Van Mardi Himal tot Poon Hill

Noem het een luxeprobleem, maar het moment dat je voet zet op Nepalese bodem raak je overvallen door keuzestress. Want probeer maar eens tocht te kiezen in een land met ongeveer evenveel treks als inwoners. Van twaalf dagen in de Annapurna tot twintig in de Everest of een week in de Langtang Valley: van lang tot kort, van heftig tot makkelijk, van hoog tot laag: de lijst aan mogelijkheden is even lang, als de bergen hoog zijn.

Wie ons heeft gegidst door dit doolhof aan opties, is Himal. Na jarenlang zelf als porter en guide te hebben gewerkt, runt hij al een tijdje The Nepalese Wildernis Trekking Company, een reisbureau waarin hij samen met zijn sherpa’s, gidsen en porters jaarlijks honderden wandeltochten door heel Nepal organiseert (zoek maar op op Tripadvisor, wij zijn niet de enige fans). Na het uithoren van onze wensen, kwam hij met de combinatie van Mardi Himal en Poon Hill.

Uitzicht over de Himalaya

Uitzicht over de bergtoppen van de Himalaya

Van Mardi Himal tot Poon Hill: 10 wilde dagen in de Himalaya

Nu, inmiddels twee weken later, kan ik iedereen (met een goede basisconditie) deze tocht aanraden. Deze trek, die je in 6 tot 9 nachten, afhankelijk van je tempo, volbrengt, is één groot avontuur. Een reis met twee pieken. Want waar je de eerste dagen naar Mardi Himal Basecamp (4500m) toewerkt, staat de tweede helft van deze trek in het teken van de beklimming van Poon Hill (3200m).

Toch is deze hike méér dan alleen zijn twee hoogtepunten. De hele weg ernaartoe is een achtbaan aan natuurgeweld. Het ene moment loop je tussen de apen door de jungle, om het volgende moment via een 300 meter lange hangbrug in een hotspring te belanden. Waar je de eerste dagen via een bergkam, met links en rechts van je een kilometersdiepe vallei, overdonderd wordt door de meest adembenemende uitzichten, wandel je de tweede helft van de trek langs eeuwenoude dorpjes en boerderijen.

Een van de vele nieuwe hangbruggen

Een van de vele, spectaculaire hangbruggen

Waarom deze trek?

Er zijn weinig tochten waar je zo’n diversiteit aan landschappen voorbij ziet komen. Het is absoluut af en toe best pittig, maar desondanks voor de meeste mensen goed te doen omdat je zelf je tempo kunt bepalen. Daarnaast wandel je, omdat je grotendeels over een bergkam loopt, vrijwel de hele dag in de zon. In de Nepalese winter helemaal geen overbodige luxe.

Andere opties die binnen ons tijdsbestek pasten waren Annapurna Base Camp en Everest Basecamp. Deze treks zijn ongetwijfeld ook indrukwekkend maar wel een stuk toeristischer en daarom drukker. Ook is een deel van deze trek via de weg bereikbaar, waardoor je soms ook tussen de jeeps en bussen loopt. Het Mardi Himal deel van onze trek is echt alleen per voet te bereiken en dat geeft net wat meer die ‘van de wereld’ ervaring.

zelfs in de winter is het lente

Zelfs in de winter is het lente in Nepal

De organisatie

Na wat speurwerk online kwamen we in contact met Himal en zijn Nepalese Trekking Company in Kathmandu. Een betere keuze hadden we niet kunnen maken. Niet alleen nemen ze uitgebreid de tijd van tevoren, ook tijdens de trek zijn ze flexibel en continue bezig om jou een zo veilig en mooi mogelijk avontuur te bezorgen. Wij kregen als gids en porter DB Basnet en BK Rai toegewezen. Wat een feest. Hun humor, interesse en kennis tilden de hele tocht naar een hoger niveau. Iedere keer weer wisten ze de mooiste plekjes voor ons uit te kiezen om te lunchen, te slapen, of simpelweg even van het uitzicht te genieten.

Onze gidsen DB en DK

Kosten

Voor 775 dollar krijg je vervoer van en naar de trek, een gids, een porter, 10 dagen lang onderdak, ontbijt, lunch, avondeten en een slaapzak die je zelfs bij temperaturen onder de –20 graden nog knapperig warm houdt.

