“Coronacrisis wake-up call voor reiswereld”
3 experts over reizen na corona
De reissector krijgt harde klappen nu het coronavirus de reiswereld al maanden compleet heeft platgelegd. De sector werd als eerste geraakt door het coronavirus en mag als laatste weer aan de slag. De reissector heeft al voor veel hete vuren gestaan in de laatste twintig jaar. Van de tsunami en kredietcrisis tot de uitbarsting van de IJslandse vulkaan, het neerstorten van de MH17, ebola en het zikavirus. Keer op keer hebben reisondernemers laten zien over een enorme veerkracht te beschikken en ook na deze tegenslag zullen ze weer opkrabbelen. Althans, een deel van hen.
Reisondernemers
Wat vraagt het van reisondernemers om succesvol door deze crisis te komen? “Optimisme, creativiteit, flexibiliteit en doorzettingsvermogen”, zegt Charles Witlox, eigenaar van reisbureau Charlie’s Travels. Ik denk dat succesvolle ondernemers altijd overal kansen zien, zich snel kunnen aanpassen aan de omstandigheden en een lange adem hebben.” In deze snel veranderende wereld blijken inderdaad organisaties, die het beste in staat zijn zich aan te passen en uitdagingen om te buigen in kansen, het meest succesvol. “Ik zie veel veerkracht in de reisbranche”, vult Agnes van Duffelen aan, mede-eigenaresse van het in toerisme gespecialiseerde PR-bureau Baltus Communications. “Mensen die in deze branche werken hebben vaak een grote passie voor hun vak en zijn enorm gedreven om hun business te laten slagen.”
Toegevoegde waarde
Een sterke klantrelatie is een andere belangrijke succesfactor om als onderneming te kunnen overleven. “Het is nu belangrijker dan ooit om mee te denken met je klanten, begrip te tonen en goed te luisteren”, legt Lotte Kleinstapel, van reisbureau Local Hero Travel, uit. “Juist in tijden van crisis bouw je een hechte relatie op met je klanten en win je vertrouwen. Onze focus ligt op dit moment dan ook bij de klantrelatie. Ik zie het ook als een kans om nu als reisbureau onze toegevoegde waarde te laten zien.”
“Naast de specialistische kennis, het unieke aanbod en de financiële zekerheid die wij bieden, zijn we ook een aanspreekpunt voor klanten bij vragen, advies of hulp bij het omboeken van de reis. Dat is wel anders als je je hele reis zelf hebt geboekt, dan ben je ook op jezelf aangewezen als er iets misloopt. Ik denk dat die zekerheid en persoonlijke service van een gespecialiseerd reisbureau van grote waarde is, helemaal in deze onzekere tijden.”
Creatieve oplossingen
Net als veel andere ondernemers toont Charlie’s Travels zich creatief en flexibel. “Toen de omvang van deze crisis tot ons doordrong zijn we meteen gaan kijken naar de mogelijkheden”, licht Charles Witlox toe. “Welke kansen biedt deze crisis ons en hoe kunnen we onze lokale partners ondersteunen? Zo hebben we ons eigen videokanaal gelanceerd ‘Charlies & Chill’ met schitterende reisfilms over Afrika die we met ons eigen productieteam hebben gemaakt. Voor iedere gekeken film doneren we 10 eurocent aan lokale ondernemers. Op deze manier helpen we locals de crisis door en willen we mensen inspireren om duurzaam te reizen na corona. Ook hebben we onze motoren tijdelijk uitgeleend aan lokale partners zodat zij hier een business mee kan beginnen en zijn we nieuwe ‘social distancing-reizen’ in Afrika aan het ontwikkelen.”
Ook Lotte Kleinstapel ziet veel ondernemers zoeken naar creatieve oplossingen. “Met ludieke acties, mooie films en ‘virtueel reizen’ kun je klanten inspireren, maar uiteindelijk is er geen alternatief voor reizen. Een verre reis naar een andere cultuur en natuur is toch iets dat mensen in het echt willen beleven. Die reiservaring zelf is niet te vervangen!”
