Wat zijn de reistrends voor 2016? De experts van Booking.com hebben aan de hand van een enorme berg data, aanbevelingen van reizigers, beoordelingen, voorkeuren en natuurlijk hun ruime ervaring als innovator in online travel-technologie een overzicht gemaakt van de reistrends voor 2016.
Eerst zien, dan reizen
Dankzij de technologische ontwikkelingen kunnen – en willen – mensen nu al vóór aankomst de gekozen bestemming zelf ervaren. Voor de huidige generatie, die niet meer zonder Google Streetview en Instagram kan, en zwaar leunt op wat er in gastbeoordelingen wordt gezegd, is transparantie van essentieel belang. De verwachting is daarom dat zowel reisorganisaties als accommodaties, van hotels tot vakantiehuizen, rijke virtual reality content zullen ontwikkelen, gericht op de totaalbeleving van een bestemming. Reizigers, op hun beurt, zullen meer gebruik maken van deze technologie om onderling ervaringen te delen. Review 2.0 komt eraan.
“Het is heel spannend om zoveel innovatie en ontwikkelingen te zien in de reiswereld. We staan op het punt van een nieuwe golf aan technologische vernieuwing op alle gebieden die raken aan onze reiservaring.”
De kracht van personalisatie
De trend speelt al breder in de samenleving, maar breekt nu ook door in de reiswereld: persoonlijk maatwerk. Reizigers verwachten al langer persoonlijke service, maar zullen binnenkort al vóór aankomst hun verblijf geheel aan hun persoonlijke wensen kunnen aanpassen. De kracht van maatwerk komt binnen handbereik met een paar tikken op het smartphone-scherm en de juiste hashtag. Waar we eerst slechts toeschouwers waren in een vreemde omgeving, kunnen we nu actief invloed uitoefenen en onze eigen ervaring. Van speciale kussens en beddenspreien tot eten op de kamer, van verlichting tot muziek, accommodaties zullen er alles aan doen om een echt ‘thuis-ver-van-huis’-gevoel te creëren. Particuliere accommodaties en vakantiehuizen zien hun populariteit tot grote hoogte stijgen. Ze bieden steeds vaker de uitgebreide service die vroeger vooral van hotels werd verwacht, zoals spabehandelingen, kinderoppas en maaltijdbezorgservice.
Vaker verder weg
Vliegen naar verre bestemmingen wordt steeds goedkoper en daarmee komt de hele wereld dichterbij. De nieuwe technologie op het gebied van supersnelle vluchten staat weliswaar nog in de kinderschoenen, maar de algemene trend van kortere vluchttijden maakt reizen over grote afstanden steeds toegankelijker voor mensen overal ter wereld. Er komen steeds meer boekingen uit de VS en Australië naar Europese hoofdsteden als Londen, Amsterdam en Rome. Evenementen als de Olympische Spelen in Rio de Janeiro krijgen mogelijk een veel internationaler publiek dan ooit, omdat reizigers bereid zijn om verder en langer te reizen dan tot nog toe.
Verantwoord reizen
De trend om tijdens de vakantie het milieu zo min mogelijk te belasten en iets terug te doen voor lokale gemeenschappen blijft groeien in 2016. Om aan deze groeiende vraag tegemoet te komen, zullen accommodaties overal ter wereld meer aandacht schenken aan de verduurzaming van hun beleid. Kiezen voor een duurzaam verblijf is niet langer voorbehouden aan een kleine voorhoede, maar zal echt mainstream worden. Of het nu gaat om accommodaties die zelf hun energie opwekken en daarmee bijvoorbeeld het water voor de wasmachine verwarmen, accommodaties die lokale ingrediënten gebruiken voor maaltijden of accommodaties die lokale vrijwilligersprojecten ondersteunen waaraan gasten kunnen deelnemen, deze initiatieven maken meteen een duidelijk verschil.
Van de gebaande paden
De grotere, door technologie mogelijk gemaakte transparantie heeft verder tot gevolg dat reizigers wereldwijd in het komend jaar steeds nieuwsgieriger worden en meer risico’s durven nemen. Apps, GPS-technologie en lokaal relevante informatie geven ons richting en daarmee ook meer zelfvertrouwen en mogelijkheden. Afgelegen dorpjes en verscholen monumenten kunnen nu gemakkelijker worden gevonden. De reis ernaartoe wordt veiliger en comfortabeler. De reiziger van 2016 zal ook voldoende zelfvertrouwen hebben om landen als Iran en Cuba te ontdekken, wat door recente internationale ontwikkelingen makkelijker is geworden. Dit geldt ook voor landen als Myanmar (Birma) en Sri Lanka, waar regeringswisselingen en een verbeterde infrastructuur de toegankelijkheid vergroot hebben.
