Met een huurauto met chauffeur door Sri Lanka

Veel reizigers huren voor hun rondreis in Sri Lanka een auto met chauffeur. Zelf rijden is niet gebruikelijk. Met het openbaar vervoer reizen kán, maar is minder handig dan het lijkt: je verliest veel tijd, hebt nauwelijks comfort en van vaste vertrektijden moet je je niet teveel voorstellen. Het grootste bezwaar: je komt niet op de plaatsen en bij de bezienswaardigheden die je wilt zodat je alsnog taxi’s nodig hebt. Een huurauto met chauffeur dus. Maar waar moet je op letten? Sameera, de Sri Lanka lokale specialist van Local Hero Travel geeft je de vijf beste tips!

Hello Sir..

Loop de luchthaven terminal van Colombo uit en je ziet ze staan: de chauffeurs die staan te zwaaien: “Hello Sir, Good price, Good car!” Good driver hoop je dan, maar juist dát weet je niet van tevoren. Toch belangrijk want de chauffeur maakt of breekt je vakantie. Op de meeste dagen zit je samen in de auto dus dan is een ‘klik’ met je driver wel fijn. Elkaar begrijpen (en dan niet alleen het Engels), misverstanden vermijden, iets leren van elkaars cultuur en een geintje op zijn tijd, dat is de beste mix. Dit zijn naar mijn ervaring de do’s en don’ts.

De lokale vissers vissen in unieke stijl

Typisch voor Sri Lanka zijn de bijzondere vissers die op hun houten palen helemaal stil zitten om hun vissen te vangen

#1 Kies voor kwaliteit

Natuurlijk kun je mazzel hebben, maar de regel is: goede chauffeurs hebben werk en staan niet bij de luchthaven. En goede bedrijven zorgen ervoor dat hun auto’s niet stilstaan. Dus van tevoren boeken is beter. Niet bij een 5-sterrenbedrijf: een limousine met zwarte gordijntjes en de airco maakt de afstand tot land en locals wel erg groot. Kies een ‘midrange’ lokale reisorganisator. Die heeft zijn auto’s en chauffeurs goed verzekerd. Bedenk dat op smalle en heuvelachtige tweebaanswegen vol mensen, dieren en al dan niet krakkemikkige voertuigen een ongeluk niet denkbeeldig is.

tuk tuk sri lanka

Een tuk tuk is leuk voor het avontuur, niet voor een uitgebreide en comfortabele ontdekkingstocht over het eiland

#2 Laat weten wat je wilt

Net als jij vindt ook de chauffeur het prettig om de avond tevoren te weten wat de volgende dag brengt. Praat de volgende dag dus door, zeg duidelijk wat je wilt en waarom en geef de chauffeur ruim de mogelijkheid (men is héél beleefd) zijn mening te geven. Er zit vaak een logistieke reden achter.

De meest gemaakte fout: niet voldoende communiceren. Maak er een gewoonte van de volgende reisdag even rustig door te nemen voor je afscheid neemt en herhaal nog eens duidelijk wat je samen afgesproken hebt.

de koele theeheuvels

De theevelden liggen als een glooiende, groene deken tegen de heuvels aan

#3 Vertrek op tijd

In Sri Lanka begint de dag bij zonsopgang. Je chauffeur is wakker, poetst nog even zijn auto en verwacht tussen 08.00-08.30 te vertrekken. Reken op reisdagen dus niet op lang uitslapen, je wilt immers ook nog op je gemak ontbijten. Bij een vroege start hoort een vroege lunch. Je chauffeur kijkt soms na elven al op zijn horloge, hij is immers al vanaf zo’n 06.00 uur wakker. Heb daar begrip voor. Voor het donker ben je in je volgende hotel, want bij donker is de kans op ongelukken niet denkbeeldig. Dat kan je chauffeur zich niet veroorloven. Want een ongeluk betekent doorgaans, schuldig of niet, einde van zijn loopbaan.

Sri Lanka huurauto met chauffeur

In het drukke verkeer van Sri Lanka is het erg prettig om met je eigen chauffeur op pad te gaan

#4 Wees flexibel én assertief

Per dag en per reis is een standaard aantal kilometers voorzien. Bij betrouwbare bedrijven is dat ca. 1.500 km, genoeg voor een rondje Sri Lanka en kleine, ongeplande sidetrips op je route. Die sidetrips zijn essentieel want daarmee laat je chauffeur zien hoe begaan en flexibel hij is en hoe hij je reis persoonlijk maakt. Uiteraard om die service aan het eind ook terug te zien in de fooi.

Elke chauffeur heeft zijn vaste routine, dat zou je zelf ook hebben als je dit soort reizen maakte. Maar het is ook jouw reis dus wees wel assertief. Wil je in verzorgde restaurants eten of liever in kleine roadside tentjes? Zeg het van tevoren, maar bedenk dat je chauffeur soms echt beter weet waarom je dat schattige eetstalletje beter kunt overslaan. Bouw een vertrouwensband op en wissel via Whatsapp bijvoorbeeld wat foto’s van jezelf en je familie uit.

lokale kids sri lanka

Lokale kids in de trein

#5 Beloon wie goed is

Goede bedrijven betalen hun chauffeurs goed. Die hoeven dan niet in de auto te slapen om extra geld uit te sparen en commissies zijn niet nodig. Shopping trips zijn dus ook niet in de route gepland. Toch is het leuk om soms een kruidentuin, lokaal ambachtsbedrijf of winkel te bezoeken. Geef aan wat je precies wilt of niet wilt. Ben je niet tevreden? Meld het gelijk. Een misverstand kan zo ontstaan, maar is vaak ook net zo snel weer opgelost.

Je chauffeur is trots op zijn bedrijf, zijn werk en zijn netjes onderhouden auto en verwacht (terecht) een redelijke fooi. Gebruikelijk is tenminste € 5,- per persoon per dag. Een rondreis Sri Lanka is geen backpacken, alleen aan entreegelden ben je al een dikke € 100,- p.p. kwijt, dus dan maken die paar extra’s onderweg ook het verschil niet. Ben je tevreden? Laat het weten! Goede reviews zijn belangrijk voor zowel de chauffeur als zijn baas.

Een van de hoogtepunten van Sri Lanka is het bewonderen van de leeuwenrots; Sigiriya

This is a photo of a female tourist climbing Sigiriya Rock Fortress, aka Lion Rock, a UNESCO World Heritage Site in Sri Lanka. Sigiriya Rock is easily the most popular thing to do in Sri Lanka.

Meer weten? Sameera regelt jouw rondreis Sri Lanka op maat en naar wens. Dus stuur je reiswensen naar hem door of kies één van de drie voorbeeld rondreizen op de site en pas ze aan.

John

Dol op stedentrips, attractieparken en treinreizen. Maar houdt er vooral van om onderweg te zijn...
John

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>