Per vrachtschip door de Amazone

De Amazone is prachtig. Groener dan groen en zo ongelooflijk dicht beplant dat je je afvraagt hoe je hier ooit van A naar B kunt komen. Tja, dat is in een regenwoud als de Amazone ook wel wat lastiger dan in gebieden die minder vegetatie kennen. Er zijn simpelweg nauwelijks wegen in de Amazone. Neem bijvoorbeeld Tarapoto in Peru, deze stad is alleen bereikbaar per boot of vliegtuig. In de stad rijden dus ook nauwelijks auto’s, alleen motortaxi’s. Waar in de Amazone je ook bent, of dat nou in Brazilië, Colombia, Ecuador of Peru is, de boot is het meest voorkomende transportmiddel. Of meer specifiek: het vrachtschip.

Wil je nu echt eens op een local manier reizen? Neem dan een vrachtschip door de Amazone. Het is een goedkope manier van reizen en een ervaring die je nooit meer vergeet. Je moet alleen wel de tijd hebben om je reis op deze manier af te leggen. Een boot is nu eenmaal niet zo snel.

amazone

Hoe vind je een vrachtschip om mee te reizen?

Iedere (grotere) plaats in de Amazone heeft een haven. Nou ja, haven… Een plaats in de stad waar land en water bij elkaar komen. Hier vind je diverse vrachtschepen. Op iedere boot staat een groot bord wanneer de boot vertrekt en waar hij naartoe gaat. In de ‘haven’ is het een drukte van jewelste. Mannen lopen af en aan met allerhande goederen. Bouwmaterialen, grondstoffen, voedingswaren, motortaxi’s, je kunt het zo gek niet bedenken. Alles wordt op de boten getild. Alles met de hand. Tussen al die drukte is het aan jou om een geschikte boot te vinden. Welke vertrekt er vandaag of morgen naar jouw plaats van bestemming?

Haven van Iquitos, Peru

Haven van Iquitos, Peru

Op zoek naar de kapitein

Als je eenmaal een boot gevonden hebt, moet je op zoek naar de kapitein. In de regel bevindt hij zich op het middendek, waar de passagiers verblijven. Gemiddeld gaan er per vrachtschip zo’n honderd passagiers mee. Je bent dus echt niet de enige die mee wilt. Vraag de kapitein of je met de boot mee kunt reizen, hoe lang de reis duurt, wat de reis kost en of er eten inbegrepen is. In de regel zal de kapitein je een normale prijs geven, aangezien er in de Amazone niet heel veel ‘gringo’s’ zijn. Zo betaalde ik 100 Peruviaanse sol (zo’n 30 euro) voor een driedaagse boottocht, inclusief drie maaltijden per dag.

Per vrachtschip door de Amazone

Inkopen doen!

Dan is het tijd om inkopen te gaan doen. Je hebt een hangmat nodig! Om in te slapen, te zitten, te hangen en te liggen. Gedurende de reis is jouw hangmat jouw domein. Vergeet ook niet om een tupper (plastic bakje) en bestek te kopen. Hier krijg je 3x per dag het eten in geserveerd. En snacks! Er wordt wel voor drie maaltijden per dag gezorgd, maar naast rijstepap, rijst met kip en kip met rijst heb jij wellicht ook wel eens zin in wat anders. Bovendien heb je straks een paar dagen letterlijk niets te doen. En van verveling krijg je honger. Koop wat fruit en misschien wat brood en chocola. Zorg daarnaast voor voldoende water. Eten is wel inbegrepen, maar drinken niet. Een grote jerrycan met water is dus een must. Zorg daarnaast dat je wat te doen hebt. Heb je voldoende boeken om te lezen? Een spelletje om te spelen? En een volle power bank voor je telefoon? En vergeet je ook niet om toiletpapier mee te nemen?

Per vrachtschip door de Amazone

Dan… de reis zelf

Over de reis zelf kan ik kort zijn. You love it or you hate it. Dagenlang liggen in je hangmat, de Amazone aan je voorbij zien te trekken. Drie keer per dag gaat er een bel. Het hoogtepunt van de dag. Als makke schapen sluit je bij de andere passagiers aan in de rij om een schep eten in je tupper te krijgen. Je hebt alle tijd voor jezelf. Tijd om na te denken. Tijd om tot jezelf te komen. Als je mazzel hebt zie je tijdens de reis een of meerdere keren roze dolfijnen. En natuurlijk die prachtig mooie zonsondergang die je alleen in de Amazone kunt vinden. Meerdere keren stopt de boot in kleine dorpjes. Spullen worden in en uitgeladen. Je ziet de huizen, vraagt je af hoe die mensen leven. Of ze gelukkig zijn. Of ze wel eens de Amazone uit komen. Wat voor kansen zij hebben om iets van de wereld te zien. Om ooit dat kleine dorpje uit te komen waar ze opgegroeid zijn. En dan, na een x-aantal dagen kom je aan in de plaats van bestemming. Hoewel je alle tijd gehad hebt om uit te rusten voel je je moe en brak. Moe van het niets doen. Je bent blij dat je er eindelijk bent. Wilt snel naar je hostel, om te eten en te slapen. Maar je weet ook, je bent een hele ervaring rijker.

Tekst en foto’s: Ineke Reus

Isla de Santa Rosa, Amazonas, Peru

Wil jij ook de Amazone verkennen?

Local Carmen helpt je graag met het samenstellen van je ultieme reis.

Team Reishonger
Follow us
Laatste berichten van Team Reishonger (alles zien)
  1. Beste

    Ik zoek eigenlijk een vrachtschip dat me naar peru zou kennen brengen vanuit Europa (België). Dit voor gewoon op een ecologische manier naar peru te kunnen. Is dit mogelijk of valt dit te regelen? Laat dan zeker iets weten.

    grtjs

    • Ha Sam,

      Dat is zeker mogelijk! Maar reken er niet op dat je er zo per definitie op een goedkope manier komt. Het tarief is vergelijkbaar met cruisen, maar het is een heel andere ervaring.

      Zoek eens via Google met de zoekwoorden “freighter travel Europe to South America” om heel veel informatie te krijgen. Gewoonlijk neemt een cargo ship maximaal 12 passagiers mee, omdat er anders een arts aan boord nodig is. Minimale en maximale leeftijden maken vaak deel uit van de overeenkomst; de leeftijdsgrens ligt rond de 75-80 jaar. Vrachtschepen die richting Zuid-Amerika varen, vertrekken meestal vanuit Europa. Inscheping vindt veelal plaats in Duitsland, België, Engeland, soms Spanje. Wanneer het schip via West-Afrika naar Zuid-Amerika vaart, kan een inenting tegen gele koorts verplicht zijn.

      Mocht je iets vinden, laat het dan zeker even weten!
      Groeten, Dionne

  2. van gompel zegt:

    Hallo
    Hoe veilig zijn je spullen,bvb een goede camera/verkijker/ smartphone? op de boot op de amazone als je alleen reist en s’nachts slaapt,

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>