In beweging door het hoge Zwarte Woud

Na mijn bezoek aan het noordelijke Zwarte Woud is er een transfer naar het hoge Zwarte Woud. Een transfer van zo’n twee uur om maar even te duiden hoe groot de regio is. Een gebied met een gemeenschappelijk karakter maar ook met verschillende accenten. Het is tijd voor ietsje meer inspanning.

De Panoramaweg

Een traditionele wandeling in het hoge Zwarte Woud is de Panoramaweg. Dit is een lus tussen de dorpen Sankt Märgen en Sankt Peter. Beiden met uit de verte herkenbare dubbele kerktorens. Vanuit St. Märgen lopen we langs boerderijen en groene grasvelden naar de rand van een vrij dicht bos. Aan de rand ervan ligt ‘Rankmühle’, een traditionele boerderij met de voor de regio kenmerkende bloemenpracht voor de ramen. Het pad meandert door het dichte bos naar open plekken en bosranden met panoramagezichten. Onderweg vind je een aantal kleine kapelletjes, met en stuk of zes zitplaatsen, geplaatst door burgers naar aanleiding van een wonderbaarlijk genezing of een ander verhoord gebed.

Rankmuhle

Rankmühle

Kleurrijke bloemenpracht voor de veranda

Kleurrijke bloemenpracht voor de veranda

Het pad meandert door het dichte bos naar open plekken en bosranden met panoramagezichten. Onderweg vind je een aantal kleine kapelletjes, met een stuk of zes zitplaatsen, geplaatst door burgers naar aanleiding van een wonderbaarlijk genezing of een ander verhoord gebed.

bosgezichten

Bosgezichten

Vergezichten op het Zwarte Woud

Vergezichten

De Seenradweg bij Titisee

Titisee is een belangrijke toeristenstad in de regio. De stad is mooi gelegen aan het gelijknamige meer, er zijn tal van winkels, eetgelegenheden, rondvaartboten en mogelijkheden voor korte wandelingen. En in de winter is het natuurlijk een skicentrum.

De meer actieve toerist huurt een fiets. In dit geval een e-bike. Barbara Beck van het toeristenbureau vertelt, als we de stad uit zijn gereden en over ruige bospaden peddelen, dat dit deel van de route ook deel uitmaakt van de Zwarte Woud Ultra Bike Marathon, een evenement voor wat meer geharde mountainbikers met routes tot 117 kilometer en 3.150 hoogtemeters. Zonder hulpmotor natuurlijk. Dus de regio heeft iets te bieden aan echte sporters.

Er is in het Zwarte Woud genoeg te fietsen. Seenradweg

Seenradweg, een fietstocht langs drie meren

Maar is fietsen hier ook iets voor iets meer recreatieve fietsers die toch een substantiële route willen afleggen? We gaan de ‘Seenradweg’ fietsen van 68 kilometer met 1.115 hoogtemeters. Een lange lus die door bossen en langs drie meren voert.

Fietsen met hulpmotor

Zolang het redelijk vlak is houd ik de ondersteuning op de stand Eco, wat er voor zorgt dat je net iets lichter trapt dan normaal, wat het verschil goedmaakt tussen onze mountainbikes met brede terreinbanden en normale sportfietsen. Maak je wat meer vaart en kom je boven de 25 kilometer per uur dan stopt de ondersteuning. Met de ondersteuning uit gaan we na een lange geleidelijke klim met zo’n 40 kilometer per uur over het hobbelige pad naar beneden. Na een stuk vlak gaat het weer omhoog in een dicht bos.

Tijd voor het testen van de ondersteuning. De motor levert 250 Watt, een toerfietser tussen de 100 en 200 Watt. Dus het is ruim een extra setje pedalen. In de stand turbo fiets je in een redelijk hoge versnelling zelfs vrij gemakkelijk tegen een steile helling op. Dat betekent dat iedereen hier avontuurlijk kan fietsen en daarbij zelf de inspanning kan leveren die hem of haar daar voldoening bij schenkt. Het is overigens bij een langere fietstocht zaak het gebruik wat in de gaten te houden, want 68 kilometer in de turbo stand gaat niet lukken. We ronden het grootste van de drie meren, de Schlugsee.

De oevers van de Schlugsee

De oevers van de Schlugsee

Het gaat verder over stukken waarbij de grip van de banden van de mountainbikes toch wel een pluspunt is. Door een bos bereiken we het derde meer, het op 949 meter hoogte gelegen Feldsee. Veel kleiner dan de andere meren, maar mooi omsloten door de bossen en met een historie. Hier was ooit het eerste Duitse ijsstadion en in 1924 werden op dit meer de Duitse kampioenschappen schaatsen en ijshockey gehouden. Een bord getuigt er nog van.