“Reizen zou geen snelle snack moeten zijn” Agnes van Duffelen
Reisgedrag
“Ik las dat er 11 miljoen mensen per dag over de aardbol vliegen*, wat ongeveer net zoveel is als de hele Belgische bevolking”, vertelt Agnes van Duffelen. “De laatste jaren zijn we koortsachtig gaan reizen, mede door de komst van low cost vliegtuigmaatschappijen. We wisselen stedentrips af met verre reizen, vaak meerdere keren per jaar. Maar reizen is een luxe en zou geen snelle snack moeten zijn wat je even tussendoor consumeert. Deze hele crisis is echt een wake-up call! Nu de wereld even stilstaat is er tijd voor reflectie: hoe gaan we om met onze planeet? Ik verwacht een post-coronawereld waarin mensen bewustere keuzes maken. We kunnen zo niet doorgaan.”
Dat vindt ook Lotte Kleinstapel. “Reizen moet duurzamer worden. Ik zie een verschuiving van snel, vaak en goedkoop naar slow travel: niet alleen hoogtepunten afvinken, maar echt de tijd nemen om de omgeving en cultuur in je op te nemen. Zo ontstaat er ook ruimte voor lokale ontmoetingen en om van de gebaande paden af te wijken. De verwachting is dat de prijs van vliegtickets zal stijgen, wat reizen na corona duurder maakt. Als je dan toch veel geld uitgeeft, wil je er ook alles uithalen. Kortom, we gaan minder vaak reizen, maar wel langer: van kwantiteit naar kwaliteit.”
“We gaan van kwantiteit naar kwaliteit!” Lotte Kleinstapel
Duurzamer en kleinschaliger
Ook Charles Witlox is al jaren geleden met zijn bureau Charlie’s Travels -gevestigd in Kenia, Oeganda en Zuid-Afrika- de weg naar duurzaam reizen ingeslagen. “Door individuele reizen aan te bieden, van de gebaande paden, in kleinschalige accommodaties voorkomen we ‘overtoerisme’. Juist de lokale ervaringen geven je het gevoel dat je een land en de mensen écht beter leert kennen.”
Gepassioneerd vervolgt Charles zijn verhaal: “Het is alsof er op een resetknop is gedrukt, alles staat even stil en komt tot rust. Dit is het moment om samen te kijken hoe we in de toekomst beter, bewuster en duurzamer kunnen reizen. Ik denk dat het goed is om een platform te creëren waar we publiekelijk de discussie voeren over de toekomst van het reizen. Iedereen die hieraan wilt bijdragen -van touroperator tot luchtvaartmaatschappij, hoteleigenaar, reiziger en journalist- nodig ik uit zich bij mij te melden. Laten we ons samen sterk maken voor bewust en duurzaam reizen.”
“Laten we ons samen sterk maken voor bewust en duurzaam reizen!” Charles Witlox
Herstel
De hoop van veel reisorganisaties is gericht op het najaar. Als er deze zomer al kan worden gereisd zal dat vooral dichtbij huis zijn, in Nederland of Europa, verwachten de reisexperts. Internationale vluchten naar verre landen zullen waarschijnlijk in het najaar pas mogelijk zijn. Lotte: “Ik ben ervan overtuigd dat mensen weer gaan reizen, niet alleen in Europa maar ook naar verre bestemmingen. De vraag is alleen: als de grenzen opengaan en vliegtuigen vliegen weer, wat zijn dan de restricties? Als dat er veel zijn, is het niet aantrekkelijk en zullen mensen langer wachten om te gaan reizen.”
Er zal dus wat tijd overgaan voordat het toerisme weer goed op gang komt en wij als reislustig volk de wereld over reizen. Charles Witlox blikt met vertrouwen vooruit: “Wij wachten af in welk Afrikaans land het eerste de grenzen opengaan en waar je weer prettig kunt reizen. Als dat bijvoorbeeld Namibië is, vanwege de uitgestrektheid en ruimte, dan proberen we die mogelijkheid zo goed mogelijk te benutten. Misschien willen mensen hun reis naar Tanzania wel omboeken voor Namibië? En als het voor Nederlandse toeristen nog even niet mogelijk is om naar Kenia te komen, focussen we ons op de expats die in Kenia wonen en bieden hen een schitterende binnenlandse reis. Het is elke keer aanpassen aan de omstandigheden en creatief zijn, zo goed als mogelijk.”
*Bron IATA, 2018
Lees ook ons artikel: Duurzaam reizen – het nieuwe normaal
- 10 leuke initiatieven in de reisbranche tijdens corona - 10 juni 2020
- Coronacrisis wake-up call voor reiswereld - 2 juni 2020
- 10 natuur records op naam van Tanzania - 9 december 2019