Wereldwijd wordt een economische groei verwacht in 2015. Ook de reissector verwacht voor volgend jaar een groei in de vraag naar zakenreizen. Met name in Europa en Noord-Amerika zullen daardoor de prijzen van vliegtickets en hotels verder stijgen. In andere regio’s, zoals Azië, Afrika en het Midden-Oosten, stijgen de prijzen niet, onder andere vanwege de concurrentie in de luchtvaart (van lowcostcarriers). Voor de langeafstandsvluchten stagneren de prijzen vanwege de hevige concurrentie tussen de grote allianties en de maatschappijen uit het Midden-Oosten.
“Luchtvaartmaatschappijen zorgden onlangs voor opschudding bij brancheorganisaties en passagiers. Het ziet er namelijk niet naar uit dat ze hun ticketprijzen gaan verlagen, ondanks de sterke daling van de olieprijs. De fuel hedging wordt daarbij als excuus aangehaald, hoewel ze daar momenteel veel minder gebruik van maken dan de afgelopen jaren. De olieprijs is met meer dan een kwart gedaald, maar de hoge brandstoftoeslagen blijven vooralsnog gehandhaafd”, zegt Inge Stok, Director EMEA bij Advito.
De prijsstijgingen van vliegtickets, hotelovernachtingen en huurauto’s zullen in 2015 ongeveer gelijk blijven aan de inflatie; in Europa wordt een prijsstijging van 2 à 3% voorspeld. Een kleine kanttekening is hier wel op zijn plaats. Hoewel de economische situatie wereldwijd verbetert, kunnen plotselinge wijzigingen in belangrijke opkomende markten zoals China en Rusland de stabiliteit verstoren.
Hotels schakelen over naar dynamische prijzen
Naar verwachting zullen de hotelprijzen met 1 tot 3% stijgen. Hotels proberen moeizame onderhandelingen uit de weg te gaan en schakelen over van jaarlijks vastgestelde prijzen naar een dynamische prijsstelling met korting op het beste tarief van de dag. Voor klanten die ruim van tevoren boeken, blijven de prijsstijgingen daardoor beperkt. Wie laat boekt voor een periode met een drukke bezettingsgraad, krijgt te maken met non-beschikbaarheid en hoge tarieven. Hotels proberen bovendien de totale prijs op te drijven met hogere bijkomende kosten voor extra’s zoals eten, drinken en vergadervoorzieningen.
De opmars van de deeleconomie
De deeleconomie, waarbij personen via het internet rechtstreeks onderling een slaapplaats, auto of andere dienst huren, wint aan populariteit, ook in de zakenreisindustrie. Aanbieders zoals Airbnb en Uber introduceren nieuwe diensten voor zakenreizigers, waarmee ze voor opschudding zorgen in het traditionele aanbod van accommodaties en vervoer. Traditionele aanbieders zullen hierop reageren met nieuwe diensten en business modellen. Dit biedt travelmanagers de kans om zowel met de nieuwkomers als bestaande leveranciers te onderhandelen voor de beste deal.
- Wintersport in Trysil in Noorwegen met TUI - 16 januari 2025
- Ontdek de magische Light Safari in Beekse Bergen - 8 januari 2025
- Bezoek Dunluce Castle in Noord-Ierland - 17 december 2024
Mick says:
Het is een goed artikel en geeft de trend weer. Het is dus zaak om vroeg te boeken. Zuid-Amerika en met name Peru is in opkomst voor traditionele reizen maar ook voor Leisure & Luxery en zakenreizen.
Mick van lastminutesperu.nl