Dwalen door antiek Athene

In de oudste stad van Europa verwacht je een reis terug in de tijd, langs eeuwenoude monumenten en gebouwen. En dat is ook zo. Ga je mee?

Rijen met verkopers stallen hun uiteenlopende koopwaar uit op kleine tafeltjes. Beeldjes van Griekse goden, stenen beeldjes van een rij zuilen en andere hebbedingetjes. Een bejaard vrouwtje in voddige kleding en slijk brengt smekend ansichtkaarten aan de man. “One euro”, zegt ze zacht tegen iedereen die ze tegen komt. Het is langs de bekende weg naar de Akropolis, het symbool van Athene. Vele duizenden mensen passeren op weg naar de tempel van de bovenstad. Drommen mensen staan tussen de grijze dranghekken te wachten.

Een eeuwige bouwput zou je de Akropolis kunnen noemen

De Akropolis van Athene is de ruim 150 meter hoge tafelberg in de Griekse hoofdstad

Work in progress
Een eeuwige bouwput zou je de Akropolis kunnen noemen. Het is daarom goed om eerst het Akropolis museum te bezoeken alvorens je aansluit in de rij. Het museum, dat op een zodanige locatie is gebouwd dat de Akropolis weerspiegelt in het vele glaswerk op de gevel, huisvest alle ornamenten en versieringen die op en om de Akropolis zijn gevonden. Potten, vazen, maar met name de vele manshoge en bijzonder gedetailleerde beelden maken indruk. Een film toont de structuur en de geschiedenis van tempels, het is namelijk de verzamelnaam voor drie afzonderlijke bouwwerken. Het Parthenon is de grootste en meest betekende tempel van de Akropolis. Circa vierhonderd jaar geleden is door een explosie een groot deel verloren gegaan tot de tempel zoals we die nu kennen.

Het is goed om eerst het Akropolis museum te bezoeken alvorens je aansluit in de rij

Het is goed eerst het Akropolis museum te bezoeken alvorens je aansluit in de rij

Zwaar bouwmateriaal staat opgesteld bovenop de heuvel. Een kraaninstallatie op rails, schaftketen die drie hoog zijn opgestapeld en heel veel steigers. Een aantal van de vijftien meter hoge marmeren zuilen van het Parthenon zijn inmiddels gerestaureerd. Je kunt een rondje er om heen lopen en natuurlijk ook genieten van het schitterende uitzicht op de eindeloos lijkende stad. Pas als je voor de Akropolis staat besef je hoe groot en hoog het complex is en geweest moet zijn. Dat op deze plek, meer dan tweeduizend jaar geleden.

Een eeuwige bouwput zou je de Akropolis kunnen noemen

Een eeuwige bouwput zou je de Akropolis kunnen noemen

Veel steen
Op grondniveau rondom de Akropolis vind je nog veel overblijfselen uit het rijke Griekse verleden zoals het Odeion van Herodes en het Dionysustheater. Het terrein van de agora, de voormalige marktplaats van die tijd omvat met name veel stenen en aanduidingen waar iets ooit stond. Hier filosofeerde men over het zware vraagstukken in het leven en werd wat handel gedreven. In redelijke staat bevindt zich nog Hephaistos. Van veel complexen is weinig overgebleven. De tempel van Zeus, de bibliotheek van Hadrianus; het zijn restanten. Om alles te bezichtigen kun je het best een combinatie ticket voor de Akropolis en alle omliggende sights kopen.

Dionysustheater

Dionysustheater

Angst
Veel wordt er niet gebouwd in Athene. Niet alleen de economische malaise en hoge werkloosheid zijn hiervan de oorzaak, maar ook de angst om op nieuwe ontdekkingen te stuiten, zoals gebeurde bij de uitbreiding van de metro vijftien jaar geleden. Geen spectaculaire vondsten, die nu zijn tentoongesteld in de metrostations waar ze zijn gevonden, toch kosten opgravingen veel tijd en geld. Geschiedkundigen vermoeden dat een tempels hebben bestaan, maar nog niet zijn gevonden. Actief durft men niet te zoeken. De verkopers moeten het voorlopig nog maar doen met hun zuilenbeeldjes.

De tempel van Hephaistos is een van de best bewaarde tempels

De tempel van Hephaistos is een van de best bewaarde tempels

Jos
Laatste berichten van Jos (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>