Met de trein door China

Als je dan tóch als toerist in China bent, is het wel zo leuk om eens met de trein van de ene plaats naar de andere te gaan. Het is niet alleen goedkoop, maar je bent ook weer een hele ervaring rijker.

Met de trein door China

Treinkaartje kopen

Een trein boeken kan meestal maar twee weken van te voren. Dit kun je lokaal regelen, het beste via een Engelstalig reisbureau, of via je reisagent in Nederland. Je moet wel je paspoort overleggen, anders lukt het je niet om een kaartje te bemachtigen. Op het station schijnt het erg moeilijk te zijn tickets te kopen, mede omdat er maar zelden iemand goed Engels spreekt en je dan met handen en voeten moet proberen een ticket te bestellen. Het is evenmin mogelijk online, direct bij de Chinese NS, treinkaarten te kopen. Wel kun je

Treinkaartjes

Wij reisden met de dagtrein (6 uur) van Beijing naar Datong (bij Mongolië), toen de nachttrein van Datong naar Pingyao en de high-speed trein van Pingyao naar Xi’an.

Station

Eenmaal aangekomen op het station, wordt eerst je kaartje gecontroleerd en gaat je bagage door de scan voordat je daadwerkelijk naar binnen mag. Dan is het even zoeken waar je precies moet zijn, want de informatieborden zijn voornamelijk in het Chinees. Gelukkig wordt je treinnummer, het perron en de vertrektijd wel in cijfers aangegeven.

De wachtruimte zit vol Chinezen die vooral druk aan het praten zijn of aan het eten, zoals overal in China. Het is een leuk en gezellig gezicht. Precies vijftien minuten voor vertrek, en geen minuut eerder of later, opent een medewerker het hek waarna iedereen snel naar voren stuift om zijn kaartje te laten knippen en door te lopen naar het perron.

Perron

De trein in

Je plek is gereserveerd en de wagons, coupés en bedden zijn voorzien van een nummer, zo weet je waar je precies moet zijn. Eenmaal in de trein geef je je originele kaartje af en krijg je van de conducteur een plastic kaartje terug dat je bij je moet houden als je door de trein loopt. Tussen de laatste stop voor jouw eindbestemming wordt er weer geruild en zo weet je ook wanneer je uit moet stappen.

Dag- en nachttrein met bedden

Het interieur van de dag- en nachttrein verschillen niet van elkaar. Er is de keuze tussen een hard- en een softsleeper. Dat is meteen het verschil voor wat betreft de eerste of tweede klasse. De wagon van de hardsleeper coupé is een grote ruimte met stapelbedden; drie matrassen boven elkaar. De wagon van de softsleeper is verdeeld in af te sluiten ruimtes die ook voorzien zijn van stapelbedden. In deze coupé kunnen maximaal vier mensen verblijven.

Op je bed ligt een kussen, een deken en is er een leeslampje aanwezig. De wc’s zijn in de gang en is er gezamenlijke wasruimte (geen douche). Ook hangt er in de gang een kraantje waar kokend water uit komt, dus te allen tijde kun je thee, koffie of soep maken. Er is een restauratiewagon en er komt ook een medewerker langs met eten, snacks, drinken en de in China niet te missen noedelsoep.

De coupés zijn aan een kant van de wagon gesitueerd, en aan de andere kant is ruimte voor een smalle gang waar ook enkele klapstoeltjes zijn geïnstalleerd. Er worden redelijk veel stops gemaakt, ook gedurende de nacht. Voor de minder goede slapers onder ons kan dat vervelend zijn, want het schuiven van de deuren, het praten van de mensen, het gesjouw en gestoot van de koffers en het weer optrekken is een luidruchtige bezigheid.

Softsleeper china

hardsleeper en wasruimte

High-speed trein

Tussen een steeds groeiend aantal miljoenensteden rijden heel mooie en hypermoderne high-speed ‘bullet trains’. Dit systeem wordt CRH genoemd, China Railway High-speed. Men zegt dat hij een snelheid kan bereiken van 500 km/per uur, wat veel sneller is dan de Thalys hier in Europa. Zelf heb ik tot 276 km/per uur gezien. Ook hier is weer alles goed geregeld. De high-speed trein, die alleen overdag rijdt, beschikt over ruime en erg comfortabele stoelen. In deze trein wordt wel de klasse aangegeven met eerste of tweede klasse. In deze trein komt er ook weer iemand langs die eten of drinken aanbiedt. De rails is voornamelijk op pijlers hoog boven de grond aangelegd, waardoor je een mooi uitzicht hebt.

Highspeed trein

Conclusie

Al met al is het een snel, veilig, goed georganiseerd en goedkoop (een zes uur durende treinrit in een softsleeper is EUR 26,= per persoon) vervoersmiddel waarbij je niet moet denken aan Chinese passagiers die spugen, vreemde spullen of pluimvee vervoeren en een vieze trein achterlaten. Sommige steden hebben meerdere treinstations, let dus goed op welk station je moet hebben en beter nog, check het een dag voor je vertrekt. Het kan zomaar wijzigen. Het is prettig en rustig reizen. Geniet van het uitzicht, lees een boekje, maak nieuwe contacten of rust gewoon lekker uit.

Tips om mee te nemen in de trein:

  • Eten en drinken
  • WC papier
  • Oordoppen
  • Muziek (zodat je je met koptelefoon of oordoppen kunt afsluiten voor geluid)
  • Sokken of slippers om ’s nachts mee door de trein te lopen
  • Zakje voor je afval

Tekst en foto’s: Cynthia Keyzer

Dionne

Voel jij ook die continue reishonger? Ondanks de drang nieuwe plekken te ontdekken en nieuwe mensen te ontmoeten, ben ik graag zuinig op onze aardbol en fan van duurzaam toerisme. Ik deel graag mijn ervaringen met je!

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>