Dagboek van een InterRailer

Of ik was vergeten hoe oud ik ook al weer was. Met deze woorden begroette mijn moeder mij toen ik haar vertelde dat ik een trip zou gaan maken met InterRail. Europa doorkruisen met InterRail was iets voor scholieren en studenten tijdens de wekenlange zomervakanties, niet voor een werkende dertiger die een aantal dagen de hort op wilde gaan.

interrail global pass

Het InterRailer spoor bijster

Dat ik met de trein ging kon ze nog wel bevatten, aangezien ik niet in het bezit ben van een rijbewijs en toch graag buiten de landsgrenzen op ontdekking ga. Het idee dat InterRail verbonden is aan jongeren van zesentwintig en jonger is wijdverbreid. Vanuit mijn kennissenkring was dit toch wel het meest gehoorde antwoord.

In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat dit denkbeeld ook in mijn geheugen gebakken zat. Per toeval was ik er echter achter gekomen dat dit al lang niet meer het geval is. Deze manier van reizen per trein is tegenwoordig beschikbaar voor iedereen, ongeacht leeftijd. Met dit gegeven in het achterhoofd en een kleine week vrij in het vooruit schiet, besloot ik om op reis te gaan met InterRail.

interrail

Alles op de rit

Ik ben dol op stedentrips. Het mooiste eraan is het plannen vooraf, het turen naar de kaart van Europa, of soms verder en het kiezen van een stad die je wilt bezoeken. Oriënteren op mogelijke hotels, bezienswaardigheden, barretjes, restaurants en uiteraard het speuren naar de goedkoopste vliegtickets die je kunt vinden. Ondanks dat ik al vele jaren tot de ‘working class’ behoor, is de backpacker in mij op sommige punten nog steeds springlevend. Waarom meer betalen dan nodig? De vanzelfsprekendheid waarmee ik steevast kies voor het vliegtuig als vervoermiddel deed mij verbazen. Met de komst van de vele prijsvechters in de luchtvaart, was er blijkbaar een blinde vlek ontstaan voor andere vormen van vervoer.

Nu ik met de trein zou gaan, kwam ik er achter dat dit een iets andere manier van plannen vereiste. Gezien de beschikbare tijd koos ik voor de ‘5 dagen binnen 10 dagen’ pas. Het ticket is 10 dagen geldig, waarbij je op 5 van deze dagen gebruik mag maken van de trein en dat voor € 281,- 2e klas. Maar ja, waar wilde ik heen. Ineens was het niet meer van A naar B en terug zoals met het vliegtuig, maar kon er gereisd worden van A naar B, C, D, E en F. Wat te doen, welke kant op?

Eerst maar eens op bezoek bij oude bekenden in München. Dan door naar Oostenrijk om kennis te maken met de Weense koffiecultuur waar ik veel over had gehoord van een in Wenen woonachtige vriendin. Oh en Zagreb, daar wilde ik ook heen. De landkaart bestuderend kwam ik erachter dat ik via Slovenië zou reizen wanneer ik van Oostenrijk naar Kroatië zou gaan. In dat geval kon een bezoek aan Ljubljana uiteraard niet achterwege blijven. Zo, de planning was rond. Gezien de korte tijd die ik beschikbaar had, leek het me niet handig ook nog een vijfde reisdag in te plannen.

Vragen? Suggesties? Of jouw reishonger delen?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je mag alleen HTML tags en attributen gebruiken:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>