Iedere dag weer een nieuwe bestemming. Ontwaken om vervolgens te constateren dat als je het gordijn opzij schuift je weer in een nieuw land of stad bent aanbeland. Dat was altijd één van de belangrijkste redenen om een cruise te doen. De laatste jaren verschuift de aandacht meer naar de beleving op het schip zelf. Norwegian Cruise Line heeft daarin een nieuwe dimensie bereikt.





Racebaan op zee

Het licht springt op groen. Ik trap het gaspedaal diep in en schiet de hellingbaan op. Meteen in de achtervolging. Op het lange rechte stuk maak ik snelheid. Behendig draai ik net over de curbstones de bocht om. Snel gas bijgeven tot de volgende bocht. Net voordat ik weer langs de pits rijd en start finish passeer krijg ik mijn voorganger in het vizier. De afstand blijkt te groot om binnen zes rondjes te overbruggen. Inderdaad, een kartbaan op een cruiseschip. Elektrische karts met een topsnelheid van ongeveer dertig kilometer per uur, dat wel. Het maakt de ervaring er niet minder leuk op. De Norwegian Joy heeft een circuitje op haar achterdek liggen. Een verdieping lager stapte ik een heuse formule 1 wagen. Nou ja, een replica dan. Omgegeven door drie brede schermen en met een realistisch sportstuurtje is dit een levensecht ritje. Minstens zo echt zijn de virtual reality apparaten. Mijn maag draait zich bijna om als ik met mijn auto ineens een hellingshoek van negentig graden moet oprijden. En net zo hard weer naar beneden val. Ontzettend vermakelijk is de walk the line waarbij met VR bril op mijn hoofd een vijf centimeter hoge en tien centimeter brede kussen ineens een smal een koord wordt op tientallen meters hoogte. Al wankelend val ik al gauw te pletter.

Plezier op de Norwegian Joy
Plezier op de Norwegian Joy
Plezier op de Norwegian Joy
Plezier op de Norwegian Joy

Van verre nicht naar zusjes

Genoeg plezier te beleven op de Norwegian Joy. Nieuw is het schip niet. De Joy is behoorlijk verspijkerd. Met bouwjaar 2017 werd na een jaar in Azië te hebben gedobberd op basis van een sterk toegenomen vraag besloten het schip toch aan de andere kant van de wereld in zetten. ‘s Zomers naar Alaska en ‘s winters in de Carribean. Net als haar verre nicht de Norwegian Bliss die in 2018 als de laatste aanwinst van de vloot in dit gebied te water werd gelaten. En in korte tijd een zeer geliefd schip werd. De plattegrond van de Bliss is zoveel mogelijk gekopieerd voor de Joy. Naast nieuwe tapijtjes betekende dit een andere indeling, het verkleinen van het casino en de toevoeging van een observation deck aan de voorzijde en deels aan de zijkant van het vijftiende dek met een 180 graden zicht. In comfortabele lounge stoelen overzie je al dat moois dat langstrekt. Zeker op de zevendaagse tocht van Seattle naar Alaska is dat dit een fantastische plek. Met de onboard Starbucks binnen handbereik.





Vergeet de weegschaal

Minstens een paar kilo moet ik zijn aangekomen. Een echte lekkerbek kan de hele dag wel ergens terecht voor een maaltijd of snack. Van mijn goede voornemens om vooral te matigen en me te beperken tot drie maaltijden komt weinig terecht. Naast het grote buffetrestaurant the Garden op het zestiende dek voor een goed maar simpel maaltje zijn er talrijke andere a la carte restaurants die iedereen kan reserveren. Van chique complimentary dining zoals Le Bistro Taste of Savor, tot speciality dining zoals het Texas Smokehouse of Cagney’s Steakhouse. Iedere avond een ander restaurant voor het diner tijdens een zevendaagse cruise is zeker mogelijk. De tijd dat om zeven uur de deur van de eetzaal wordt opgegooid waarna een menigte naar binnen stormt is voorbij.




