Voorovergebogen mensen die tot hun kuiten in de blubber staan om de rijstvelden te bewerken, tientallen motorfietsen en becaks, bereden door gezinnen en vrouwen met baby’s aan de borst, ongeduldig wachtend achter de slagbomen. Desa's waar kippen tussen het afval lopen te scharrelen en kampongs waar de straatkatten liggen te luieren. Deze dingen zal je zeker zien op je reis per trein over het Indonesische eiland Java. Het treinnetwerk van Java is erg goed en de trajecten voeren door spectaculaire landschappen vol prachtige sawah's, enorme vulkanen en veel teakbossen. Je hoeft je onderweg dus niet te vervelen!

Met de trein door Java - Voorovergebogen mensen in de rijstvelden

Voorovergebogen mensen in de rijstvelden, druk met het zetten van nieuwe rijstplantjes

Jakarta als vertrekpunt van je treinreis door Java

Een goed startpunt van je reis door Java is de Indonesische hoofdstad Jakarta. Het is de plek waar de meeste toeristen voet aan land zetten, het hart van Indonesië met een rijk koloniaal verleden. En het is een ideale plek om je treinreis door Java te beginnen! Populaire treinroutes zijn de noordkustroute van Jakarta via Semarang naar Surabaya en de zuidkustroute via Bandung naar de sultanstad Yogyakarta. Mooie kortere treinritten zijn de route van Jakarta naar Bandung of van Yogyakarta naar Mojokerto. De Bromo vulkaan is natuurlijk een populaire bestemming en ook de ferry’s naar Sumatra in het westen en Bali ten oosten van Java zijn met wat moeite met de trein te bereiken.

De meningen over de stad Jakarta lopen uiteen. De een vindt het een drukke vieze stad, de ander een interessante stad door het koloniale verleden. Jakarta heeft zeker een aantal bezienswaardigheden die in principe in een dag te bezichtigen zijn. Ons advies is om de stad vooral te gebruiken om even letterlijk te ‘landen’ in de drukte. Daarbij kun je gelijk wennen aan een andere cultuur. Je kijkt je ogen uit naar de veelal drukke mensenmassa, de eettentjes en al het leven op straat.

Het is een gegeven dat je in een hectisch stadsleven terechtkomt. Te midden van die chaos ligt het voormalig stadhuis op Fatahillah Square, ooit het centrum van het oude Batavia. Restanten van deze controversiële geschiedenis zijn terug te zien in de wijk Kota Tua, in de oude haven Sunda Kelapa en in diverse musea. Een ding is zeker: verdieping in de VOC-geschiedenis is een waardevolle toevoeging voor iedereen die een bezoek brengt aan Indonesië!

drukte jakarta

Jakarta: stad van 10 miljoen inwoners!

Stasiun Gambir

Station Gambir (afkorting GMR), centraal gelegen naast het Monumen Nasional, is het centrale treinstation en vertrekpunt van meerdere treinverbindingen. De reistijd vanaf de internationale luchthaven Soekarno-Hatta naar Jakarta Pusat, ofwel het centrum van Jakarta, bedraagt zeker één uur en is erg afhankelijk van de verkeersdrukte. Alternatief is de Railink van het vliegveld naar station BNI City (Sudirman Baru), een trein die je in drie kwartier naar het centrum brengt.

In deze wijk zijn meerdere iconische bezienswaardigheden te zien, zoals het indrukwekkende Nationaal Monument op het Vrijheidsplein, in de volksmond ook wel ‘Monas’ genoemd, het paleis Merdeka, het National Museum, de Istiqlal Moskee, de kathedraal van Jakarta, en het Selamat Datang Monument.

Online treinkaarten boeken

Waar je voorheen op het station een zogenaamd reserveringsformulier in moest vullen voordat je de tickets bij het loket kon kopen, kun je tegenwoordig op een gemakkelijke en eenvoudige manier van te voren je online treintickets bestellen voor je treinreis door Java. Via de website Traveloka.com (Officiële Partner van KAI &Railink) betaal je een kleine commissie (+/- € 0.50) over de ticketprijs. De tickets zijn te koop vanaf drie maanden voor je vertrek. Daarbij is het goed om te weten dat de grotere steden meerdere stations hebben. Zoek van te voren uit bij welk station je wilt of moet uitstappen.

Via het boekingsproces vul je je contactgegevens en je paspoortnummer in. Vervolgens kun je je eigen stoel kiezen (elke trein heeft een naam en nummer) en betaal je met je creditcard. Je bent dus gegarandeerd van een vaste plek en je zit comfortabel. Wat wil je nog meer?

Eerste en tweede klas?

