Zo stap je uitgerust het vliegtuig uit

Kan jij niet wachten tot je weer met het vliegtuig op reis kunt? Die jetlag heb je waarschijnlijk niet gemist. Gelukkig zijn er een aantal handige trucjes die ervoor zorgen dat jij niet compleet gesloopt het vliegtuig uit stapt na een lange vlucht naar een tropische bestemming zoals Thailand. Denk bijvoorbeeld voor het boeken al na over de logistieke aspecten, zoals het tijdstip dat je gaat vliegen en de stoelkeuze. We hebben leuke en handige tips op een rij gezet om fris en fruitig vanuit het vliegtuig op je bestemming aan te komen.

Een lange vliegreis kan een aanslag op je lichaam zijn. Het is vreemd wat er gebeurt met je lichaam op grote hoogte in een drukcabine, van vermoeidheid tot uitdroging. Van uren stilzitten in dezelfde houding krijg je stijve spieren en slapende benen. Gelukkig is er best iets wat je kunt doen om je vlucht toch iets comfortabeler te maken en het slome gevoel na het vliegen te beperken. En dat begint al voordat je gaat vliegen. Bovendien bestaan er handige oefeningen die je tijdens de vlucht kunt doen om een beetje fit te blijven. Die oefeningen zijn ook een fijne afleiding als je vliegangst hebt, zo kun je je op iets anders concentreren dan het vliegen zelf!

Wij hebben een aantal handige tips voor je zodat jij jouw volgende vakantie volledig kunt benutten en uitgerust het vliegtuig uitstapt! Altijd handig om even door te nemen voordat je aan een lange vlucht begint.

Reis ‘s nachts

Veel mensen vinden het prettig om ’s nachts te vliegen, zeker als je naar een vakantiebestemming in een andere tijdszone reist. Je kunt dan makkelijker in slaap vallen in het vliegtuig omdat je op dit tijdstip sowieso altijd slaapt. Sta op de dag van vertrek een paar uurtjes vroeger op, hou je ogen nog even open terwijl je wacht op het boarden en zodra je lekker zit kun je gaan slapen. Eventueel kun je een natuurlijk slaapmiddel gebruiken, zoals melatonine en dramamine. Een echte slaappil valt af te raden, omdat je slaapritme hierdoor in de war geschopt wordt.

Sluit je af van lawaaiige buren, onrustige passagiers en huilende baby’s door oordopjes in te doen of een noise cancelling headphone op te zetten. Volgens Thobias Eggers van het technologie platform TECHSPRING is dit een must have voor iedere reiziger. ‘Je profiteert van superieure ruisonderdrukking, waardoor je stilte vindt in een drukke omgeving. Het harde geluid van de motoren verdwijnt naar de achtergrond, evenals het gepraat van mensen om je heen. Dit is niet alleen prettig als je een dutje wilt doen in het vliegtuig, maar ook als je naar muziek luistert of een filmpje wilt kijken. Voor wie overdag reist en nog wat werk wil doen in het vliegtuig helpt een noise cancelling koptelefoon bij het focussen.’

Zo stap je uitgerust het vliegtuig uit

Plekje bij het raam

Over het algemeen kun je van tevoren al online inchecken. Wees hier op tijd bij zodat je een comfortabel plekje aan het raam kunt kiezen. Zo voorkom je dat je steeds op moet staan omdat de persoon naast je weer naar het toilet moet of een stukje wilt lopen. Ook heb je de mogelijkheid om je hoofd tegen het raampje aan te leggen, waardoor je net wat meer ruimte hebt. Als je prettig wilt liggen valt het aan te raden om zelf een kussentje, sjaal of kleine plaid mee te nemen. Zo’n klein kussentje krijg je meestal wel bij een langeafstandsvlucht, maar echt comfortabel zijn deze van de luchtvaartmaatschappij nooit.

Kies voor een plekje bij de nooduitgang wanneer je meer beenruimte wilt, maar let er wel op dat jouw stoel naar achteren kan wanneer je hier zit. De hele reis rechtop zitten is geen pretje. Laat het je achterburen wel even weten voordat je jouw rugleuning naar achteren kantelt.

Tips om fit te blijven tijdens een (lange) vlucht

Wandel wat rond in de terminal, want in het vliegtuig zul je al snel een paar uur stil zitten. Gebruik de tijd die je toch moet wachten om je benen nog even te strekken. Vermijd zware maaltijden, want die zijn lastig te verteren in de lucht, wat je slaap kan belemmeren. Draag comfortabele kleding met ademende laagjes om de temperatuurverschillen tussen de terminal, het vliegtuig en je bestemming te overwinnen. Beperk cafeïneverbruik, want koffie en thee versterken uitdroging. Tijdens je vlucht blijf je actief met simpele vliegtuig-workouts als de voetendraai, de pompvoet, de knieënknuffelaar, de schouderrol, de nekrol en de voorwaartse buiging. Vergeet vooral niet zo nu en dan even op te staan om door het gangpad te lopen.

Trek je meest comfi oufit aan en probeer wat te slapen. Doe de oefeningen als je wakker bent, let op je voeding en drink voldoende water. Zo kom je fris en fruitig het vliegtuig uit, klaar om aan je vakantie te beginnen.

Team Reishonger
Follow us

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>