Van dag tot dag

Dag 1

Om 8 uur ‘s ochtends werden we opgehaald bij ons hotel in Pokhara door BK en DB. Per jeep sjeesden we in drie kwartier naar Kande waar het lange lopen kon beginnen. De eerste dag klommen we vier uur lang, door bossen, langs eeuwenoude bomen, naar de eerst slaapplek in Pitan Deurali (1925m). Een gezellige lodge met (ook niet onbelangrijk) een warme kachel en zalige honey lemon ginger tea.

Uitzicht op de heilige berg

Dag 2

Op dag twee klommen we van Pitan Deurali naar Low Camp (2970m) in ongeveer zes uur. Deze dag wandel je tussen de eeuwenoude rodondendronbomen, terwijl je om de zoveel tijd door je hoeven zakt van het ene na het andere waanzinnige uitzicht op de Himalaya.

Low Camp (2970m)

Dag 3

Op dag drie trokken we van Low Camp naar High Camp (3550m), een flinke klim van ongeveer vier uur waarbij je voor het eerst ook rekening moet houden met hoogteziekte. Onze gidsen zorgden er daarom voor dat we niet te snel stegen en genoeg waterpauzes namen. Deze dag wandel je boven de boomgrens over de bergkam waar je uitkijkt op de Machhapuchhre, Annapurna South en de Himchuli.

Lopen tussen de hoogste bergen van de wereld

Boven de boomgrens – lopen tussen de hoogste bergen van de wereld

De lange klim naar de top

Dag 4

Op dag vier bereikten we onze eerste top. In de ochtend lieten we onze tassen achter om licht bepakt, steil omhoog naar de viewpoint (4200m) te hiken. Vervolgens trokken we door naar Mardi Himal Basecamp (4500m). Een fantastische climax na vier dagen stijgen. High van de adrenaline daalden we vervolgens weer terug naar High Camp waar we nog een nachtje boven de wolken sliepen.

Nepal Wilderness trekking - de ijzersterke gids en porter BK

Het beklimmen van de Mardi Himal met de ijzersterke gids en porter BK

uitzicht vanaf Mardi Himal Basecamp

Uitzicht vanaf Mardi Himal Basecamp

Dag 5

Dag vijf is een dag van afdalen. In vijf uur tijd wandel je van High Camp (3550m) helemaal naar Forest Camp (2900), waar je opeens weer middenin het bos bent.

Iedere dag vers eten van het land

Dag 6

Na Forest Camp sloegen we rechts af, in de richting van Poon Hill. Naast bossen zie je nu voor het eerst ook weer dorpen en boerderijen, zoals het indrukwekkende Langdruk. Je eindigt in Jhino Danda (1750m), waar de ultieme beloning wacht: de hotsprings. Na vijf dagen van klimmen en dalen en nog meer klimmen en dalen, kun je hier onder het genot van een biertje in een natuurlijke hotspring tussen de aapjes je spieren laten ontspannen.

Die andere inwoners van Nepal…

Dag 7

Deze dag hiketen we langs rijstvelden, boerderijen en dorpjes in vijf uur tijd van Jhinu naar Chuile (2260m). Hier verbleven we in een prachtig theehuis waarvanuit we de hele vallei konden overzien.

Theehuis Chuile

Dag 8

Vanuit Chuile volgt een dag vol klimmen, dalen, klimmen en weer dalen tot we bij Ghorepani (2874m) kwamen. Een van de grotere dorpjes in de omgeving, waar je je makkelijk een middag lang vermaakt. Deze avond gingen we na de Dal Bhat meteen richting bed vanwege de vijandelijk vroege wekker die de dag erna zou afgaan.

Wandelen tussen de rijstvelden

Dag 9

Om 5 uur ging het alarm, na ontbijt en koffie vertrokken we naar Poon Hill. Na een driekwartier lange klim, steil omhoog over honderden trappen word je beloond met een zonsopkomst op het mooiste uitzichtpunt van de hele trek. Vervolgens gingen we, na een kleine pitstop in het hotel, flink zakken. In vijf uur tijd wandelden we naar het prachtige dorpje Hille waar we ook overnachtten.

Lokale bevolking Nepal

Lokale bevolking

Dag 10

Op de laatste dag wachtte nog een hike van een kleine drie uur op ons. Van Hille liepen we langzaam weer de bewoonde wereld in tot aan het eeuwenoude plaatsje Birethani. Vanuit hier bracht de taxi ons in anderhalf uur terug naar Pokhara.

Een van de vele, spectaculaire loopbruggen

Een van de vele, nieuwe loopbruggen

Eveline
Laatste berichten van Eveline (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>