LG G7 ThinQ review

Met de huidige generatie smartphones hoef je niet per se een zware camera mee te nemen op reis. En zeker als je voor een langere periode op reis gaat, wil je zoveel mogelijk ruimte besparen in je backpack. Wij namen de LG G7 ThinQ mee om de belangrijkste functies voor wereldreizigers te testen: de foto- en videocamera en accuduur. Onze bevindingen lees je in deze uitgebreide review.

De LG G7 ThinQ lijkt alles in huis te hebben, in ieder geval op papier, om geen vaste camera mee te hoeven nemen op reis, maar alles te kunnen schieten met deze smartphone. Van een Super Bright Display tot de Wide Angle Camera. Maar we weten allemaal dat dat in de praktijk niet helemaal zo hoeft te zijn, dus laten we eens kijken hoe goed de LG G7 echt is.

review LG G7 ThinQ

Smartphone fotografie tijdens een verre reis: wij testen de LG G7 ThinQ

Design van de LG G7 ThinQ

Wat direct opvalt bij het vasthouden van de LG G7 is dat het toestel licht is. De Koreaanse smartphone voelt verder stevig aan, geen onnodige luxe als je tijdens je reis op de meest avontuurlijke bestemmingen selfies wilt maken. De achterkant is glanzend zwart en heeft een lichte buiging naar de zijkanten toe. Hierdoor ligt het toestel dus prettig in de hand.

Het beeldscherm heeft aan de linker- en rechterzijde flinterdunne aluminium schermranden en is aan de boven- en onderzijde zo ver mogelijk uitgerekt, waardoor een zogenaamd ‘FullVision’ beeldscherm is ontstaan. Hiermee onderscheidt de G7 zich positief ten opzichte van zijn voorgangers.

LG G7 ThinQ op reis

De LG G7 ThinQ heeft een super helder beeldscherm en een uitgebreide intelligente camera

Super Bright Display

Een belangrijke eigenschap van een smartphone -die je gebruikt als voornaamste camera op reis- is de helderheid van het scherm. En zeker in combinatie met (teveel) lichtinval. Nou, dat zit bij de LG G7 ThinQ wel goed. Op zonovergoten dagen is het scherm uitstekend af te lezen. Die verhoogde helderheid (tot 1000 nits) heeft zeker op reis toegevoegde waarde, want hierdoor kun je gewoon je volgende hotel zoeken terwijl je ondertussen lekker ligt te relaxen op het strand. De minimale helderheid is overigens al voldoende voor normaal gebruik, en dit zorgt weer voor een relatief lange accuduur van de batterij.

Essentieel tijdens het reizen: de LG G7 ThinQ is schok-, water- en stofbestendig.

Camera en fotografie

Het vastleggen van (felle) kleuren, dat is waar de G7 goed in is. De kleuren zijn mooi en natuurlijk en de witbalans is over het algemeen goed. De G7 ThinQ maakt gebruik van een dubbele ingebouwde 16 megapixel camera aan de achterkant. Naast een gewone groothoeklens, ook een extra aangepaste wide-angle camera – een standaard lens met 71 graden field-of-view ((het equivalent van 30 mm en f/1.6) en de andere een supergroothoeklens van 107 graden (het equivalent van 16 mm, f/1.9). Aan de voorzijde is het toestel uitgerust met een selfiecamera op basis van 8 megapixel en optische beeldstabilisatie. We hebben beide camera’s getest en zijn zeer te spreken over de resultaten bij daglicht. Het toestel heeft een uitgebreide intelligente camera waarmee je de perfecte foto’s kunt schieten.

LG G7 HDR

LG G7 ThinQ – foto met HDR-stand (hoog dynamisch bereik)

Isla Morada, Key West, Florida

De LG maakt prima foto’s – standaard resolutie 4656*2218 pixels

Met zoveel filters, opnamemodi en gimmicks kun je altijd een manier vinden om je foto leuk en interessant te maken. De portretmodus simuleert de “wazige achtergrond” die je vaak ziet bij spiegelreflexcamera’s met lenzen met een kleine scherptediepte. De HDR-stand zorgt voor een foto waar zowel de lichte als de donkere delen goed belicht op staan. De Wide Angle Camera simuleert een groothoeklens, wat heel mooi kan zijn bij landschaps- en stadsfotografie. Als je kiest voor AI-cam (kunstmatige intelligentie), zie je allemaal woorden in beeld verschijnen en daarop past de camera vervolgens zijn instellingen aan.

