Booking.com heeft 27.713 respondenten uit 33 landen gevraagd naar hun reisideeën voor 2025 en gesteld kan worden dat de drang om te ontsnappen sterker is dan ooit. In 2025 laten we ons vaker helpen door AI om bewustere en persoonlijkere keuzes te maken. Verder blijkt uit de reisvoorspellingen dat de vraag naar authentieke ervaringen en unieke avonturen blijft groeien.
De reistrends voor 2025 variëren van een avontuur onder de heldere sterrenhemel tot een mannenvakantie waar connectie centraal staat en van vintage souvenirs tot betekenisvolle gezinsvakanties. Bewustwording, wellness en connectie zijn de sleutelwoorden. Herken jij jezelf in deze reisvoorspellingen?
#1 Avonturen onder de sterren
Bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden heeft zijn zinnen gezet op nachtelijke avonturen: we willen naar een bestemming om te genieten van een heldere sterrenhemel, bijzondere astronomische gebeurtenissen en rondleidingen met een sterrengids.
Hier kan ik helemaal in komen! Dit jaar is het beste jaar ooit om het noorderlicht te spotten vanwege de zonnevloed en magnetische stormen. Ik heb jaloersmakende paarse en groene foto’s voorbij zien komen van willekeurige plekken in Nederland, terwijl ik nog nooit het noorderlicht gezien heb. Vandaar dat ik een reis in januari gepland heb (met Booking.com) naar Tromsø. Op Reishonger.nl zal ik verslag doen van deze trend. 2025 belooft overigens nog een beter jaar te worden voor de aurora. Wacht dus niet te lang!
#2 Vintage als souvenir
Voor de vakantiegarderobe kiezen steeds meer reizigers voor duurzaam tweedehands. 52% van de ondervraagden bezoekt graag een kringloopwinkel en maar liefst 55% heeft weleens vintage kleding gekocht in het buitenland. Het gaat dan niet alleen om de aankoop, maar om het verhaal en het gevoel erachter. Vintage kleding wordt zo hét nieuwe souvenir.
#3 AI als reis-buddy
Technologie helpt reizigers nu al om bewustere en persoonlijkere keuzes te maken. In 2025 zal 46% van de Nederlandse reizigers AI inzetten om betere keuzes te maken en 28% wil AI gestuurde tools gebruiken om hun reis op maat te maken. Nederlanders gaan hier heel bewust mee om: meer dan de helft van de Nederlanders tagt geen locatie bij minder bekende bestemmingen om te voorkomen dat deze plekken overlopen met toeristen.
Ik vind de inzet van AI een heel herkenbare trend. Zelf gebruik ik regelmatig Microsoft Co-pilot op mijn trips. Een aantal recente voorbeelden: ik heb aan Co-pilot gevraagd wat de beste mobiele WiFi hotspot is voor Japan. Ook heb ik gevraagd waar in Kröv, een plaatsje aan de Moezel, ik de beste wijn kan kopen. Op vakantie mag je best een beetje lui (en slim) zijn, toch?
#4 Chillen bij de gate
Een reistrend die mij verbaast, omdat hij voor mij -nog- niet opgaat, is dat in 2025 reizigers luchthavens steeds meer zien als een plek om te ontspannen en te genieten. Vooral Gen-Z en millennials waarderen luxe faciliteiten zoals slaap pods, spa’s en Michelin-restaurants. Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken. Laat me gerust een berichtje achter onder dit artikel.
Zelf behoor ik tot de generatie X (bouwjaar: 1974) en ben ik altijd een beetje gespannen op een vliegveld. Ik maak me altijd druk of ik zelf op tijd ben en of het vliegtuig op tijd vertrekt. Ik kom meestal niet verder dan een beetje taxfree shoppen. Toch herken ik dat luchthavens steeds meer inzetten op ontspanning. Zelf heb ik heerlijk een aantal uur geslapen op de luchthaven van Seoul. En vorige maand nam ik me nog voor om de volgende keer de dependance van het Rijksmuseum op Schiphol te bezoeken. Wellicht dat ik zo ook meer zen op vakantie ga.
#5 Ontspannen met de mannen
Uit het onderzoek van Booking.com komt naar voren dat bij de ‘men-only’ vakanties drank en stoerdoenerij ingeruild worden voor welzijn, zelfontwikkeling en kwetsbaarheid. Het wordt steeds populairder voor mannen om écht te connecten met hun vrienden.
Lopen mijn man en zijn vrienden vooruit op deze trend? Zij zijn fanatieke wielrenners en onder wielrenners is het heel gebruikelijk om zo af en toe eens alleen met de mannen op reis te gaan. Volgens mij is het van alle tijden en alle generaties om zo nu en dan een mannen fietsweekend in te lassen. Hier worden de drank en de BBQ niet geschuwd, zolang er ’s ochtends maar weer gefietst kan worden.
#6 Reizen verrijkt
In 2025 geeft meer dan de helft van de ouders liever geld uit aan een reis samen met de kinderen dan het opzij te zetten als spaarpot of erfenis. Steeds meer (groot) ouders kiezen ervoor samen vakantieherinneringen te creëren en niet om het geld te sparen voor de volgende generatie. We investeren graag in ervaringen die ons leven echt verrijken.
Ik denk dat velen in Nederland deze trend beamen. Waar je ook kijkt, in hotels of vakantieparken, zie je gezinnetjes, vaak aangevuld met hond en/of grootouders. Als wij met mijn ouders herinneringen ophalen, gaat dat ook vaak over het mooie vakantiehuis in Wenen, de heerlijke brioche in de Ardèche of het pannenkoeken bakken op de camping in Bladel. Het is mooi dat steeds meer mensen inzien dat belevenissen als het maken van een mooie reis leiden tot meer geluk en verbinding dan materialistische zaken.
Reistrends voor 2025 volgens Booking.com
Er worden meer trends genoemd in het onderzoek, zoals de vakantie als ‘langleven-retreats’ (met intensieve wellnesservaringen), neuro-inclusief reizen (met toegankelijke reisopties voor HSP’ers en ADHD’ers) en gepensioneerden die kiezen voor grenzeloze avonturen. Wat is jouw idee? Omarmen wij Nederlanders deze unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien?
Wat je reisplannen voor 2025 ook zijn, door technologie en verbeelding te combineren, maakt Booking.com het voor iedereen gemakkelijker een persoonlijke en betekenisvolle reis te creëren.
- Rust en ruimte in Westerwolde - 8 december 2024
- Reistrends voor 2025 volgens Booking.com - 27 november 2024
- De Moezel in de herfst - 25 november 2024