Wanneer kun je wat?
Je rechten bij vluchtvertraging, annulering en instapweigering zijn in de Europese Verordening 261/2004 vastgelegd. Door het Europese karakter geldt de verordening alleen indien:
- Je vlucht vertrekt vanaf een luchthaven in de EU
- Je vlucht vertrekt vanaf een luchthaven van een land buiten de EU naar een luchthaven in de EU en wordt uitgevoerd door een luchtvaartmaatschappij uit de EU
Stel dat je een vlucht boekt met KLM van Amsterdam naar Dubai. Zowel de heen- als terugvlucht vallen binnen de reikwijdte van de verordening. Boek je een vlucht tussen beide steden met bijvoorbeeld Emirates, dan valt de terugvlucht niet onder de verordening.
De verordening is alleen van toepassing indien er geen sprake is van een buitengewone omstandigheid. Hieronder verstaat men een overmacht situatie waarop een luchtvaartmaatschappij geen invloed heeft. Bijvoorbeeld weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding terrorisme of medische noodlandingen.
Wat schuift het?
Als de vertraging bij aankomst op je bestemming meer dan 3 uur bedraagt heb je recht op compensatie, indien er wordt voldaan aan de eerder genoemde criteria.
Lengte van de vlucht | Vertraging bij aankomst | Compensatie |
---|---|---|
1.500 km of minder | Meer dan 3 uur | € 250 |
Meer dan 1.500 km (binnen EU) | Meer dan 3 uur | € 400 |
Tussen 1.500 en 3.500 km (buiten EU) | Meer dan 3 uur | € 400 |
Meer dan 3.500 km | Tussen 3 en 4 uur | € 300 |
Meer dan 3.500 km | Meer dan 4 uur | € 600 |
Daarnaast kun je bij vertraging recht op verzorging hebben. Dit betekent dat je maaltijden, verfrissingen en twee gratis telefoongesprekken of e-mailberichten krijgt aangeboden. Dit geldt indien:
- Twee uur of meer bij vluchten van 1.500 km of minder
- Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1.500 km en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 km
- Vier uur of meer bij alle andere vluchten
Hoe regel je het?
Je kunt zelf je claim bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Vaak kan dit op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Bovendien heeft de Europese Unie een universeel formulier gepubliceerd voor het indienen van klachten en daarmee compensatie in relatie tot de verordening. Belangrijk is dat je alle bewijstukken, zoals je boarding pass, tickets en bagageclaimkaartjes bij elkaar sprokkelt.
Moeilijk is het allemaal niet. Het probleem is dat over het algemeen een luchtvaartmaatschappij niet geneigd is om tot compensatie over te gaan. Het kost hen immers geld. Geduld en doorzettingsvermogen kunnen nodig zijn. Een alternatief is om het proces uit te besteden aan een claimbureau. Makkelijk, maar niet gratis. Er zijn een tiental van dergelijke bureaus actief. Hoeveel blijft ervoor jou over als je een bureau inschakelt om de claim voor je te verzorgen? Aan de hand van een voorbeeld hebben we dit bij vier partijen geïnventariseerd.
Stel dat je vlucht naar Dubai een forse vertraging oploopt. Zes uur na de geplande aankomsttijd zet je pas voet aan de grond in de Verenigde Arabische Emiraten, een vlucht van iets meer dan 5.000 kilometer.
Bureau | Dienst | Service fee | Overige kosten | Je ontvangt | Extra kosten bij gerechtelijke stappen |
---|---|---|---|---|---|
EU Claim | No cure, no pay | 29% | € 26 p.p. | € 400 | € 0 |
Airhelp | No cure, no pay | 25% | € 0 | € 480 | Tot 25% extra |
Claimingo | No cure, no pay | 24% | € 0 | € 484 | € 0 |
Greenclaim | No cure, no pay | 25% | € 0 | € 480 | € 0 |
Doen!
Gemiddeld ben je dus ongeveer een kwart van je compensatie kwijt als je zaak uit handen geeft. Zelfs dan is het nog absoluut de moeite waard om werk te maken van een vertraging. Zelf doen of laten doen dus!
- Vier tips voor de fraaie Vlaamse Westhoek - 2 augustus 2022
- Citytrip Aken - 3 juni 2022
- Emirates met kids - 25 mei 2022