De Feldsee. Mooi omsloten door de bossen.

De Feldsee. Mooi omsloten door de bossen.

Niet veel verder vinden we weer de weg naar de Titisee, die we nu in de andere richting omcirkelen. Als we omlaag gaan loopt het aantal resterende kilometers dat de batterij nog heeft in de Eco stand op. 58, 59,60. Terug naar 58 als een stukje stijgen en daarna in stapjes naar 62. De fiets laadt de batterij op als je daalt. En even wint de spaarzaamheid. Zo veel mogelijk zelf omhoog en stroom winnen bij het afdalen. Het kan een sport worden op een fiets die zich nog het best laat omschrijven als het equivalent van een luxe en sterke SUV.

Stoere E-bikes

Stoere E-bikes

Het Menzenschwander Geissenpfad

Deze intrigerende naam duidt op een geitenpad in het Menzenschwander dal. Het pad begint in het plaatsje Hinterdorf . Hier passeer je eest wat typische Zwarte Woud boerderijen. Groot, en imponerend, donker, met veel hout en een laaghangend dak. Hellingbanen voeren naar op de eerste verdieping gelegen schuurdeuren. De details zijn klassiek, maar de lijnen doen aan bijna futuristische aan.

Hinterdorf

Hinterdorf

Hinterdorf boerderij in typische Zwarte Woud architectuur

De details zijn klassiek, maar de lijnen hebben iets moderns

Het pad gaat langs de wand van het dal omhoog en wordt smaller en smaller tot het een nauwelijks waarneembaar vlak strookje met minder begroeiing langs het struikgewas is. Het gaat verder omhoog tot het je een fraai uitzicht over het dal hebt. Het pad passeert een paar morenes, lage heuvels die ooit het einde van een gletsjer markeerden, gaat over in een heidelandschap en kromt het dal weer in. Al geruime tijd hoor ik het geruis van water. Het pad gaat de begroeiing in en ik onwaar een waterval. Een brug naar de overkant, nog meer stroomversnellingen en watervalletjes. Het pad buigt af en loopt een tijdje langs de rivier alvorens het verder afdaalt en ik via een weiland weer op de parkeerplaats aankom. Een mooie wandeling, deze tien kilometer.

Het Menzenschwander Geissenpfad - Geiten trof ik niet aan

Het Menzenschwander Geissenpfad – Geiten trof ik niet aan

Menzenschwander waterval

Menzenschwander waterval

Eens het uiteinde van een gletsjer

Eens het uiteinde van een gletsjer

Verdwalen kan bijna niet

Verdwalen kan bijna niet

Praktisch

De regio en zijn toeristenbureau zijn buitengewoon goed georganiseerd. Fiets- en wandelroutes zijn systematisch op bordjes aangegeven. En er zijn talrijke boekjes en brochures waar fiets- en wandeltochten op aangegeven zijn. En natuurlijk kun je al het materiaal downloaden zodat je goed voorbereid naar het gebied kunt gaan.

Er zijn hotels die precies in de stijl zijn die je bij het Zwarte Woud verwacht, zoals de Jostalstübe, waar ik verbleef. Er zijn restaurants met de degelijke maar smaakvolle keuken die bij de streek hoort. En je kunt een E-car uitproberen! Want bij meer dan 350 hotels krijg je bij een verblijf van 2 nachten of meer gratis de Hochschwarzwald Card. Deze geeft gratis toegang tot meer dan 70 attracties, variërend van kabelbanen, boot cruises, zwembaden tot gratis openbaar vervoer. En het gebruik van de beschikbare E-cars. Het idee is dat je je eigen auto kunt parkeren en hem verder niet nodig hebt.

Meer info over het hoge Zwarte Woud: www.hochschwarzwald.de

‘The Sunny Side of Germany’ Toeristenbureau Baden Wurttemberg

Met dank aan City Zapper

Theo

Ik hou van reizen en fotograferen. Liefst lang en naar verre oorden, al ‘doe’ ik natuurlijk ook stedentrips. De mogelijkheid om mijn herinneringen te kunnen ondersteunen en delen zorgde ervoor dat fotografie een heel belangrijk element is geworden tijdens het reizen. Ik heb gemerkt dat ik er ook anders van ga kijken. En uit kijken en beleven volgen verhalen.
Theo

Latest posts by Theo (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>