Vaak worden er drie klassen onderscheiden; executive, business en economy class. In het Indonesisch heel mooi: eksekutif, bisnis en ekonomi. De executive klasse kun je vergelijken met onze tweede klasse, de business klasse heeft wat minder luxe zitplaatsen en de gewone economy class-treinen zijn de goedkoopste plekken met beperkte beenruimte en zonder verstelbare rugleuningen. Waar dit voorheen vooral harde banken en een ventilator betekende, kun je tegenwoordig vaak wel rekenen op meer comfort en airconditioning in alle klassen. Duur is het niet, een circa 8 uur durende reis in de meest luxe klasse kost je iets meer dan 30 euro. Voor het geld hoef je het dus niet te laten om een executive klas ticket te kopen.

Hoewel we in Europa gewend zijn dat elke trein zowel een 1e als 2e klasse heeft, zul je in Indonesië zien dat het per trein verschilt welke klasse(n) deze heeft. Zo zijn er veel treinen met enkel ekonomi of alleen eksekutif. Daarbij is belangrijk om te weten dat de ‘eksekutif-treinen’ in Jakarta alleen vertrekken vanaf Gambir station. Besluit je toch met een andere trein met een andere klasse te reizen, dan is het verstandig het juiste station te kiezen. Langeafstandstreinen in de ekonomi-klasse rijden in Jakarta van en naar station Pasar Senen (PSE).

Comfortabel reizen in de executive klas

Klassen: eksekutif, bisnis en ekonomi

Jakarta naar Bandung

Treinverbindingen vind je door heel Java. Een populaire route loopt via Bandung naar Yogyakarta tot aan Surabaya. Het eerste deel van dit traject is de reis van Jakarta naar Bandung Hall. Elke treinverbinding heeft een eigen naam, vaak beschrijvend als Argo Bromo Anggrek, Argo Lawu, Sancaka Utara of Logawa. Het is bijna niet mogelijk een verkeerde trein in te stappen door de twee kaartcontroles die je tegenkomt; de eerste om bij het perron te komen, een tweede bij de trein zelf.

De treinreis van Jakarta naar Bandung, de Argo Parahyangan, is er een met vele gezichten, een die je vanaf het verlaten van Jakarta kennis laat maken met het leven langs het spoor. Het eerste stuk van de rit gaat door stedelijk gebied, door de arme buitenwijken van Jakarta waar mensen in bittere armoede leven. Al gauw gaat het bergopwaarts de Preanger in. De trein passeert traditionele dorpen met vrolijke schoolkinderen, bescheiden huisjes waar de was buiten hangt te drogen, warungs en toko’s waar fruit, kleding en huishoudelijke producten verkocht worden. Met de trein stapvoets door de bergen zie je sawah’s aan je voorbij trekken, die naarmate het landschap glooiender wordt overgaan in rijstterrassen en daarmee het uitzicht nog indrukwekkender maken. Op de hellingen rondom Bandung wordt niet alleen rijst, maar ook thee, rubber, koffie en kina verbouwd. Een bijzondere afwisseling tussen de rijstvelden.

Tijdens de drieënhalf uur durende treinrit stopt de trein op een vijftal kleinere stationnetjes, waar het vaak een drukte van belang is. Fotograferen van het uitzicht is niet eenvoudig, want waar de ramen niet voorzien zijn van zonwerende folie, zijn ze vaak vuil en bekrast. Je kunt voor het maken van foto’s het best op zoek gaan naar een half openstaande deur of raam.

Genieten van de prachtige vergezichten tijdens je ontspannen treinreis door Java

Genieten van de prachtige vergezichten tijdens je ontspannen treinreis door Java

Bandung – West-Java

Bandung is een leuke eerste stop, een plek waar je je volop kunt onderdompelen in het echte Javaanse stadsleven. Bandung is beroemd en berucht om zijn zogenaamde FO’s: ‘factory outlets’, waar bekende merkkleding tegen lage prijzen wordt aangeboden. Vooral Aziatische toeristen zijn dol op de betaalbare designerkleding en zien Bandung als winkelmekka.

Hoewel de stad zelf weinig bijzonder is, is de omgeving van Bandung dat wel. Eén ding dat je echt moet doen in Bandung, is naar de actieve vulkaan Tangkuban Perahu. Je kunt rondom de krater van deze vulkaan lopen, Kawah Domas. Ook de hotsprings hoog in de bergen en die aan de voet van de vulkaan zijn populair. Een ander hoogtepunt in de regio is Kawah Putih, het witte kratermeer, met vlakbij de prachtige langgerekte theevelden van Ciwidey. Eén tot hooguit twee dagen zijn voldoende.

