Hoogtepunten per spoor

Zwitserland heeft een fenomenaal spoorwegnet waarin het woord "vertraging" niet voorkomt. In het meest oostelijke kanton van Zwitserland, Graubünden, viert de Rhätische Bahn, kortweg RhB, met haar rode treinen, hoogtij. De mooiste plekken in Graubünden liggen langs het spoor.

De mooiste plekken in Graubünden liggen langs het spoor

Ondanks het feit dat Graubünden vakantiegebied nummer één van Zwitserland is en er toeristen uit de hele wereld naar Graubünden reizen, zijn er genoeg onbetreden paden en ongerepte natuur te vinden. Naast wereldberoemde vakantieplaatsen als St. Moritz en Davos vind je er ook authentieke bergdorpjes en prachtige dalen. Met een Swiss Flexi Pas die recht geeft op al het openbare vervoer in Zwitserland en die voor meerdere dagen verkrijgbaar is, is het mogelijk om kriskras door Graubünden te reizen en alle hoekjes van dit schitterende kanton te ontdekken.

In Graubünden liggen plaatsen als St. Moritz, Klosters, Chur, Landquart en Poschiavo. Deze plaatsen hebben elk een verschillend karakter en uitstraling waardoor een reis door Graubünden uitermate gevarieerd wordt. De Swiss Flexi Pas is hierbij een onontbeerlijke stukje gereedschap om onderweg op panoramische hoogtepunten te worden getrakteerd. De pas is geldig voor drie, vier, vijf of zes dagen in een maand. Op deze dagen heb je ook recht op gratis toegang tot de musea in deze regio.

Sleeën in Bergün
De meest beroemde sleebaan van de Alpen ligt in Bergün. Bergün ligt op 1370 meter hoogte en voor het sleetje rijden gaan we ‘s avonds eerst nog een kwartiertje per trein een beetje hoger. Onderweg zien we een schitterend treinviaduct, Unesco werelderfgoed. Dit viaduct komen we later op de avond nogmaals tegen als we er op de slee onderdoor suizen. Boven bij de sleebaan trekken we de slee een stukje mee naar het startpunt van het parcours. De sleebaan is zes kilometer lang en ’s avonds sprookjesachtig verlicht. In principe kan er weinig gebeuren maar wie helemaal geen risico wil lopen kan een helm opzetten. Onderweg zie ik op een display dat ik 23 km per uur aan het sleeën ben. Al met al duurt deze zalige glijpartij ongeveer twintig minuten maar er zijn mensen die er vijf minuten over doen. Onderaan de baan glibberen we met de slee, als een hondje achter ons aan, door het dorpje om de slee bij het inleverpunt af te geven.

In juni wordt in Bergün, pal tegenover het treinstation een nieuw treinmuseum geopend waarin de hoogtepunten uit de geschiedenis van de Rhätische Bahn worden getoond. In dit sfeervolle complex wordt onder andere de geschiedenis van de railbeweging, die van lieverlee meer van het volk werd, getoond. Uit honderden dikke platen spaanplaat zijn segmenten gezaagd die als ondergrond dienen voor het berglandschap dat hier op kleine schaal gecreëerd wordt, om zo natuurgetrouw mogelijk de werkelijkheid weer te geven.

Sneeuwschoenwandelen
De Bernina Express brengt ons van Bergün naar Alp Grüm waar we vanaf het Albergo Ristorante een schitterend uitzicht hebben. Het valt met op dat je van het zien van de besneeuwde bergen eigenlijk nooit genoeg kunt krijgen. Door het steeds weer wisselende licht, ziet de wereld om je heen er steeds anders uit. Bij het restaurant op de alp staat berggids Romeo Lardi, compleet met de benodigde sneeuwschoenen en stokken, klaar om ons te begeleiden op een tocht die gedeeltelijk langs het spoortraject voert. Sneeuwschoenwandelen is een ideale bezigheid voor mensen die niet kunnen skiën. Je moet wel de neiging onderdrukken om wijdbeens te gaan lopen maar als je eenmaal het ritme te pakken hebt, kan eigenlijk iedereen die kan lopen, ook met de sneeuwschoenen aan lopen. In een lange rij volgen we Romeo. In dit gebied is het trouwens aan te bevelen om altijd onder leiding van een gids te wandelen. Romeo verzorgt ook meerdaagse sneeuwschoenwandelingen voor de liefhebbers van mooie tochten door het besneeuwde berglandschap.

panorama tijdens wandeling

Valpaoschiavo
Onderaan de berg kijken we op het treinstationnetje vol verbazing naar een hutje bovenop, om te zien welk traject we hebben afgelegd. We nemen afscheid van Romeo en treinen verder naar het plaatsje Poschiavo. Valposchiavo is de meest zuidelijk vallei van Graubünden. Vanwege haar ligging tegen de Italiaanse grens wordt hier Italiaans, maar ook Duits gesproken. Het dal strekt zich uit over 25 kilometer gevarieerde natuur waar het ook in de zomer goed toeven is. ‘s Avonds lopen we door de wirwar van steegjes en pleintjes, vergapen we ons aan de mooie oude huizen en smullen we van de lokale specialiteiten.

St. Moritz
De naam St. Moritz roept beelden op van glamour en de jet set die hier op wintersport gaat. St. Moritz werkt er echter hard aan om van dit imago af te komen. De grootste attractie van St. Moritz zijn echter niet de sterren die hier ongetwijfeld achter brillen en onder helmen verscholen gaan maar de ongeëvenaarde natuur. Het is één van de grootste en mooiste wintersportgebieden van Zwitserland met 217 km aan sneeuwzekere loipes, 150 km winterwandeltrails en 200 kilometer aan cross-country skitrails.

