De uithoek van Holland is een bezoek waard

‘Dames en heren, ik presenteer u het eind van de wereld en het begin van beschaving. Ik geef u Hoek van Holland’. Ongetwijfeld is een brede glimlach verstopt achter het mondkapje dat dit olijke scheepsmaatje draagt. Met iedereen maakt hij een dolletje. We stappen met onze fiets uit de Fast Ferry op een drijvend ponton in de haven van Hoek van Holland. Zojuist hebben we een rondvaart met de Nieuwe Prins langs de Maasvlakte gemaakt. De boot is onderdeel van het regulier openbaar vervoer, maar wordt, zeker in het weekend, ook als toeristisch vervoersmiddel gezien en gebruikt.

Industrie als bezienswaardigheid

Eigenlijk best raar dat een industrieel gebied een toeristische attractie is geworden. Overslaghavens, containerschepen, kranen en pijpen; mooi is het niet. De flyer van de Fast Ferry pakt uit met zeehonden spotten tijdens de twintig minuten durende vaart naar de Maasvlakte. De beestjes hebben maanden geleden eieren voor hun geld gekozen en een nieuwe loungeplek gevonden buiten de vaarroute. Ondertussen doen twee sleepboten hun best om de Hamburg Süd in de juiste positie te manoeuvreren. Stoom komt uit de pijp bij de kleine krachtpatsers. Ze hebben het zwaar. Bij de halte Antarcticaweg legt de ferry voor het eerst aan. Zware industrie omringt ons. Twee containerschepen worden geladen. De fietsknooproutes gaan vanaf hier verder richting het eiland Voorne-Putten. Onze bestemming ligt vier kilometer verderop.

Fast Ferry Maasvlakte
Waterbus Hoek van Holland
Met de fast ferry naar Hoek van Holland
Met de waterbus naar de Maasvlakte
Containerschip Maasvlakte

De donkerblauwe Pointer damesfietsen uit de vorige eeuw waarover we beschikken zijn nu toch wel een uitkomst. Een raffinaderij aan onze linkerhand, rechts buizen met een diameter groot genoeg voor een olifant om in te staan. Futureland komt na tien minuten trappen achter de buizen tevoorschijn. Dit is het interactieve informatiecentrum over de Eerste en Tweede Maasvlakte. Naast veel informatie over het ontstaan en gebruik van het gebied is het ook erg leuk voor kinderen. Zij kunnen zelf containerschepen laden of zand baggeren. Digitaal dan. Met verrekijkers zijn de verrichtingen van de havenarbeiders aan de overzijde bij één van de grootste containerschepen ter wereld nauwgezet te volgen. Een kleine anderhalf uur later is de Fast Ferry begonnen aan het volgende rondje en vervolgen we onze rondvaart. Het scheepsmaatje verwelkomt ons andermaal enthousiast. De omgeving is veel van hetzelfde; industrie, containers en schepen. Kijk voor meer toeristische informatie over Nederland ook eens op NederlandOntdekker.nl.


Fietsen Hoek van Holland
Futureland Hoek van Holland
Futureland Maasvlakte 2
Futureland met kinderen
Futureland Tweede Maasvlakte
Fietsen naar Futureland

Deurtje open

Door haar strategische ligging aan de Noordzee en aan de monding van de Nieuwe Waterweg heeft Hoek van Holland iets met water. Grote container- of cruiseschepen varen vanaf de Noordzee de Nieuwe Waterweg in op weg naar de Rotterdamse haven. Vanaf het strand kun je ze bijna aanraken. Deze in- en uitgang voor de scheepvaart heeft zelfs een deur die de Maeslantkering heet. Deze constructie vormt het slotstuk van het deltaplan dat na de Watersnoodramp in 1953 werd opgezet. Twee gigantische witte stalen draaiarmen vormen een deur die het water bij een zware storm tegenhoudt. Als student civiele techniek in Delft is Ilse hier in haar nopjes. De oranje helm zit haar als gegoten. Ze verzorgt rondleidingen in het Keringshuis en neemt groepjes mee naar de draaiarm. ‘Pas dan zie je hoe groot het ding echt is. Slechts twee keer is de waterkering sinds de bouw eind negentiger jaren geactiveerd omdat de waterstand te hoog werd. Dan gaat Rotterdam op slot’, vertelt ze. Net als we onder het gevaarte doorlopen komt een zeehondje langs dobberen en kijkt nieuwsgierig om zich heen. Morgen gaat de poort dicht voor de jaarlijkse oefening.

Maeslantkering Hoek van Holland
Zeehond in de Nieuwe Waterweg met de Maeslantkering
Maeslantkering bezoeken
Waterspeeltuin Keringshuis Maeslantkering

Vuurtoren beklimmen

De andere trots van ‘de Hoek’ is ook maritiem gerelateerd. Maar in tegenstelling tot de waterkering is deze met pensioen. De rode vuurtoren achter de dijk is ontmanteld en in gebruik als een museum voor kustverlichting. Aan lampen geen gebrek in deze vuurtoren. Zijn moderne vervanger staat een tiental meter verderop. Op één van de etages is een werkplekje ingericht zoals het er vroeger moet hebben uitgezien. Inclusief emmer voor de grote boodschap. Vanuit de nok is de strategische ligging van Hoek van Holland goed zichtbaar en is het hele gebied te overzien. Een tweetal zondagen per maand is de vuurtoren open voor het publiek.

Een van de nieuwe rode lichten, met op de voorgrond het oude hoge licht
Kustverlichtingsmuseum Hoek van Holland
werkplek vuurtoren Hoek van Holland
Het oude hoge licht staat aan de Willem van Houtenstraat
Vuurtoren Hoek van Holland

Karakter

Beide hoeken van de twee provincies die samen Holland vormen hebben een reputatieprobleem. Den Helder is voor velen niet meer dan een tussenstation naar Texel. Hoek van Holland kijkt uit op industrie en is de plek waar de ferry naar Engeland aanmeert.

Eerlijk is eerlijk; deze kustplaats is geen Noordwijk of Scheveningen. Geen kilometerslange boulevard met tientallen strandtentjes en entertainment. Of een pier met een zipline. Wel een drie kilometer lang betonpad voor wandelaars met een dozijn strandtenten. En een pier waar je struikelt over de gaten en met gemak een nat pak oploopt. Maar dat geeft niet. Hoek van Holland heeft zijn eigen karakter en verhaal. En dat is best een bezoek waard.

Betonpad Hoek van Holland
Boulevard Hoek van Holland
Zonsondergang Hoek van Holland
Fast Ferry Hoek van Holland

Jos
Latest posts by Jos (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>