Proost de hele dag door

Zoveel mogelijk wordt gewerkt met lokale producten van de bestemmingen die worden aangedaan. De wijnbar The Cellars schenkt onder meer de wijnen die in het Washington State van Seattle zijn gemaakt. Op de tap is keuze genoeg. Mijn ogen glijden langs de vele merken die op de tapkranen in the District Brewhouse staan. Speciaal biertjes is de specialiteit van dit biercafé. De keuze valt op een biertje van Alaskan Brewery. Op traditionele wijze gebrouwen in Juneau, één van de stops op de Alaska route. Een bezoek en een tour door de brouwerij is mogelijk tijdens de stop. Meer een fan van cocktails? De lijst met cocktails is lang. Bescheiden met de hoeveelheid alcohol in de cocktails is men niet. Sugercane is een mooie bar met Latijn Amerikaanse invloeden voor een prima cocktail.

>




Workout bij zonsopgang

Iets na zessen komt ie weer tevoorschijn. Langzaam tussen de wolken door. Niets anders dan water voor zover het oog reikt. En een opkomende zon. Ik sluit aan bij de andere lopers die het ongeveer 200 meter lange joggingtrack over het dek gebruiken om wat ook wat calorieën kwijt te raken. Een rondje met een schitterend uitzicht. Volledig van de kaart is mijn sporthorloge. De GPS bepalen lukt nog wel, maar de combinatie van een bewegende boot en loper wordt hem teveel. Rechtsaf op het parcours duik ik nog even het Pulse Fitness center in. Een sportschool op zee met allerhande apparaten. Het leukst is om na zonsondergang op het 18e en hoogste dek nog even actief te worden met een partijtje lasertag. Er is namelijk een aardige open air battle arena gebouwd.






Plezier de hele dag

Op warme dagen biedt het zwembad op het dek de nodige verkoeling. Wat je niet op elk schip tegenkomt is een glijbaan die je na een vrije val door twee loopings laat glijden. Op een hoogte van 45 meter boven het water. En waarbij de glijbaan drie meter aan de zijkant van het schip uitsteekt. Dat is de Ocean Loops. Op de Aquaracer, de andere glijbaan, vlieg je op een zitband naar beneden. Dat terwijl je weer uitkijkt op de eindeloze zee. Ook ‘s avonds gaat het entertainment gewoon door. Het Joy Theater heeft elke avond verschillende shows. Vooral de musical Footloose trekt volle zalen. Ook de acrobatische show Elements heeft niet te klagen over de belangstelling.





Meerdere soorten kamers

Met een capaciteit voor ruim 3.800 gasten is de Norwegian Joy één van de grotere schepen van de vloot. Daarnaast gaat nog eens ruim 1.800 man personeel mee. Dat is behoorlijk wat volk op een boot. Liefst 1.900 kamers, staterooms in het cruisejargon, telt de Joy. Ruim de helft daarvan heeft een balkon. Met twee stoeltjes is het daar prima vertoeven. De staterooms van 12 m² zonder daglicht in de buik van het schip zijn over het algemeen het goedkoopst. Aan de andere kant van het spectrum zit het luxueuze segment dat Norwegian the Haven noemt. Deze penthouses en suites bevinden zich op de bovenste etages van de Joy en beschikken over eigen faciliteiten. Zo heeft de Norwegian Joy voor elk budget iets.




De Norwegian Joy is een breed inzetbaar schip. Zowel op routes waar vaak de reis en de bestemmingen belangrijker zijn dan het schip, denk aan Alaska, en op de routes waar bezoekers meer op het schip willen vermaakt en een ontspannen zonvakantie in bijvoorbeeld de Carribean willen. De Joy heeft the best of both worlds.

Op uitnodiging van Norwegian Cruise Line nam ik deel aan de eerste vaart van de Norwegian Joy van Vancouver naar Los Angeles.

Jos

Jos verkent graag nieuwe plekken, landen en culturen, om vervolgens zijn ervaringen te delen. Hij heeft een lichte voorkeur voor het westelijk halfrond, maar wil de hele wereld zien, onder het motto; ‘the world is my playground’.
Jos

Latest posts by Jos (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>