Een kijkje in de keuken bij Booking.com

Internet startups die in nog geen 10 jaar wereldmarktleider zijn geworden. Silicon Valley is dan de locatie die bij je opkomt. Maar juist in de reiswereld komt de marktleider uit Nederland. Booking.com. Met zijn wortels in Amsterdam. Wat heeft dit bedrijf groot gemaakt en wat kunnen we nog verwachten? Reishonger mocht een kijkje in de keuken nemen.

Nederlanders zijn reislustig, spreken hun talen en omdat Nederland een klein land is kijkt men gauw over de grens, terwijl bedrijven uit grotere landen langer de blik naar binnen gericht houden. Dat is één van de wortels van het succes, aldus Gillian Tans, CEO van Booking.com.

Een kind van zijn tijd

Een ander belangrijk aspect is het tijdsgewricht. Booking.com was in 1996 een kleine internet startup. En net in die tijd kwamen de zoekmachines op en nam het internet een eerste vlucht. Door steeds gebruik te maken van de mogelijkheden is het bedrijf als het ware met het internet meegegroeid. Google kwam op en niet gehinderd door veel ballast en met een goed oog voor de ontwikkelingen liftte Booking.com mee.

De klant vormt de website

De filosofie van Booking.com is klantgericht. Iedere zin en vraag op de website wordt in variaties uitgezet, waarna wordt gemeten welke variant het meeste boekingen oplevert. Zo ontstaat een website gevormd door het bezoek. De schermen zijn als stenen die door een rivier zijn gladgeschuurd, aldus David Visman, de Chief Product Officer. Test alles en wees niet bang te falen is het devies. Op dit moment zijn er zo’n 1.000 experimenten met de interactie gaande. Frappant is ook dat negentig procent van de bedachte ideeën mislukt.

Booking.com. Uitwerken en overleggen

Uitwerken en overleggen

Een andere peiler zijn Google add’s. Op dit moment zijn dat zo’n miljard keywords. Zoekt iemand in het Maleis naar Finca’s in zuid Spanje dan moet die zoektocht informatie opleveren in het Maleis. Finca’s en reviews. Want reviews zijn in de wereld van het online boeken in toenemende mate belangrijk.

Booking.com nu

Begonnen als een eenpersoonsbedrijf is Booking.com uitgegroeid tot een bedrijf waar meer dan anderhalf miljoen nachten per dag geboekt worden en met meer dan 17.000 werknemers. Technici, gedragswetenschappers, psychologen, maar bijna de helft van de medewerkers werkt in de klantenservice.

En het campusachtige hoofdkantoor is ingericht om het de nieuwe generatie van internationale creatieve professionals (er werken in Amsterdam alleen al 100 nationaliteiten) aan zich te binden. Geen vaste werkplekken, veel staal, hout, Chinese kasten, ruwe materialen en marmer, multiplex meubels en strakke design tafels, beton, koper. Op de vloer een tapijt dat eruitziet als een rood fietspad. Ieder kantoor heeft zo’n lokaal thema. En in de kantine een grote saladbar, en veg en vegan opties. Als bekroning een dakterras met uitzicht over Amsterdam ter hoogte van het Rembrandtplein. Voor werknemers die in de stad willen werken en niet in een buitenwijk of ergens in de provincie.

Booking.com Tapijt met als thema fietspad

Tapijt met als thema fietspad

Booking.com De kantine is gericht op de nieuwe werknemer.

De kantine is gericht op de nieuwe werknemer.

Wat zal de toekomst brengen?

De richting voor de toekomst is de klanten meer binden door ze meer te bieden. Met experimenten en het ontwikkelen van een chatfunctie – Booking.com Assistant – gebaseerd op kunstmatige intelligentie probeert het bedrijf de relatie met haar klanten te intensiveren. En het moet, in aanvulling op de elektronische reisgidsen die je bij een bestemming krijgt, ook mogelijk worden bij het boeken van het hotel codes te kopen die toegang geven tot voor attracties. En om transport, bijvoorbeeld vanaf het vliegveld te regelen.

Een andere peiler is de uitbreiding van het aantal listings in alternatieve accommodaties. Dat zijn woningen, appartementen, woonboten, villa’s en andere unieke overnachtingsmogelijkheden. Dertig procent van de wereldreizigers wil in 2018 een alternatieve accommodatie beleven. Onlangs is Booking.com het aantal van vijf miljoen listings –op een totaal van 27 miljoen- in dat segment gepasseerd.

De boodschap is eigenlijk dat Booking.com blijft investeren in een totaalpakket voor haar klanten en dat het eind van de mogelijkheden nog lang niet in zicht is. We schreven al eerder over de mooiste functies: De vijf beste functies van Booking.com, maar houd het bedrijf in de gaten voor meer handige functies.

Mocht jij binnenkort een leuk hotelletje zoeken? Maak gebruik van onze kortingslink voor Booking.com en krijg €25,- cashback op jouw eerste hotelboeking. Klik HIER voor de link.

Booking.com Het uitzicht vanaf het dakterras

Het uitzicht vanaf het dakterras

Theo

Theo

Ik hou van reizen en fotograferen. Liefst lang en naar verre oorden, al ‘doe’ ik natuurlijk ook stedentrips. De mogelijkheid om mijn herinneringen te kunnen ondersteunen en delen zorgde ervoor dat fotografie een heel belangrijk element is geworden tijdens het reizen. Ik heb gemerkt dat ik er ook anders van ga kijken. En uit kijken en beleven volgen verhalen.
Theo

Latest posts by Theo (see all)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>