Voor vertrek is goede voorbereiding het halve werk. Niet alleen om je te verdiepen in de verschillende verkeersregels, die per land afwijken, maar ook de grote verschillen in de dekkingen vanuit de autoverzekering. In dit artikel delen we de belangrijkste aandachtspunten als je dit jaar met de auto op vakantie gaat.
Bijzondere verkeersregels
Er is een aantal bijzonder verkeersregels die je waarschijnlijk nog niet kent. In Noorwegen en Slowakije mag je niet roken als je achter het stuur zit. In Spanje moet je als brildrager altijd een extra bril bij je hebben in de auto. In Zwitserland moet je in een tunnel verplicht met dimlicht rijden. In Griekenland heeft stijgend verkeer op smalle bergwegen voorrang op dalend verkeer, net als in de meeste landen overigens. En in Zweden mag je niet langer dan zes dagen op dezelfde plaats staan. In Italië blijven bij gevaarlijke kruispunten de verkeerslichten op rood staan als ze op groen gaan. En in Polen en Bulgarije kun je een boete krijgen als je in de bebouwde kom toetert.
Hoe ben je verzekerd?
Sommige dekkingen zijn uitgesloten als je rijdt in het buitenland. Vooral bij zaken als pechhulp, vervangend vervoer en aanvullende dekkingen bij noodsituatie. Het advies is om alles te controleren. In de polis is doorgaans een clausule ‘buitenland’ opgenomen. Hier lees je precies of en op welke manier je verzekerd bent in het buitenland. En kom je er niet uit? Neem dan even contact op met je verzekeraar of tussenpersoon.
Universele groene kaart
De groene kaart dient als bewijs dat je auto verzekerd is. In sommige landen binnen Europa is de groene kaart verplicht, bijvoorbeeld in Servië, Bosnië en Herzegovina, Marokko, Oekraïne en Wit-Rusland. Zodra je een beroep gaat doen op je autoverzekeraar, dan staat alle belangrijke informatie vermeld op de groene kaart. Je hoeft in zo’n situatie dus niet op zoek naar deze gegevens over je auto en je verzekeraar. Op de groene kaart staat ook vaak aangegeven of en hoe je autoverzekering is geregeld in het buitenland. Daarbij is de groene kaart een ‘universeel’ verzekeringsbewijs. Neem deze daarom altijd mee als je met de auto op vakantie gaat. Eigenlijk is het altijd handig om in de auto te hebben. Net als een Europees Schadeformulier.
Tweede bestuurder
Mag je binnen Europa altijd als tweede bestuurder rijden? Ja, je mag afwisselen van bestuurder zolang degenen die rijden een rijbewijs B in het bezit hebben. Het maakt in deze ook niet uit of iemand wel of niet als verzekerde op de verzekeringspolis staat. De auto is gewoon verzekerd, ook in het buitenland. Blijf je in Nederland of ga je net de grens over in Duitsland of België, dan is het ritje misschien nog te overzien. Maar vertrek je richting Zuid-Frankrijk of Spanje, dan zal het een lange rit worden. Het scheelt dan als je tussentijds van bestuurder kunt afwisselen. Ook belangrijk voor de verkeersveiligheid.
Twijfel je over je dekking?
Past je autoverzekering nog wel bij je wensen en behoeften? Ook voor een rit in het buitenland? Twijfel je hierover, vergelijk autoverzekeringen dan altijd om na te gaan of het elders beter kan. Vooral bij een dekking voor het buitenland kunnen de verschillen groot zijn. Denk dan niet alleen aan vervangend vervoer, maar ook aan je dekkingsvorm (WA, WA+ en allrisk). De vuistregel is dat auto’s tot een jaar of 5 oud allrisk verzekerd worden, auto’s tot een jaar of 10 WA+ en oudere auto’s alleen WA. Ook de bereikbaarheid (24-uurs) van alarmcentrale en service van de verzekeraar zijn factoren om extra rekening mee te houden bij het afsluiten van een autoverzekering.
- TUI vakantiepeiling 2024 - 17 april 2024
- Top 5 vakantieparken van Center Parcs in het buitenland - 15 maart 2024
- Met de camper door IJsland, onze tips! - 12 maart 2024