Met Icelandair de grote plas over

IJsland is hot. Het aantal bezoekers is 2017 ten opzichte van 2015 geëxplodeerd met een toename van een kleine miljoen tot meer dan twee miljoen. Dat is behoorlijk wat voor toch best een klein land in een hele korte tijd. Icelandair is de nationale luchtvaartmaatschappij van IJsland.

Positie als hub

De geïsoleerde ligging tussen Europa en Amerika geeft IJsland een uitstekende positie als hub tussen beide continenten. En daar maakt Icelandair goed gebruik van met haar vluchten van Amsterdam via Reykjavik naar meerdere steden in de Verenigde Staten en Canada. Daarbij heb je de keuze: in een kleine twee uur overstappen voor het tweede traject van de reis of uitstappen en een aantal dagen in het prachtige land doorbrengen. Al eerder bleven we een aantal dagen hangen. Dit keer vloog ik door. Maar wat voor maatschappij is Icelandair nu precies en hoe beviel het?

ekla Aurora is het vliegtuig van Icelandair met het Noorderlicht-thema.

ekla Aurora is het vliegtuig met het Noorderlicht-thema.

Eerste indruk

De vertrek gate op Schiphol geeft een beetje een indicatie van de ‘status’ van een airline en de plek die het op de Nederlandse markt in wil nemen. De D-pier van Schiphol is een wat sombere plek. Niet zo kaal als de J-vleugel van de echte low cost airlines. Maar meer dan vijftien stoelen in de kelder telt de gate niet. Op trans-Atlantische, niet zijnde charter vluchten, ben je toch wel gewend dat je een calorierijke maaltijd in een warm bakje krijgt voorgeschoteld. Op zijn minst een zakje chips. Bij Icelandair zit dat er niet in. De menukaart in de stoelzak kent concurrerende prijzen voor voedsel in de lucht. Niet alcoholische drankjes zijn dan wel weer on the house. Oordopjes kosten je vijf euro. Is Icelandair dan toch ook een low cost carrier?

Oog voor details

Nee, Icelandair is geen low cost carrier. Er wordt geconcurreerd op prijs. Deels zijn de vlucht uitgekleed. Maar ook weer niet helemaal. Als je een maaltijd wilt kun je deze bij de boeking opgeven. De Saga Premium klasse is de variant op businessclass. Men biedt verschil klassen aan. Waarbij het geheel  verzorgd oogt. Een chique kleurstelling, een statig logo, voldoende beenruimte, entertainment systeem en keurige vliegtuigen. Het zijn ook kleine dingetjes die verschil maken. De onuitspreekbare doch prachtige naam van het toestel. Vernoemd naar een lokale vulkaan. Eén van de 130 in totaal. Of de veiligheidsinstructie. Geen zwaaiende dames midden in het gangpad. Of een poppetje die demonstreert hoe je een reddingsvest opblaast. Nee, een man blaast het vest van zijn vrouw op voordat ze in een kayak stapt en al peddelend door een fascinerend landschap uit beeld verdwijnt. Het noorderlicht beeldt de noodverlichting uit. En de glijbaan is een waterval in datzelfde schitterende landschap.

Overstap vriendelijk

Met vertraging van meer dan een half uur verlaten we Schiphol. Dat gebeurt nu eenmaal. Dit verkort mijn overstaptijd op Keflavik International Airport tot iets meer dan een uur. Niet fijn. In een kleine drie uur vliegen we naar Reykjavik. Het merendeel van de passagiers zit met oordopjes verbonden aan het entertainment systeem films te kijken. Eén rondje met drankjes tussendoor. Het besneeuwde landschap van IJsland komt in zicht. Na een zachte landing op wat ijzig ogend asfalt draaien we richting de slurf. Haastig en ongeduldig wring ik me door de gangen. De luchthaven blijkt goed ingericht op overstappende passagiers. In nog geen kwartier tijd sta ik alweer bij de terminal voor de volgende vlucht naar Vancouver. Ineens veel te vroeg. Maar wel stoeltjes in overvloed. Voor deel twee van de reis mag ik plaatsnemen in Grîmsvötn. Met twee keer drie stoelen is dit toestel gek genoeg kleiner dan het toestel van het vorige traject. Ondanks de langere vliegduur van 7,5 uur. Het geeft wat minder bewegingsruimte en meer opstoppingen aan boord. Twee rondjes drankjes en een flesje water worden uitgedeeld. We volgen de zon die al urenlang onder lijkt te willen gaan, maar aan de horizon blijft hangen. Keurig op schema wordt Grîmsvötn op Canadese bodem gezet. De zon heeft het inmiddels al opgegeven.

Stopover of korte pauze

Als je de tijd hebt breng dan zeker een paar dagen door in IJsland. Het is een leuke bonus van je vlucht naar Noord-Amerika. Ga je echt voor de eindbestemming, dan heb je een korte pauze in Reykjavik. Zonder gestress om overstaptijden. Het is je persoonlijke voorkeur In hoeverre het ontbreken van een maaltijd aan boord bezwaarlijk is. Echt smakelijk is het over het algemeen eigenlijk zelden. En er natuurlijk de keuze uit verschillende klassen. De conclusie in het IJslands; Fljótlega um borð, tot gauw aan boord!

Op uitnodiging van Icelandair stapte ik aan boord van hun Boeing 757-200 voor de vlucht Amsterdam – Vancouver v.v.

Jos
Laatste berichten van Jos (alles zien)

Leave a Reply

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>