Compensatie bij vertraagde vlucht

In veel gevallen kun je als vliegpassagier compensatie claimen bij vertraagde of geannuleerde vluchten. Toch wordt vaak niet geclaimd, omdat reizigers hun rechten niet kennen of niet weten hoe ze een claim kunnen indienen. Weet jij hoe het zit? Wij behandelen de meest gestelde vragen over compensatie bij een vertraagde vlucht!

Compensatie bij vertraagde vlucht, hoe zit dat?

Hoewel de Europese wet voor vliegpassagiers al 14 jaar geldt, laten miljoenen reizigers jaarlijks miljarden euro’s aan compensatie liggen. De EC 261-regelgeving is er om de rechten van reizigers te beschermen. Toch dient slechts de helft (!) van de gedupeerden van een verstoorde vlucht een claim in. Hoogste tijd dus om het bewustzijn en begrip van de rechten van vliegtuigpassagiers te vergroten. Daarom in dit artikel alle ins en outs over compensatie bij een vertraagde vlucht. Om ervoor te zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt!

Eerder schreven we al over wat je moet doen als je vlucht vertraagd is. Absoluut een claim indienen, want de compensatie per persoon kan oplopen tot maximaal 600 euro.

Vluchtproblemen? Wat zijn je rechten?

Voor een vertraagde, geannuleerde of overboekte vlucht kun je als passagier in bepaalde omstandigheden rekenen op een financiële compensatie van € 250,- tot € 600,- per persoon. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de lengte (en soms ook de vertraging) van de vlucht.

Je hebt in principe recht op compensatie als je vlucht meer dan 3 uur later dan gepland arriveert op je eindbestemming. De reden voor de vertraagde vlucht moet veroorzaakt zijn door de luchtvaartmaatschappij. Compensatie kan worden geclaimd binnen drie jaar na de verstoorde vlucht. Buitengewone omstandigheden, ook wel overmacht genoemd (zoals een vulkaanuitbarsting, bommelding of medische noodgevallen), vormen een uitzondering.

vertraagde vlucht compensatie

Geldt het recht op compensatie voor elke vertraagde vlucht?

Het is een Europese wet, die als voorwaarde stelt dat je bent vertrokken vanaf een EU-luchthaven, of vanaf een luchthaven buiten de EU naar een EU-luchthaven én vloog met een maatschappij die in de EU gevestigd is. Met andere woorden: de vlucht moet arriveren op een Europese luchthaven met een Europese luchtvaartmaatschappij. Of de vlucht dient te vertrekken van een Europese luchthaven met een willekeurige luchtvaartmaatschappij.

Bij vertraagde vluchten buiten de EU bestaat er wel een kans op recht op compensatie. Vertraagde vluchten binnen de VS die worden uitgevoerd door een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij komen over het algemeen niet in aanmerking voor compensatie, tenzij de vlucht overboekt is en je geweigerd wordt. Dan dient ook de omgeleide vlucht nog eens minimaal een uur te laat aan te komen op de eindbestemming.

Kun je extra kosten claimen als gevolg van een verstoorde vlucht?

Ja. Directe kosten, ontstaan door een verstoorde vlucht -zoals kosten voor een hotel, een nieuw ticket, eten/drinken en transport naar de plek van accommodatie- kun je zelf claimen bij de betreffende vliegtuigmaatschappij. Vaak heb je recht op vergoeding van zaken als eten en drinken op het vliegveld of voor een hotelverblijf. Soms krijg je hiervoor vouchers, in andere gevallen moet je het zelf voorschieten. Bewaar je bonnetjes goed.

Omdat de wetgeving in dit soort situaties wat minder duidelijk is, stellen vliegtuigmaatschappijen hier zelf regels en processen voor vast. Als passagier dien je bewijzen van de extra gemaakte kosten te kunnen overleggen, alsook bewijs dat de vliegtuigmaatschappij verantwoordelijk is voor de verstoorde vlucht.

Je hebt recht op een vergoeding voor extra gemaakte kosten als de vertraging:

  • 2 uur of langer duurt voor vluchten van 1.500 km of minder;
  • 3 uur of langer duurt voor vluchten binnen de EU of andere vluchten tussen 1.500 km en 3.500 km;
  • 4 uur of langer duurt voor vluchten boven 3.500 km buiten de EU.

Als de vertraging langer duurt dan vijf uur en je besluit je reis niet voort te zetten, heb je ook recht op terugbetaling van je ticket en om teruggevlogen te worden naar de plek waar je je reis begon. Als je een deel van je vakantie mist door de vertraging, hoeft de luchtvaartmaatschappij hier geen aparte vergoeding te betalen. Hiervoor kun je een eventuele reisverzekeraar aanspreken.

vluchtvertraging

Kun je een schadevergoeding krijgen als je al een tegoedbon van de vliegmaatschappij hebt aangenomen?

