. ‘s Nachts zijn hier de feestjes zodra de tap losgegooid wordt en de barbecue staat te gloeien!

Dineren in de theetuin tijdens sunset

Dineren in de theetuin tijdens sunset

Masten en zeilen

Het zal je niet verbazen maar de Eendracht is een zeilschip, en bij zeilen hoort veel jargon. Op dag één wordt mij dat snel duidelijk en ik leer het dan ook zo snel mogelijk uit mijn hoofd.

Het schip is getuigd als een schoener, dat betekent dat de zeilen in de lengte van het schip staan en dus niet als een oud piratenschip: in de breedte. Dat heet dan weer een ra-zeil.

Masten van Eendracht

De drie masten van de Eendracht worden recht gehouden door talloze staglijnen

De drie masten staan op het dek om een zestal zeilen omhoog te houden. Achterop staat de Bezaan, in het midden het het Grootzeil en voorop het Schoenerzeil. Voor het Schoenerzeil hangen nog drie andere zeilen. Het fok, de binnenkluivert, en de buitenkluivert. Er schijnt zelfs ooit gezeild te zijn met een spinaker. Ook zijn er nog twee gaffeltopzeilen maar die staan niet zo rap en blijven dan ook uit het zicht tijdens mijn reis.

De Eendracht voor anker voor de kust van Jost van Dyk

De Eendracht voor anker voor de kust van Jost van Dyk

De Wacht hijst de zeilen door middel van een indrukwekkend aantal gigantische lieren. Tijdens het hijsen van de drie grote zeilen moet rekening worden gehouden met de staglijnen, de kraanlijnen, de piek en de klauw, de grootschoot en de lazyjacks. De kwartiermeesters hebben dit allemaal onder controle en zullen precies vertellen wat gedaan moet worden. Als na een half uurtje alle zeilen staan is het zwaarste werk volbracht en is het aan de roerganger koers te houden richting eindbestemming.

Het lierenbordes van het schoenerzeil van de Eendracht

Het lierenbordes van het schoenerzeil van de Eendracht

Mee zeilen met de Eendracht

Ook jij kunt een keer aan het roer staan van dit prachtige schip. Daar heb je geen zeilervaring voor nodig! Je kunt namelijk altijd als opstapper mee. Als je onder de 25 bent is het helemaal interessant want er zijn speciale jongerenreizen!

Wil je weten waar de Eendracht binnenkort allemaal vaart: check dan https://www.eendracht.nl/zeilmee/ voor de verschillende reizen waar je aan deel kunt nemen! Het is ook mogelijk een dagtocht mee te varen op de Noordzee of een korte reis richting bijvoorbeeld de Engelse kust.

Brug eendracht

De Brug van de Eendracht

Volg me!

Sander

Ik ben een afgestudeerd International Business Student met een passie voor reizen. Ik probeer het reisbloggen op een creatieve en andere manier aan te pakken. Op mijn blog yardtravel schrijf ik over mijn kijk op reizen en reizigers. Op dit moment heb ik een voorliefde voor Azië en staat Indonesië by far op nummer 1 favoriete bestemming.
Sander
Volg me!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>