Licht, lichter, lichtst
Omdat enerzijds de vliegtuigen steeds voller zitten en luchtvaartmaatschappijen strenger worden met de toegestane hoeveelheid bagage, en anderzijds velen hun bestemming graag als een ‘local’ willen ervaren en ook zo veel mogelijk spontaan willen reizen, wordt 2016 het jaar waarin we zo licht mogelijk op pad gaan. Accommodaties, vluchten, excursies en toegangskaartjes kunnen, dankzij de smartphone, ook onderweg en op het laatste moment gevonden en geboekt worden. Daarom zien we voor het volgend jaar veel lastminute-trips. Met een app in de hand kom je door het hele land, dus voordat we het weten hebben we al besloten om spontaan op pad te gaan.
Authentiek heeft de toekomst
Dit geldt vooral voor de Generatie Y. Volgend jaar zien we dat reizigers, nog meer dan voorheen, de overbekende bezienswaardigheden en attracties links laten liggen, en kiezen voor wat zij zien als authentieke, ongepolijste en echte ervaringen. De mobiele technologie maakt het mogelijk. De verborgen pareltjes worden namelijk meteen via social media met de hele wereld gedeeld. Met een paar tikken zijn we op de hoogte van wat er lokaal speelt, bijvoorbeeld een dance-event, een straatfestival of een getalenteerde kleermaker in een minder bekend deel van de stad. Weer een hashtag verder, en we kunnen van dit lokale geheim een ‘nieuw fenomeen’ of zelfs een ‘bekende persoonlijkheid’ gemaakt hebben.
Zakenreiziger zoekt Zen
2016 wordt een jaar van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zakenreizen. De zakenreiziger van morgen is niet langer de stereotype manager in strak grijs pak, haastig op weg naar een al even strak business hotel. De huidige zakenreiziger wil steeds meer zelf de controle hebben over het verblijf en eventuele pijnpunten wegnemen. Dankzij op maat gemaakte producten, service en ondersteuning die ze altijd, overal en op elk apparaat kunnen gebruiken, is dat ook mogelijk.
Locatie zal de doorslaggevende factor blijven in de keuze van een verblijfsplaats, maar het aantal boekingen bij andere accommodaties dan hotels zal stijgen, en in sommige landen zelfs het aantal hotelboekingen overstijgen. Motels, appartementen, aparthotels, B&B’s, pensions, hostels en accommodaties bij particulieren gaan allemaal proberen meer zakenreizigers te trekken door een luxere service te bieden, evenals proactieve diensten gebaseerd op slimme reizigersdata en, tenslotte, het idee te verkopen dat een verblijf bij hen een betere kans biedt om de bestemming echt te leren kennen.
“Het is heel spannend om zoveel innovatie en ontwikkelingen te zien in de reiswereld. We staan op het punt van een nieuwe golf aan technologische vernieuwing op alle gebieden die raken aan onze reiservaring. Ook ons reisgedrag gaat veranderen en de reisindustrie verandert mee. Deze golf laat niemand onberoerd, van reizigers tot accommodaties en internetbedrijven als Booking.com. Wij zijn zelf constant bezig om de innovatie een stap voor te zijn, op basis van wat onze klanten willen, en daarmee geven we de reiziger de best mogelijke ervaring, overal en altijd, wat ook het doel van hun reis is”, zegt Pepijn Rijvers, Chief Marketing Officer bij Booking.com. “Het komende jaar gaan er nieuwe grenzen, technologieën en mogelijkheden open voor reizigers. Meer dan ooit hebben we zelf in de hand wat we ervaren en hoe we dat ervaren en kunnen we zelfs de ervaringen van anderen beïnvloeden. Dat is toch geweldig?”
- Phoenix en de Old West - 26 september 2024
- Magistraal Méribel - 25 september 2024
- 5 topbestemmingen voor je volgende treinreis - 19 september 2024