Ja, als de voucher minder is dan het bedrag van de vergoeding waar je recht op hebt. Bijvoorbeeld, als je recht hebt op € 600 en de vliegmaatschappij geeft je een voucher van € 250 om te gebruiken met deze vliegmaatschappij, heb je nog steeds recht op de resterende vergoeding (een bedrag van € 350). Je kunt er ook voor kiezen de voucher terug te geven en te vragen om het volledige bedrag van de vergoeding in contant.

Wanneer je ‘vrijwillig’ je reservering opgeeft als je vlucht overboekt is, doordat je een latere vlucht en een voucher aanneemt, vervalt je recht op schadevergoeding volgens EG 261/2004.

Kun je ook compensatie claimen voor een geannuleerde vlucht?

Ja, je kunt ook compensatie claimen voor een geannuleerde vlucht. Je hebt recht op ongeveer hetzelfde bedrag aan compensatie als bij een vertraagde vlucht, dat wil zeggen afhankelijk van de afstand van je vlucht en de totale vertraging tot je eindbestemming. Als je door een annulering meer dan 2 uur later dan gepland op je eindbestemming arriveert, is er in principe recht op een vergoeding.

Bij annuleringen is de luchtvaartmaatschappij verplicht je een nieuwe vlucht aan te bieden, of het originele ticket terug te betalen. Dat wil niet zeggen dat je geen recht meer heb op compensatie. Naast compensatie moet de luchtvaartmaatschappij je de keuze bieden tussen terugbetaling van je ticket binnen zeven dagen of een alternatieve vlucht naar je eindbestemming tegen vergelijkbare voorwaarden. Verzorging (telefoongesprek, opfrissen, maaltijd, accommodatie, transport naar de plek van accommodatie) moet ook worden verstrekt indien nodig.

Wanneer heb je géén recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht?

Wanneer je minstens 14 dagen van tevoren bent geïnformeerd over de annulering, of als de luchtvaartmaatschappij kan bewijzen dat de annulering is veroorzaakt door buitengewone omstandigheden, heb je geen recht op compensatie.

Wat zijn die buitengewone omstandigheden waar luchtvaartmaatschappijen geen controle over hebben?

Volgens verordening (EG) nr. 261/2004 en andere vergelijkbare wetten over de rechten van vliegtuigpassagiers zijn luchtvaartmaatschappijen niet aansprakelijk als de vluchtverstoring te wijten is aan “buitengewone omstandigheden”. Dit zijn scenario’s die niet hadden kunnen worden vermeden, ook niet als alle redelijke maatregelen zouden zijn getroffen. Denk daarbij aan situaties als medische noodgevallen, stakingen van het personeel van de luchthaven of de luchtverkeersleiding, zware weersomstandigheden, beperkingen van de luchtverkeersleiding en beveiligingsmaatregelen. Een vulkaanuitbarsting, hevige sneeuwval of een bommelding op de luchthaven. Daarnaast ontslaan gebeurtenissen die worden aangemerkt als “force majeure” zoals oorlogen en rellen, evenals “overmacht” (orkanen, aardbevingen, etc.) de luchtvaartmaatschappij ook van zijn aansprakelijkheid. In deze gevallen kan het zo zijn dat de luchtvaartmaatschappij geen compensatie hoeft uit te betalen.

Bepaalde stakingen vallen sinds dit jaar ook onder de wet! Verschillende partijen pleiten ervoor dat alle stakingen geen uitzondering meer vormen.

Heb je nergens recht op als je vlucht minder dan 3 uur vertraagd is?

Dat klopt helaas; als je vlucht minder dan 3 uur vertraagd was, heb je volgens de wetgeving geen recht op compensatie. Wel heb je mogelijk recht op maaltijden, communicatiefaciliteiten en eventueel een hotelovernachting, afhankelijk van de wachttijd. Deze moet meer dan 2 uur zijn.

In het geval dat je als gevolg van een annulering meer dan 2 uur later aangekomen bent op je eindbestemming, valt je vlucht echter wel binnen de wetgeving.

Kan iedereen een claim indienen voor een vertraagde vlucht?

Ja, elke passagier heeft recht op compensatie. Je hoeft geen Europese burger te zijn. Je burgerschap heeft geen effect op je recht voor schadevergoeding volgens de EC 261/2004. Je kunt dus, ook als je geen Europees burger bent, aanspraak maken op compensatie.

Bij wie dien je een claim in?