Voor fotograferen met minder licht, bijvoorbeeld tijdens nachtopnamen, heeft LG de zogenaamde Super Bright Camera-modus toegevoegd. De foto’s die bij weinig licht worden geschoten zijn prima, maar niet vergelijkbaar met de concurrentie. Er is ook een kleine vertraging in de camera-app tijdens nachtopnamen, die hierdoor wat traag aanvoelt. Overigens is de G7 ThinQ in het algemeen juist ontzettend snel. Dankzij de snelle processor en 4 GB werkgeheugen werk je moeiteloos in meerdere apps tegelijk en schakel je eenvoudig tussen toepassingen. Ook het bewerken van je reisvideo’s werkt zeer snel.

LG G7 ThinQ HDR-stand

De zonsondergang op Key West met de HDR-stand

Videocamera

Je kan met de LG G7 ThinQ in verschillende resoluties filmen, waaronder in 4K. De smartphone legt de beelden scherp vast – al zijn ze soms nét een beetje te korrelig. Opvallend daarbij is dat de optische beeldstabilisatie wel iets beter had gemogen. Daarentegen kunnen video-editors met zogenaamde LUT’s werken om de kleurenprofielen van opnamen aan te passen. Wij hebben dit bijvoorbeeld toegepast om natuurlijke achtergronden (zee, bos, bergen) iets nadrukkelijker naar voren te laten komen. Erg handige functie! Met de LG-camera kun je ook gemakkelijk mooie slowmotion- of timelapse-video’s maken.

Connectiviteit

De LG G7 ThinQ beschikt over vrijwel alle connectiviteitsopties die je mag verwachten van een moderne smartphone. Uiteraard is er ondersteuning voor wifi en bluetooth (versie 5.0.). Daarnaast is er ruimte voor een verwisselbare micro-sd-kaart. Ideaal als je tijdens je reis veel foto’s maakt. Bovendien is het fijn dat er nfc aanwezig is, zodat je betalingen kunt verrichten en snel apparaten kunt koppelen. De telefoon is ook draadloos op te laden. LG gebruikt hiervoor de Qi-standaard en dat betekent dat veel draadloze laders met de G7 werken. Wat wel opvallend is, is dat de LG G7 geen dual SIM smartphone is.

Een nieuw soort realistische geluidservaring

Channel Surround Sound biedt onderweg een geluidservaring aan zoals in de bioscoop. De ruimte aan de binnenkant van de G7 ThinQ wordt als resonantiekamer gebruikt, zodat de bassen sterker klinken en je een hoogwaardig, krachtig en kamervullend geluid ervaart.

sunset keywest LG G7 selfie stick

Gebruik de G7 met een selfie stick als verlengstuk van je arm!

Accuduur

Niets erger als dat tijdens je reis je smartphone uitvalt. We nemen meestal wel een powerbank mee, maar toch. Het opladen van je toestel kan een uitdaging zijn, zeker wanneer je hele dagen op pad bent en je geen stopcontact tot je beschikking hebt. Bovendien is de batterij sneller leeg door al het fotograferen, informatie zoeken en navigeren.

De LG G7 ThinQ is voorzien van een 3000 mAh accu, een vrij kleine batterij. We hebben in de afgelopen weken de LG G7 onder verschillende omstandigheden getest. Bij intensief gebruik komen we de dag nét aan door met een volle accu. Op lichtere gebruiksdagen, met slechts enkele foto’s maken, gebruik van sociale media en wat rondneuzen op Booking.com en Tripadvisor, sloten we de dag af met goed meer dan 50 procent accu over.

Isla Morada, Key West, Florida

Conclusie: LG G7 ThinQ

Het toestel ziet er erg strak uit, heeft een onwijs goede geluidskwaliteit en bevat mooie features voor foto- en filmopnamens. Het super heldere beeldscherm is ideaal voor gebruik in de felle zon. Bij daglicht schiet de LG G7 ThinQ nagenoeg perfecte plaatjes. Qua cameraprestaties blijft hij bij weinig licht wat achter op de vergelijkbare premium toestellen. Het langwerpige en slanke formaat ligt goed in de hand. Daarbij werkt de LG G7 ThinQ in vrijwel alle gevallen razendsnel. Verder is de smartphone opgewassen tegen stof en water en daarmee redelijk tot goed beschermd tegen de gevaren van dagelijks gebruik. De LG G7 heeft geen absolute wauw-factor, maar zeker gezien de huidige prijs koop je een geweldige telefoon voor op reis!

Alles weten over deze telefoon? Check het hier!

Dionne
Laatste berichten van Dionne (alles zien)