Groepsrondreis highlights van West-Maleisië

Na een mislukte zogeheten jongeren zomervakantie in Spanje met veel regen besloot ik het dit keer beter en groter aan te pakken. Met een budget van zo'n 1500 euro per persoon ging ik samen met een vriendin allerlei reisbureaus langs. Na een lange zoektocht namen we een besluit. Een groepsrondreis door Maleisië met daarin de highlights van West-Maleisië.

Taman Negara

1e reis door Maleisie

Omdat ik zelf nog geen ervaring met een land als Maleisië (ik heb nooit eerder zo’n verre reis gemaakt, behalve New York maar dat is erg westers) en omdat ik geen rijbewijs heb, vond ik het een goed idee om een groepsrondreis te proberen. Er wordt veel voor je geregeld, zoals het vervoer. Ondanks dat de leeftijd van deze groep een stuk hoger lag dan dat van mijzelf, was het heel leuk om met de groep op te trekken. Je raakt aan de praat en hoort veel verhalen over andere reizen. Een groepsrondreis is dan ook zeker aan te raden.

Leestip: 7 redenen om Maleisië op jouw bucketlist te zetten.

Kuala Lumpur

Een vlucht van twaalf uur met Malaysia Airlines bracht ons naar Kuala Lumpur. Onze reisleider stond al te wachten om ons vervolgens met de bus naar het hotel te brengen. Daar ontmoetten wij de hele groep van 27 mensen. Tijd voor bijkomen van de vlucht was er niet. Meteen de bus in, op naar de “Batu Caves”, een hindoeïstische tempel iets buiten de stad. Om de tempel te bezoeken moet je 272 treden omhoog. Eenmaal daar heb je een prachtig uitzicht over de stad en kun je de grot in. Slimme aapjes vermaken de weg omhoog. Ons werd verteld dat je ze absoluut niet in de ogen mag aankijken omdat deze dan agressief kunnen worden. Ook zijn ze zo slim om alle plastic zakjes uit je hand te grissen om met alle nieuwsgierigheid te kijken wat er in zit.

Batu Caves

Kuala GandahBevangen door de hitte gingen we verder met het programma. Het paleis van de keizer, het oude treinstation, Petronas Twin Towers en Merdekka square. Dag twee was er ter vrije besteding. Wij besloten om naar “Kuala Gandah” te gaan. De olifantenopvang, ruim een uur buiten de stad. Als je tijd hebt in Kuala Lumpur, ga dan zeker op bezoek bij de olifantenopvang! Eerst werd er een filmpje getoond hoe er te werk wordt gegaan. Olifanten van een bedreigd gebied worden overgeplaatst naar een veilig gebied. Dat is een heel lang en lastig proces. Met behulp van getrainde olifanten worden wilde olifanten gerust gesteld en per vrachtwagen of met de boot overgeplaatst. Daarna mochten we zelf de ‘kleine’ olifantjes bananen voeren en op de ‘grote’ olifanten een stukje rijden. Geweldig!

Petronas Twin Towers

Taman Negara

De dagen in Kuala Lumpur gingen heel snel voorbij. We verlieten de stad en gingen per longtailboot naar het grootste en oudste oerwoud op aarde, Taman Negara. Taman Negara betekent in het Maleis “Nationaal Park”. De boot was smal, je kon met twee naast elkaar zitten. Drie uur lang over de rivier dwars door de bossen. Zeer indrukwekkend om al de groene natuur te zien. We sliepen voor twee nachten in Mutiara Taman Negara. Een park met bungalows midden in het oerwoud, het meest luxe resort in Taman Negara (hoewel het nog steeds vrij basic van opzet is). Mooie bungalows, maar er kunnen hier soms ongewenst dieren zitten. Het is en blijft een oerwoud. Wij als twee meiden hebben natuurlijk eerst alles geïnspecteerd en gelukkig niets gevonden. Anderen van onze groep hadden minder geluk.

Beestjes zouden we toch wel tegenkomen want ‘s avonds zijn we met een gids een nachttour gaan lopen. Gewapend met een zaklamp en met sokken over onze broek heen, tegen de “bloodsuckers”, vertrokken we het donker in. We hebben redelijk wat dieren gezien. Herten, spinnen (de grootste op aarde), wandelende takken, sprinkhanen en een uil. De volgende dag was er geen tijd voor uitslapen want deze ochtend stond de “canopy walk” op het programma. De canopy walk is een tocht van 500 meter van boom top tot boom top op veertig meter hoogte. De verbinding van elke boomtop is met een touwbrug. Hier mag je sowieso geen hoogtevrees voor hebben. Als je boven bent heb je een prachtig uitzicht over het oudste oerwoud op aarde. Bij terugkomst een ontspannen tochtje met een bootje over de rivier en een stop bij de lokale bewoners van dit oerwoud. De Orang Asli. Zij lieten ons zien hoe je snel vuur kunt maken en hoe je met een giftige pijl dieren kunt doden. Ik bleek geen natuurtalent.