Wanneer je je vlucht niet direct bij de luchtvaartmaatschappij geboekt hebt, maar bij een derde partij zoals een reisorganisatie, dien je je claim toch in bij de luchtvaartmaatschappij. Dat is de partij die de vlucht uitvoert en verantwoordelijk is voor eventuele vertragingen. Vaak kan dit via een simpel formulier op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Denk je hulp nodig te hebben, kun je het proces uitbesteden aan een claimbureau, voor een servicefee van zo’n 25%. Er zijn tal van dergelijke bureaus actief.

Wat doe je als de vliegtuigmaatschappij weigert compensatie te betalen?

Wanneer je van mening bent dat je recht hebt op compensatie, maar de vliegtuigmaatschappij dat weigert te vergoeden, kun je het best een claim indienen via een claimorganisatie die opkomt voor de rechten van vliegpassagiers. Indien de vliegtuigmaatschappij niet voldoet aan hun plichten, kan er zelfs een juridische procedure gestart worden.

Leuk weetje: ongeveer de helft van de claims die eerst waren afgewezen worden alsnog uitbetaald als een claimbureau zich ermee bemoeit.

Compensatie checken en claims indienen

Wanneer je twijfelt of vragen hebt over je recht op compensatie, kun je dit het beste checken door je claim in te dienen op de website van een compensatiebedrijf. Zo kom je erachter of je claim in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat snel en is volledig kosteloos, zonder verplichtingen.

Kun je meer vergoed krijgen dan de kosten van het ticket?

Ja. Ook voor vluchten met goedkope vliegmaatschappijen of chartervluchten kun je tot 600 euro compensatie krijgen, al kostte je ticket wellicht maar een paar tientjes. Alle vluchten komen in aanmerking voor een vergoeding, zolang ze binnen de geografische grenzen vallen die gesteld zijn in EG 261/2004. Het gaat niet zozeer om kosten, maar om een vergoeding voor de tijd die je bent kwijtgeraakt. Dus ook als een ander, bijvoorbeeld je baas, het ticket betaald heeft, gaat het compensatiebedrag naar de passagier.

compensatie bij vertraagde vlucht

Hebben aansluitende vluchten invloed op mijn recht op compensatie?

Dat kan. Het komt soms voor dat je dankzij aansluitende vluchten wél recht hebt op compensatie, ondanks dat het niet van toepassing zou zijn op de losse vluchten.

Een voorbeeld: je vliegt met een Amerikaanse vliegtuigmaatschappij vanuit Europa naar de Verenigde Staten, met een tussenstop in de VS. Het eerste deel van de reis, van de EU naar de VS, zou vanzelfsprekend in aanmerking komen voor compensatie (volgens Verordening (EG) nr. 261/2004). De tweede vlucht -tussen twee steden in de VS- kan ook recht geven op compensatie indien beide vluchten werden uitgevoerd door dezelfde vliegtuigmaatschappij. Beide vluchten dienen onderdeel te zijn van één boeking (met dezelfde boekingsreferentie).

Een ander voorbeeld: je vlucht had minder dan 3 uur vertraging maar je hebt je aansluitende vlucht gemist. Als je binnen de EU vloog, dan kun je waarschijnlijk een claim indienen voor compensatie. Het gaat bij het recht op compensatie namelijk om de opgelopen vertraging op de eindbestemming. Indien je 3 uur of later aankomt op je eindbestemming kom je in aanmerking voor compensatie, mits alle vluchten in je reis geregistreerd staan onder één boekingsnummer.

Hoewel het krijgen van de compensatie wordt bemoeilijkt als de vervolgvlucht is uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij of de aansluitende vlucht geheel buiten Europa plaatsvond, is dit niet onmogelijk. Check het dus zeker, als je denkt dat je een kans maakt op een vergoeding.

Als afsluiter nog een advocaat-van-de-duivel vraag

Stel dat alle compensatie geclaimd wordt, kost dat airlines een heleboel geld. Zou het niet zo kunnen zijn dat een airline (bijvoorbeeld eentje waarbij het niet zo goed gaat), een vliegtuig toch laat vliegen als dat eigenlijk misschien niet zou horen in verband met een klein technisch mankement, om te voorkomen dat er zo’n € 180.000,- aan compensatie geclaimd wordt? Plus de overige kosten in verband met het probleem natuurlijk…

AirHelp heeft hier wel eens onderzoek naar laten doen, en als iedereen zou claimen waar hij of zij recht of had, zouden vliegtickets slechts een dollar duurder worden per stuk. Dit omdat er simpelweg -gelukkig- maar weinig vluchten zijn waarbij passagiers recht hebben op vergoeding. Het blijft een uitzondering. Daarbij is het zo dat helaas nog steeds zeer weinig mensen daadwerkelijk claimen. Ik durf dus wel te stellen dat airlines vliegtuigen niet toch laten vliegen om zo geen compensatie hoeven te betalen, terwijl er een mankement is.

Dionne
Laatste berichten van Dionne (alles zien)

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>