Vanaf St. Moritz trekt de bergtrein, de funicular, bezoekers aan het hoger gelegen gebied, schuin omhoog de berg op. Een reis door Graubünden is een aaneenschakeling van hoogtepunten en dit is er één van. Op het terras van hotel-restaurant Muottas Muragl kun je, op 2.500 meter boven de zeespiegel, in het zonnetje genieten van een lunch van lokale specialiteiten of je kunt in een soort strandstoel in de sneeuw een lekker kleurtje krijgen. In het hotel wordt zelf energie opgewekt met zonnepanelen en allerlei ingenieuze systemen. Dat werkt zo goed dat er zelfs energie over is dat aan St. Moritz wordt geleverd.

Interieur Iglo hut

Iglodorp
De bouwers van de iglodorpen hebben het werken met ijs tot ware kunst verheven. In St. Moritz staat één van de vijf Iglodorpen van Zwitserland. Het is mogelijk in deze ijshutten te dineren, maar je kan ook met z’n tweeën of met een groep in één van de ijskoude slaapkamers overnachten.

Full Moon trip
Slecht zes keer per jaar vindt vanaf St. Moritz de volle maansreis plaats. Afhankelijk van de stand van de maan rijden de panoramawagons van de Rhätische Bahn in de maanden januari, februari en maart, twee keer het traject St. Moritz – Alp Grüm. Het is zaak om tijdig een zitplaats voor deze rit te reserveren. De reis begint omstreeks half zeven in de avond. Een treinconducteur met de romantische naam Casanova schenkt alvast een glaasje Prosecco in. We rijden in ongeveer een uur naar het Albergo Restaurante op Alp Grüm, waar we een paar dagen eerder ook al waren. De trein stopt voor het restaurant en even later komen de medewerkers in de coupé langs met het voorgerecht. Als we uitstappen is de volle maan goed zichtbaar. Alle inzittenden krijgen in het restaurant een traditionele Zwitserse kaasfondue voorgeschoteld, voor deze gelegenheid “gletscherfondue” genoemd. De terugreis naar St. Moritz valt niet in woorden te treffen. Het licht in de coupés gaat uit en de trein rijdt door het sprookjesachtige maanverlichte sneeuwlandschap. Terug in St. Moritz lopen we onder de felverlichte maan door de stille straten terug naar ons hotel.

Scuol
De enorme gevarieerdheid van Graubünden is zichtbaar als we de volgende dag weer per trein naar het plaatsje Scuol reizen. De eigenaren van Hotel Belvédère kochten in 1999 een failliete boedel en hebben in de tussenliggende jaren flink gerenoveerd en uitgebreid. De verschillende hotels zijn onderling met elkaar verbonden met een gangenstelsel. Scuol in een plaatsje met 2.500 inwoners. Het skigebied ligt pal voor de deur. Je kunt bij wijze van speken op je ski’s je hotelkamer verlaten om lekker aan de gang te gaan. Wie liever gaat shoppen zit in een oogwenk in Milaan.

Architect Peter Langenegger weet ontzettend veel te vertellen over de geschiedenis van Scuol en over de speciale decoratiewijze van de huizen in het lager gelegen dorpsgebied. De oorspronkelijk witte huizen werden vanaf het eind van de 17e eeuw gedecoreerd met een techniek die Scraffitto heet. Op de grijze onderlaag werd witte gips aangebracht waar, zo lang het gips nat was, met een pen door kunstenaars figuren in werden gemaakt. Een wandeling door Scuol om deze huizen te bekijken is zeker de moeite waard.

Scraffitto
Architect Peter Langenegger weet ontzettend veel te vertellen over de geschiedenis van Scuol en over de speciale decoratiewijze van de huizen in het lager gelegen dorpsgebied. De oorspronkelijk witte huizen werden vanaf het eind van de 17e eeuw gedecoreerd met een techniek die Scraffitto heet. Op de grijze onderlaag werd witte gips aangebracht waar, zo lang het gips nat was, met een pen door kunstenaars figuren in werden gemaakt. Een wandeling door Scuol om deze huizen te bekijken is zeker de moeite waard.

Welness
In dit gebied ontspringen twintig geneeskrachtige bronnen. Het water van deze bronnen wordt gebruikt in het bad- en saunalandschap van Engadin Bad Scuol. Ook dit complex is vanuit de hotelkamers via een ingenieus gangenstelsel te bereiken.

Wellness in de sneeuw

Nuttige informatie
Zwitserland is met directe treinen te bereiken vanuit Nederland en België. In veel treinen kan je onderweg eten en op sommige trajecten rijden nachttreinen. Met de ICE International reis je al vanaf 29 euro per enkele reis naar Basel. Basel is een knooppunt voor Europees treinverkeer en hier kan je overstappen.

Zwitserland is prima te bereiken met Swiss International Air Lines die dagelijks vier rechtstreekse vluchten naar Zürich uitvoert. Daarna kan het transport moeiteloos worden overgenomen door het Swiss Travel Systeem. De voordeelpassen zijn voor trein, bus, tram en sommige boottochten geldig.

Ank

Ank is een doorgewinterde reisjournalist met als motto: “Kijk je rijk op reis”. Herinneringen aan reizen koestert ze als een zeldzame schat. Op Reishonger geniet je mee van haar reisavonturen!
Ank

Latest posts by Ank (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>