Toerisme
Naast Gerona was er ook sprake over lijndiensten naar Glasgow, Madrid of Barcelona. Genoemde steden zijn groeimarkten voor kunststad Brugge. Toerisme Brugge denkt er anders over en kiest voor de luchthaven van Gerona omdat die bestemming toeristisch interessanter zou zijn.
€250.000 schuld
Eerder in 2005 besloot Ryanair zijn activiteiten stop te zetten en verliet de west Vlaamse luchthaven met een schuld van €250.000 aan onbetaalde landsrechten en contractbreuk. “Het is natuurlijk niet zeker dat Ryanair nooit meer terugkeert, maar uit het gesprek dat we vorige week met de directie hadden, blijkt dat het dit jaar niet meer op Oostende vliegt. […] Voor mij is het vandaag gedaan met de historie Ryanair”, aldus de Oostendse luchthavenmanager Gino Vanspauwen in een interview na de contractbreuk in 2005.
Zware subsidies
In november zullen de eerste toestellen van Ryanair waarschijnlijk weer in Oostende landen. De terugkomst wordt overigens goed gesubsidieerd door onder andere de overheid en het stadsbestuur van Gent. Volgens de groen-fractie is er een bedrag van €1.147.260 nodig voor de herstart. Daarvan zou €656.508 gesubsidiëerd worden door onder andere de Vlaamse overheid, de stadsbesturen van Brugge, Oostende en Gent. Het west-Vlaamse provinciebestuur zorgt voor een input van €105.000.
Foto: hans.hubers, Flickr
Tekst: Frederik Iedema
- De Ultieme Surftrip door Midden-Amerika - 5 november 2024
- Griezelen tijdens Halloween in Ierland - 23 oktober 2024
- 10x wintersport zonder skiën - 18 oktober 2024