Cameron Highlands

Na alle hitte van de afgelopen dagen was het hoog tijd voor wat verkoeling. De Engelsen, van wie Maleisië eerst een kolonie was, vonden dat ook. Door de hoge ligging is het er koeler dan in de rest van Maleisië (zo’n 20 tot 25 graden Celsius). Daarom woonden ze graag in de Cameron Highlands. Het regent in dit gebied wel elke dag. Geluk voor ons dat het deze keer een uitzondering was. Dit groene bergachtige gebied wordt voornamelijk gebruikt voor het verbouwen van thee. Onze reisleider verraste ons tijdens het diner met een karaoke versie van “Let it be”. Hier bleef het niet bij, want aan het eind van de avond liep iedereen de polonaise op Frans Bauer. Daar ga je dan helemaal voor naar Maleisië.

Penang

Op onze weg van de Cameron Highlands naar het eiland Penang, stopten we een paar keer. Bij de Lata Iskandar watervallen, de grotten van Ipoh en de mooiste moskee van Maleisië; Ubudiah. Uiteindelijk kwamen we eind van de middag aan bij ons hotel. Het lag niet in Georgetown, de hoofdstad van Penang. Dit hotel was vooral voor het uitrusten bedoeld. Heerlijk zwembad en zo aan het strand. Voor de prachtige stranden hoef je eigenlijk niet naar Penang te gaan. Veel toeristen gaan naar Penang voor het eten, de leuke attracties en de gezellige sfeer.

eten in Penang Maleisie

Lekker eten in Penang

Wij besloten die avond niet met de groep mee te gaan, maar zelf de stad in te duiken. Dit was geen succes. De lokale bus was eerst al voorbij gereden en toen we eindelijk in een bus zaten, besloot de chauffeur midden in zijn dienst even te stoppen. Vervolgens wisten we niet waar we moesten uitstappen omdat iedereen iets anders zei. Eenmaal uitgestapt waren we de weg kwijt en hebben we van twee aardige Duitse toeristen een kaart gekregen. We hebben lang gelopen maar er bleek niet echt een centrum te zijn. Teleurgesteld een taxi terug genomen.

Penang

De dagen erna hebben we vooral veel niks gedaan. Nog een laatste uitstapje stond gepland. Het orang oetang eiland. Wij als mensen werden in dit park opgesloten. Een omgekeerde dierentuin. In deze orang oetang opvang worden apen opgenomen met de intentie ze weer terug te brengen in de wildernis. Voordat dat kan, moeten ze leren hoe ze moeten leven in de wildernis. Dat gaat in verschillende fases. De baby oerang oetangs worden meestal niet door de moeders opgevoed. Het is heel erg aandoenlijk om deze baby aapjes te zien met hun luiers aan al spelend met een beer.

apen Maleisie

Na het aapjes kijken bezochten we ook het ecopark. Dit kun je vergelijken met een normale dierentuin. Hoewel normaal… We zagen dieren die in Nederland niet te vinden zijn zoals een “katbeer”. Als afsluiting mochten we het hok in met de kleine aapjes. Ze sprongen meteen je schouder op want ze weten dat je eten voor ze hebt. De laatste dag nog genoten van de zon en enorm verbrand. ‘s Avonds een afscheidsdiner met de hele groep romantisch aan het strand. Velen van de groep hadden nog een verlenging op Langkawi of Borneo, maar wij, helaas, moeten weer naar school.

Tips voor andere reizigers

Deze reis was via De Jong Intra. Wij hadden een planning waarbij we ook zelf dagen mochten invullen. Neem genoeg tijd om te acclimatiseren. In Maleisië is het altijd rond de dertig graden en er is een hoge luchtvochtigheid. Erg benauwd dus. Maleisië kun je als vrouw makkelijk alleen doen. Wij, twee meiden, zijn nooit lastig gevallen.

Tekst en foto’s: Laika Swinkels

Dionne
Laatste berichten van Dionne (alles zien)
  1. Linda zegt:

Was even aan het googlen tijdens het maken van m’n fotoboek..
    En dacht: hé daar ben ik geweest, hé en daar ook!
    Hé, dat is Laika en ik was daar bij! haha
    Toevallig zeg!

Het is inderdaad een leuke reis geweest.

Groetjes Linda

2. Was even naar het googlen voor informatie over Maleisië en Borneo en kom zo op deze sit
    25 september ga ik met Fox de groepsreis Maeileisië – Borneo maken
    Alle tips en adviezen over deze reis zijn zeer welkom

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>