Backpacken in Nieuw-Zeeland is hot. Voor weinig het land zien. Maar heel soms kun je beter iets meer uitgeven. Niet voor de reis, maar wel voor een onvergetelijke ervaring. Ach, en eigenlijk is het nog relatief voordelig ook. Want hoe kom je anders in de krater van een vulkaan in Nieuw-Zeeland? Juist - per heli.

Het borrelt en het sist om me heen. ‘Keep out’ staat bij een hekje midden in het park. De kokende modder is levensgevaarlijk. De stad stinkt naar zwavel, maar inmiddels, na drie dagen, ben ik eraan gewend. Varens zijn zo groot als palmbomen (ja echt) en het is hier zo vulkanisch als het maar kan. De aarde spuugt van alles omhoog dus alles groeit en bloeit en er is zelfs een ware kuurindustrie ontstaan rond de geneeskrachtige modder. Nieuw-Zeeland per heli. Vlieg je mee?

Door wolken thermische stoom naar de top van vulkaan Mount Tarawera bij Rotorua.

Door wolken thermische stoom naar de top van vulkaan Mount Tarawera bij Rotorua.

Nieuw-Zeeland | ‘ring of fire’

Ik ben in Roturua, op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland. Het is wat onwerkelijk: beetje Lord of the Rings gevoel. Nieuw-Zeeland ligt op de ‘ring of fire‘ die de hele Grote Oceaan omsluit. Het is een ring waar het aardoppervlak erg dun is en waarop zich dus veel vulkanen bevinden en waar veel aardbevingen plaatsvinden. Een spannend gebied. Maar de mensen die er wonen zien ook de voordelen. De aarde is erg vruchtbaar door alles wat omhoog komt.

Nieuw-Zeeland per heli. Dat is nog echt vliegen: trillen, lawaai, het uitzicht.

Nieuw-Zeeland per heli. Dat is nog echt vliegen: trillen, lawaai, het uitzicht.

Ik ben in Rotorua om mijn dochter te bezoeken, die er een highschool year doet. Ze laat me de meest bijzondere plekken zien: een spa gerund door Maori’s, witte stranden bij Tauranga, eindeloze plantages met kiwi fruit, we beklimmen Mount Muanganua, we zien onderweg naar Wellington het meer van Taupo en vanaf de Dessert Road naar Waiouru de besneeuwde Mount Ngauruhoe. En natuurlijk gaat zij sky diven en bungy jumpen… Maar ik heb een ander plan: Nieuw-Zeeland per heli.

Het groen maakt plaats voor een maanlandschap: deze vulkaan is net ingedommeld.

Het groen maakt plaats voor een maanlandschap: deze vulkaan is net ingedommeld.

Nieuw-Zeeland | jong landschap

In Nieuw-Zeeland is de aarde steeds in beweging. Je voelt het gelukkig niet, maar het landschap is jong en dus grillig gevormd. Je ziet dat veel bergen recent zijn gevormd en dat de lava als het ware net is gestold. Daarom is het ook zo groen als je rondrijdt: het grootste deel is bedekt met een deken van gras en varens en bos.

De kleuren zijn fantastisch boven op Mount Tarawera (1111 meter hoog).

De kleuren zijn fantastisch boven op Mount Tarawera (1111 meter hoog).

Een heli-tocht van 50 minuten met landing op een vulkaan. Wow!

Een heli-tocht van 50 minuten met landing op een vulkaan. Wow!

Maar vandaag doen we het dus anders. We kunnen met een helikopter naar de top van Mount Tarawera! Die vulkaan aan de rand van Lake Rotorua barstte eind 1800 nog uit, met een enorme explosie. Dat het in Rotorua in elk park nog sist en stoomt is dus niet zo gek. Het lijkt me leuk om zo’n vulkaan, die nog maar net is ingedommeld, van boven te zien. Er is geen vulkaanmeer, geen begroeiing, de wonden in de aardkorst zijn nog te ‘vers’.

Hoog op de vulkaan met beneden Lake Rotorua.

Hoog op de vulkaan met beneden Lake Rotorua.

Nieuw-Zeeland | op naar de top

Vandaag gaan we! Op naar de top. Aan de rand van het dorpje Whakarewarewa (The Living Maori Village) vliegt HeliPro met haar knalrode heli’s. Een vlucht naar de top van Mount Tarawera een wandeling door de krater en terug over het meer kost iets meer dan €100 en dan zijn we 50 minuten onderweg. Voor een highschool year student is €100 veel, maar voor mij natuurlijk een koopje – met als belangrijkste ook nog eens een heleboel waardering door mijn dochter!

De scheuren laten zien dat een uitbarsting van 100 jaar geleden nog heel recent is.

De scheuren laten zien dat een uitbarsting van 100 jaar geleden nog heel recent is.

We melden ons bij het mini-vliegveld van Helipro (een cirkel van 20 meter beton aan de rand van Te Puia Themal Valley) en ook hier stoomt het overal… We stappen in, zetten onze koptelefoons op en de heli begint te schudden en te trillen. Wow! Dit is kicken. Ineens zijn we los. Grond en groen schieten onder ons weg en we draaien als een vogeltje links en rechts om de heuveltoppen heen. Langzaam hoger, naar de top van Mount Tarawera op 1111 meter hoogte. Nieuw-Zeeland per heli…

De terugvlucht gaat over Lake Rotorua.

De terugvlucht gaat over Lake Rotorua.

Vliegen met een heli is nog echt vliegen. De elementen zijn volop aanwezig: geluid, trillingen, de glazen koepel, de tegensputterende stuurknuppel en de piloot die net zo’n Garmin GPS gebruikt als ik in mijn auto! De top van Mount Tarawera komt in zicht. Ik weet niet hoeveel foto’s een mens kan maken, maar op dit moment ben ik kampioen. We landen in een kaal maanlandschap met steile heuvels van grind- en lava. We stappen uit. Ik ben stil van alle kleuren…

Terug in Rotorua. Stoom en zwavellucht overheersen.

Terug in Rotorua. Stoom en zwavellucht overheersen.

De terugvlucht gaat als een droom voorbij. We vliegen nog over Lake Rotorua en door wolken van thermische stoom en we landen natuurlijk veel te snel. Het was een tocht van 50 minuten, en het had best 50 uur mogen duren. Natuurlijk, echt goedkoop was het niet. Maar wat was het de moeite waard!

Tekst en foto’s: Arjan Mulder

Een dankbare dochter: daar doe je alles voor!

Een dankbare dochter: daar doe je alles voor!

  • Het is niet helemaal duidelijk of HeliPro in 2016 nog op dezelfde manier deze tochten aanbiedt; zo niet: er zijn tal van anderen die dat doen.
  • Kijk goed wat je boekt; niet alles is even goedkoop!
  • Wanneer je een dergelijke vlucht maakt, maak dan een vlucht met ‘tussenlanding’. Dat is zeker de meerprijs waard.
Arjan
Volg mij!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>