Een nieuw supersonisch vliegtuig verkort de reistijd van Parijs naar Tokio van de huidige 12 uur tot slechts 2,5 uur in 2050.
Als het aan het Europese luchtvaart- en defensieconcern EADS ligt, kunnen we over een kleine veertig jaar in 2,5 uur tijd van de Eiffeltoren naar de Tokiotoren vliegen zonder het milieu zwaar te belasten. En het gaat hier niet zomaar om het zoveelste conceptvliegtuig dat nooit het daglicht zal zien; het raketvliegtuig wordt daadwerkelijk ontwikkeld. Een eerste onbemande versie moet in 2020 klaar zijn voor testen.
Opstijgen gebeurt met normale vliegtuigmotoren, aangedreven door biobrandstof op basis van zeewier. Eenmaal op hoogte schakelt het milieuvriendelijke vliegtuig over op haar raketmotoren. Deze worden aangedreven door waterstof en zuurstof, waardoor alleen nog damp de atmosfeer wordt ingestuurd. Deze motoren brengen de Zehst naar een kruishoogte van 32 kilometer. De huidige passagiersvliegtuigen vliegen op een hoogte van “slechts” tien kilometer. Om te landen, zet de piloot de raketmotoren uit en zweeft het toestel terug naar aarde, om vlak voor de landing de normale vliegtuigmotoren weer in te schakelen.
Het is de bedoeling dat de zogenoemde Zehst (Zero Emission Hypersonic Transportation) vijftig tot honderd passagiers gaat vervoeren. EADS wil rond 2020 een werkend prototype klaar hebben. Het vliegtuig kan dan rond 2050 een reguliere dienstregeling gaan vliegen. We moeten dus nog even geduld hebben.
- Ontdek de diversiteit van Kaapverdië - 11 april 2024
- The Iceland Trail – een spectaculaire hike door IJsland - 7 april 2024
- De nieuwe hotspot van Zuid-Amerika: fascinerende metropool Lima - 5 april 2024