Langs rijstvelden, over bruggen en door het landschap Java

Over bruggen en langs bescheiden huisjes

Yogyakarta – Midden-Java

Yogyakarta is een geweldige stad centraal in Java en een goede uitvalsbasis om veel toffe activiteiten te doen in Midden-Java. Je kunt in deze regio gemakkelijk twee weken vol maken en je rugzak vullen met schitterende herinneringen. Yogyakarta heeft de twee meest bezochte tempels van het land in de nabijheid; Borobudor en Prambanan. Ook de actieve Merapi vulkaan en de slapende Mount Merbabu liggen nabij. Daarnaast zit de omgeving van ‘Djokja’ vol met kleine onbekende parels, voor wie de gebaande paden wil verlaten, zoals de Sri Gethuk-waterval, Bukit Rhema (de ‘Chicken-church’), Nglambor Beach, het boeddhistische klooster Mendut, en de Jomblang grot, waar je abseilend naar de bodem van de grot af kunt dalen! Voor een gouden zonsopgang ga je naar de top van de Sikunir-heuvel op het Dieng-plateau. Een toffe hike maak je op de Gunung Nglanggeran en raften doe je op de stroomversnellingen van de Progo of de Elo rivier.

De trein die Bandung middels een acht uur durende reis met Yogyakarta verbindt is Argo Wilis. De treinrit van Bandung naar Yogyakarta is een bekende, aangezien je dwars door de eindeloze rijstvelden rijdt, die worden omgeven door een weelderige vegetatie en een enorme rij bergen er direct achter! Zorg dat je op tijd reserveert voor deze trein, zeker omdat die ook onder lokale inwoners veel wordt gebruikt. Het is handig om minstens een half uur voordat de trein vertrekt op station Bandung aanwezig te zijn.

De treinreis naar Yogyakarta is vergelijkbaar met het eerste traject van de reis. Uitgestrekte rijstvelden in prachtige landschappen en een inkijkje in de vele dorpjes die zich langs het spoor bevinden. Je overbrugt snelstromende rivieren en rijdt door rijstvelden en langs kleine dorpjes met de silhouetten van hoge vulkanen aan de horizon. Op dit traject rijdt tevens een nachttrein. Het voordeel is dat je in de trein slaapt en dus een hotelovernachting bespaart, en alhoewel efficiënt, is het nadeel dat je weinig meekrijgt van de omgeving.

De tempel Prambanan als uiteindelijke eindbestemming van je treinreis naar Yogjakarta

De tempel Prambanan als uiteindelijke eindbestemming van je treinreis naar Yogjakarta

Verder naar Oost-Java

Vanaf Yogyakarta kun je weer alle kanten op. Als je je weg met de Argo Wilis vervolgt, kom je in Surabaya uit. Dit deel van de reis gaat voornamelijk door vlak landschap, maar het uitzicht op de uitgestrekte felgroene sawah’s is prachtig. Vanuit hier kun je weer doorreizen naar bijvoorbeeld Bali met de Wijaya Kusuma die je naar de haven ‘Ketapang’ van Banyuwangi brengt. Vanaf daar kun je op de ferry naar Bali stappen. Leuke tip: stap in Kalibaru uit om een paar dagen in deze mooie bergachtige omgeving door te brengen, zeker als je Kawah Ijen op je bucketlist hebt staan! De Bromo vulkaan bereik je het best door vanuit Yogyakarta de trein naar Malang te pakken. Hier vind je het kleurrijke dorp Kapung Warna Warni en het is het beginpunt voor een tour naar de Bromo.

De mooie natuur van Java

De mooie natuur van Java

Met de trein door Java

Het treinnetwerk van Java is erg goed. Alle grote steden van het Indonesische eiland zijn aangesloten op het goed ontwikkelde spoornetwerk. Het reizen per trein is op de meeste routes vrij langzaam, maar tickets zijn niet te duur, treinen rijden meestal op tijd en het uitzicht is vaak adembenemend. Hoewel de wegen op Java relatief goed ontwikkeld zijn, gaat het reizen per auto door het chaotische verkeer en het op veel plaatsen ontbreken van snelwegen over het algemeen niet sneller. Al met al kun je dus prima met de trein door Java reizen, en dan doorkruis je ook nog eens landschappen die vanaf de weg soms niet goed te zien zijn vanwege de bebouwing.

Wil jij ook met de trein door Java reizen, maar regel je dat het liefst vooraf? Local Indah helpt je met het samenstellen van je droomreis door Java. Ook 333travel biedt schitterende rondreizen (per trein) naar Indonesië.

Veel rijstvelden langs het spoor

Veel rijstvelden langs het spoor

Bart
Laatste berichten van Bart (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>